Picture of Jeroen
Jeroen

Review: Call Of Duty Black Ops 4 (PS4) Back to Black!

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Vanouds goed
  • Geen gespring en gedoe
  • Mooie snelle levels
  • Echt Teamwork

THE BAD

  • Specialists

Laat ik beginnen met een tipje van de sluier: Black Ops 4 is tof! He? Maar? Call of Duty was toch niks meer aan sinds MW3? Nou, nou wat een negativiteit. Ieder zijn meug, zei de boer en tenslotte ben ik hier niet om de mensheid te bekeken. Maar inderdaad, Call of Duty is terug mensen! Het speelt lekker, ziet er top uit, geen vliegende gadget-war meer, gewoon lekker knallen!

Het was even schrikken toen ik hoorde dat Black Ops 4 geen Single player kreeg. Da’s gek toch! Maar aan de andere kant had ik zelf de laatste twee single players niet eens aangeraakt. Alleen tijdens het downloaden en wachten op toegang tot de multiplayer, dus ik geef ze groot gelijk. Ze is Treyarch, in samenwerking met mijn vrienden van Blizzard. Zij hebben alles gestoken in de multiplayer en het succes terug te vinden, wat ze eigenlijk kwijt waren. Dat is gelukt! Ja, oke er is wel een soort single player. Specialist Headquarters, een solomodus met op vaardigheden gebaseerde tutorials met achtergrondverhalen over verschillende specialists (kom ik zo op) in de game. De missies spelen zich af in dezelfde vertelwereld van de Black Ops-campagnes, tussen de evenementen van Black Ops II en Black Ops III . Skippen!

In mijn eerste paar uur met Call of Duty Black Ops 4 was het meest opvallende aspect hoe alles glad voelde en overal kwaliteit uitstraalde. Behalve misschien dat ik geen granaat heb kunnen vinden, maar wel een soort knetterbommetje, Pijl en Boog die kak schiet, maar goed dat zal aan mij liggen. Black Ops herken je aan een iets minder realistische FP style en het lijkt altijd wel of het iets meer cartoony is, iets meer 3th person dan het realistische Modern Warfare. Black Ops 2 was voor mij het succesvolste, maar 4 komt daar erg dichtbij.  Lees je mee?

Wat het succes is? Ik denk voor het eerst sinds tijden geen gespring of over gebouwen lopen. Daarnaast het gevoel dat je direct mee kan doen. Ook heb je iets meer kogels nodig voor een kill, dat voelt voor de één weer onrealistisch, voor mij speelt dit fijn. De levels zien er strak uit, soms bekend, voor ieder wat wils. Ze zijn lekker groot, soms open. Het voelt supertof dat als je in een game ergens bijvoorbeeld 3 kills achter elkaar maakt, je aan het eind een replay ziet van die kill. Zo kwam ik bijvoorbeeld al schietend het water uit (dat was al tof) knivede ik daarna een camper (had ik kunnen zijn) en ging daarna schietend ten onder (Dubble K.O.) in een vuurgevecht en dit was allemaal in potje twee of zo. Ik heb nog geen Create a Class gemaakt en het voelde al zo goed. Dit terwijl ik een heel gemiddelde speler ben, die neigt naar het slechte. Het voelt dus gewoon heel tof! Daarnaast is de health boost , injectie, een fijne hulp als extra.

Dit jaar dus voor het eerst zonder een singleplayer-campagne ten gunste van de invulling van zijn drie verschillende multiplayer-segmenten, die elk comfortabel genoeg inhoud bevatten om zijn eigen volledige prijsrelease te kunnen vullen. De game heeft een competitieve PvP-modus, in het algemeen aangeduid als Multiplayer in de game, een coöperatieve Zombies-modus en een goed gepolijste gevechts-royale modus met de naam Blackout, het laatste ondervind ik wel veel bugs. Edit: nieuwe update van 8gb en geen bug meer.

 

Multiplayers : Clash of the Specialists

De multiplayer voelt na slechts een paar wedstrijden drastisch anders aan en onthult een meer tactisch spel met een focus op het spelen als verschillende ‘specialists’ die het spel op verschillende manieren kunnen beïnvloeden. Je kunt gewoon lekker voor j́ezelf gaan of met een team elkaar opjutten en bijstaan. Ik werd aangetrokken door Crash, een man die de health van zijn bondgenoten kan bufferen of ammo kan droppen om het team  te boosten. Cruciaal nu dat de munitie beperkt is en er geen herstellende HP bar is. Ja, ik heb al in een hoekje zitten wachten tot mijn health een beetje bijtrok, maar de bloederige zijkant blijft (tenzij je een injectie geeft indien equiped). Zij die sterven gaan groeten u, of je team mate moet je helpen.

De multiplayer van BO 4 bevat weer specialists, unieke soldaatpersonages met speciale vaardigheden en eigenschappen. Dat vind ik op zich jammer. Waarom niet gewoon allemaal hetzelfde karakter en zelf deze een beetje pimpem met perks, gear en kleding? De game bevat in totaal tien specialisten, waarvan er zes (ruïne, profeet, batterij, serafijn, nomad, firebreak) karakters uit Black Ops III retourneren, terwijl de andere vier (Recon, Ajax, Torque, Crash) nieuwe toevoegingen zijn. Maar specialists zijn niet het enige wat terug is gekomen. Er zijn een aantal hele toffe maps terug.  Het bevat remakes Jungle, Slums, Summit, Firing Range en Nuketown. De laatste (jaja! Nuketown), die zal pas in november zal aankomen. Multiplayer is bewerkt als het gaat om tactische teamplay. Ik sprak net al over de ammo en health drops van Crash en zo pikt iedereen een Speciliast waar je in een team goed mee kunt functioneren.  Iedere specialist heeft toegang tot speciale tools zoals trip-mijnen, granaatwerper, ballistische schilden en zelfs een schattige aanvalshond.  Het is duidelijk dat de invloed van shooters zoals Overwatch (ook Blizzard) en Rainbow Six Siege  hebben meegespeeld.

Zombies: De beste Zombies aller tijden?

Je moet er van houden. Ik schrik me altijd de pestpokkenpleuris, dus bij mij is Zombies heel kort gespeeld. Sorry! Kort gezegd komt het op het volgende neer. Iedere map hoort bij één van twee verhaallijnen. Zo vallen IX en Voyage of the Damned onder een nieuw ‘Chaos’-verhaal rond excentrieke tijdreizigers die hun ding in het eerste geval in en onder een Romeinse arena doen, en in dat tweede op een zinkende Titanic. Daarnaast is er de ‘Aether’-storyline, die modernere personages in een remake van Blood of the Dead en Classified dropt.De spelmodus van Zombies is weer een coöperatieve multiplayer-modus . De gamemodus biedt dit keer een nog breder scala aan opties aan, waardoor meer gepersonaliseerde speelstijlen mogelijk worden. De mechanica van het spel kan worden aangepast via Custom Mutations , die meer dan 100 variabelen bevatten, difficulty, zombie speed, health, damage,. Events zoals Callings (Tijds gelimmiteerd events zijn dit) worden opgenomen in het spel voor langdurige betrokkenheid bij de game. Vergelijkbaar met de nazi-zombies-modus in Call of Duty: WWII , aangepaste loadouts zijn inbegrepen om spelers in staat te stellen om verschillende startwapens, uitrusting en speciale wapens te selecteren, evenals een selectie van extra’s die in elke wedstrijd beschikbaar zijn. Een nieuw speltype, Rush, wordt geïntroduceerd in Zombies, waar de spelers punten en multipliers opbouwen en tegen elkaar strijden voor het hoogst mogelijke punt tot de dood.

 

Black Out: Under the Dome

Black Out is nieuw. Niet in de gamewereld, maar wel hip and happing. Het lijkt enorm op Fornite, op het eerste gezicht. In een notendop: We starten in een grote map en deze wereld wordt steeds kleiner doordat er een doorzichtbare koepel (dome) steeds krapper wordt. Wordt je geschoten? Dan ben je dood en kan je wachten of leaven. Deze modus bevat ook land-, zee- en luchtvoertuigen die spelers kunnen gebruiken. De gamemodus heeft verschillende speelbare personages uit het alles series, zoals Alex Mason uit het originele spel, Raul Menendez uit   Black Ops II en de Primis-crew van Zombies. In Blackout kunnen maximaal 100 spelers, die ervoor kiezen om te spelen als Solo, Duos of Quads (squadrons van 4), via helikopters op de kaart vallen en moeten zoeken naar buit om te overleven als de laatste persoon of personen permanent zijn, terwijl een cirkel klapt in en versmalt het afspeelbare gebied van de kaart. Naast reguliere wapens kunnen spelers gezondheidskits, armors, munitietypen, hulpstukken en gebruiksgoederen van extra’s uitrusten. Door de AI bestuurde zombie-vijanden komen ook uit op locaties met een Zombies-thema, zoals Asylum of Lighthouse, en nadat ze gedood zijn, plunderen zombies buitartikelen, zoals de Ray Gun of Cymbal Monkey.

Conclusie

In een tijd dat niemand meer hoop had voor de COD Franchise komt Treyarch in een duidelijke samenwerking met Blizzard met BO4. Een gedurfde heruitvinding van een serie die het hard nodig had. Ondanks het succes van Call of Duty WWII leek het alsof de mega-franchise zijn weg kwijt was. De Zombies schijnen de beste ooit te zijn, misschien moet ik het toch meer gaan spelen… De Black Out is niet aan mij besteed maar eerlijk is eerlijk ik zie het toffe van deze modus. De multiplayer is gewoon goed. Snel, toegankelijk, niet te veel gekke springdingen en futurische shit, gewoon een lekker shooter.  Misschien wel de beste multiplayer shooter die dit jaar is uitgebracht. Als we straks weer lekker zijn ingespeeld, allemaal persoonlijke classes hebben samengesteld en door Nuke Town, gekscherend ook wel Neuk Town genoemd, rennen dan zitten we zomaar weer op de rit naar een succesformule. Ik zeg, doorzetten die handel.

Als ik dan toch een gouden tip mag geven. FIFA is ieder jaar bijna hetzelfde, maar toch goud. Waarom dan niet een Modern Warefare 2 Engine. Iets gepimpt, maar verder hetzelfde met ieder jaar nieuwe levels, nieuwe wapens en nieuwe customisations? Kleine levels voor de snelle jongens en enorme levels, met of zonder voertuigen voor de rest en mijn kampeervrinden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.