Review: Fast & Furious: Hobbs & Shaw 4DX

• Enorm gelachen
  • Stevige actie
  • Sterke cast
  • Geweldig in 4DX

De nieuwe Fast & Furious heeft echt niets meer te maken met wat we van de serie gewend zijn. Fast & Furious: Hobbs & Shaw is gewoon een verdomd goede actiefilm met een enorm goed gevoel voor humor.

The Fast & Furious is een van de meest succesvolle filmseries uit Hollywood. De filmserie wist al ruim $5 miljard aan omzet binnen te halen. Met het overleiden van sterspeler Paul Walker voelde de laatste avonturen van Vin Diesel al anders. Hoewel FF9 al wel in productie is, krijgen we dit jaar een echte spin-off. Één zonder fel gekleurde sportwagens en met heel wat minder vrouwelijk bloot.

De Spin-off

Luke Hobbs (Dwayne Johnson) en Deckard Shaw (Jason Statham) kennen elkaar nog uit Fast & Furious 7. De laatste FF met daarin Paul Walker. Daar stonden de twee acteurs lijnrecht tegenover elkaar. In deze spin-off, maken de twee opnieuw kennis. Ditmaal moeten de twee samenwerken.

De Samenwerking

Het is niemand minder dan Ryan Reynolds die de taak krijgt om de Hobbs met Shaw te laten samenwerken. Daarbij speelt hij een agent met op z’n zachtst gezegd… rare trekjes. Hij ziet zijn relatie met Hobbs duidelijk heel anders dan hoe Hobbs het ziet. Om over zijn onhandigheid nog maar te zwijgen. Dit zorgt meteen al voor een hoop luchtigheid in de film. Maar ook het non-stop bekvechten tussen Hobbs en Shaw gaat maar door. De ene rake grap na de andere. Qua acties is het al niet veel anders. Zeker wanneer Shaws zusje bij Hobbs in de smaak lijkt te vallen. De jaloezie druipt eraf bij Shaw.

Het hele verhaal draait uiteindelijk om Brixton, een cybercrimineel, brilant gepeeld door Idris Elba. Hij probeert een virus, dat in het lichaam van Hattie zit, te bemachtigen. Ondertussen moet hij ook proberen Hobbs en Shaw tot zijn groupering te bekeren. Dit blijken al snel heel wat uitdagingen.

Waar zijn die wagens!?

Als er één ding is dat alle Fast & Furious films met elkaar verbindt, dan zijn dat snelle wagens en mooie wagens. Van Japans tot Amerikaans. Alles mag en overal wordt mee gestunt. Naast natuurlijk de nodige gespierde mannen en mooie vrouwen. Als je dat het enige is waarvoor je naar de bios trekt, moet je toch echt even wachten op FF9. Fast & Furious heeft opvallend weinig mooie bolides te laten zien, maar de achtervolgingen zijn wel weer waanzinnig.

De Pathé 4DX ervaring

We hebben Fast & Furious Hobbs & Shaw gekeken in een 4DX zaal van Pathé. Tijdens de vele achtervolgingen, worden de stoelen echt zwaar aan het werk gezet. Je wordt echt compleet door elkaar geschud. Eindelijk heb je als filmbezoeker een excuus om met popcorn te knoeien. Nee, hier kan een middagje Efteling eigenlijk niet tegenop. Tijdens knokscenes krijg je ook al snel het idee dat jouw achterbuurman je overijverig in de rug aan het schoppen is, maar niets is minder waar. De stoelen plaatsen je midden in de knokpartij. Om nog maar te zwijfen over de flitsen tijdens explosies en natuurlijk de nodige rook die zo nu en dan de zaal in wordt geblazen. Wat een waanzinnige ervaring!

Overigens worden niet alle 4DX mogelijkheden gebruikt in deze film. Zo misten we het gebruik van geur en ook de schuimmachines hadden geen reden om aan te slaan. Maar de nieuwkomers in de zaal hebben daar niets van gemerkt. Er werdt vooral veel gelachen en genoten tijdens de voorstelling.

Conclusie: Fast & Furious: Hobbs & Shaw 4DX

Ik begin er al mee. Behalve dat Hobbs & shaw figuren uit het FF universum zijn, heeft Fast & Furious: Hobbs & Shaw 4DX echt niets te maken met waar de franchise voor staat. De actie is wel weer briljant, maar ik heb vooral enorm gelachen. Laten we hopen dat er snel een deel twee komt. Dat kunnen deze heren prima hebben. En dan mag het FF logo best worden geschrapt.