Review: Wiral Lite, kabel camera als drone alternatief

• draadloze bediening
  • geschikt voor smartphones en camera's
  • tot maximaal 100 meter
  • slim kabel systeem
  • ingenieus haspel systeem

• afstandbediening handleiding lezen noodzakelijk

Drones zijn op meer en meer plaatsen ongewenst en niet zonder reden. Maar hoe kan je dan opnames boven een mensenmassa maken of beelden van een sportevent vanuit de lucht vastleggen. Gelukkig is er nu de kabel camera van Wiral. Maar werkt dat?

Vanaf de eerste drones vliegen we om filmpjes te maken. De eerste DJI Phantom vloog weg en een Yuneec drone plonste zonder reden in het water. Wanneer je met dik duizend Euro aan het vliegen bent is het echt niet zo relaxed als dat t er op youtube filmpjes uitziet. Een kleine foute beweging of een storing en weg is je drone en je investering. Dat is ons al een paar maal overkomen en het hoort er ook een beetje bij. Dat maakt drone vliegen een kostbare hobby. Door de steeds sterkere wetgeving is het ook niet zonder gevaren om ergens op een vakantie adres de lucht in te gaan. Het verhaal van de Nederlandse toerist die zijn hotel in Egypte wilde filmen vanuit de lucht, eindigde weken in een cel.

Kabel alternatief

Iedereen kent de kabelcamera wel van een voetbal wedstrijd of ander evenement wat op TV te zien is. Maar die camera systemen zijn kostbaar en complex. Een stel jonge Noren startten in 2017 hun Kickstarter campagne met de eerste betaalbare kabel camera voor film enthousiastelingen. Binnen 4 minuten hadden ze hun financieringsdoelstelling gehaald. In totaal tekenden 6000 Kickstarters in op de Wiral droom. Een dik jaar later kon Wiral de eerste kabelbaantjes uitleveren en sinds 2019 is het product online te koop.

De Wiral Lite is een slim kabel systeem met een afstandbestuurbare motorophanging voor een camera. Dat kan een GoPro zijn, maar ook een compact camera of zelfs een lichte DSLR. De afstand die de kabel overbrugt bepaald hoe zwaar de camera kan zijn, maar daarover later meer. Centraal is het de gondel met bevestiging voor de camera. Met drie wielen wordt de kabel ingeklemd. Het centrale wiel heeft zelfs een borging waardoor de gondel nooit van de kabel kan vallen. Wel zou veilig en tevens garantie dat er geen grote schade kan optreden. De lijn klem je in de wielen en je bent klaar.

De Lithium Ion accu is goed voor een paar uur heen en weer rijden over de kabel. De kabel is een stevige dunne en lichte lijn op een unieke haspel. Heel snel kan je de lijn van de haspel afrollen, maar ook weer oprollen. Met een musketonhaak systeem en een spanband is de lijn tussen twee punten te hangen en op spanning te brengen. De 50 meter lijn is met gemak zo strak als een een snaar te spannen. Voor grote afstanden is er de 100 meter lijn. Hier moest ik met mijn volle gewicht (90kg) aan hangen om m goed op spanning te krijgen. Zo is de lijn naast of boven een hockeyveld te spannen. Op vier meter hoogte zakt de lijn met de gondel een een GoPro ongeveer in het midden een meter door. Met de 40-50 centimes lengte van de camera ophanging zit je dus snel boven de hoofden van mensen bij zo’n grote afstand. Het is een kwestie van proberen en een juiste plek vinden. Bij de hockeyclub waar ik getest heb zijn hoge masten waar de lijn een volgende keer prima tussen past.

Camera

Het bedrijf heet Wiralcam, maar er zit geen camera in de doos. Het is puur het gondel systeem met de lijn en afstand bediening. De camera koop je zelf en hang je er onder. Voor diverse toepassingen kan je andere camera’s gebruiken. In de testvideo was wellicht een 360 graden camera beter geweest om later in de edit de juiste beelden en camerahoeken te selecteren. Persoonlijk vind ik 360 graden camerabeelden een te bewerkelijke workflow. Voor je het weet zit je uren te editen. Dan moet je ook nog eens een moderne machine hebben.. GoPro heeft met de Hero7 en Hero8 een prima stabilisatie. Een alternatief is de DJI Osmo Pocket. Met deze camera’s blijft het wel een wijd beeld. De nieuwe GoPro Max lijkt een perfecte aanvulling op dit kabelbaan systeem. De gondel kan maximaal 1,5 kilo verplaatsen. Bij 100 meter overbrugging is het doorhangen dusdanig is wij eerder maximaal een actiecamera zouden gebruiken. Bij kortere afstanden is een zwaardere camera geen probleem.

Bediening

De bediening van de Wiral Lite is super eenvoudig. Met een draaiknop rijdt de gondel naar links of rechts op de lijn. Wil je sneller, dan draai je de knop wat door. Zo is heel exact de snelheid en richting te bepalen. De gondel behaalt een maximale snelheid van bijna 34 km/uur. De bediening heeft drie modi. Normaal voor langzame bewegingen; Sport voor maximale snelheid en een timelapse snelheid. Daarmee kan je heel langzaam een camera over een lange afstand laten bewegen. Ook is een ping/pong modus die we niet getest hebben. De afstandbediening vergt even de handleiding lezen. Hij is niet geheel intuïtief omdat de modus knop ook de aan/uit knop is. De elektronische beveiligingen om het einde van de lijn aan te geven, werken niet perfect. Bij sport modus moet je echt de fysieke stoppers op de lijn zetten. Als je dan te hard gaat of doorschiet, dan loop de Wiral van de lijn en blijft hij aan de zekering hangen. Hartstikke veilig, maar tijdens een wedstrijd filmen, kan je dan wel stoppen.

De Wiralcam is een perfecte uitbreiding aan mogelijkheden voor het filmen met kleine camera’s en smartphones. Installatie en gebruik is gemakkelijk en het risico op schade is minimaal. Daarom is filmen met het Wiral systeem voor meer mensen geschikt dan een drone. Dat de wetgeving ook nog eens vrijwel nergens een probleem zal zijn, maar het een prima investering.

De Wiral Lite is online te koop op de Wiral webshop