Review: Fast & Furious 7 (Blu-Ray)

• Goede cast
  • Lange speelduur
  • Erg veel extra's
  • Extended Edition

• Verhaal blijft oppervlakkig
  • Minder races en mooie auto's dan we gewend zijn

Het blijft een beetje raar. Keken we onlangs voor het laatste naar Robin Williams in Night at the Museum 3, kijken we nu voor het laatst naar de avonturen van Paul Walker in de Fast & Furious serie. Een feitje dat de film net even anders laat aanvoelen dan de andere delen.

Het avontuur van Paul Walker en Vin Diesel begon in 2001 met The Fast & The Furious. De cast van de originele film verdween vrijwel compleet na 2 Fast 2 Furious, maar keerde vanaf deel 4 weer langzaam terug. Ook de films zelf zijn de afgelopen jaren enorm veranderd. Ging het in de eerste delen nog vooral om illegale straatraces met de nodige actie eromheen, heeft de filmreeks zich nu toch echt getransformeerd tot een stevige actieserie met momenten die me zo nu en dan terug laten denken aan Vin Diesel’s rol in de eerste xXx (2002).

Ook de rol van Han (Sung Kang) blijft opvallend. Hij was voor het eerst te zien in The Fast & The Furious, maar stierf in Tokyo Drift. In Furious 6 was hij ineens terug en ook in Furious 7 loopt hij weer keurig mee met het team. Een prachtige gastrol is weggelegd voor Jason Statham (Transporter) die de rol van Deckard Shaw vertolkt. In Furious 6 zorgde het team van Domenic en Brian dat zijn broer in het ziekenhuis belande. In deel 7 zweert hij wraak voor zijn broer. Hierbij geholpen door Jakande (Djimon Hounsou). Tenslotte zien we nog Kurt Russel die de aan Belgisch bier verslaafde Toretto mag spelen.

Met de wraakplannen van Shaw is de toon in de film al snel gezet, maar het zou geen Fast zijn als het team niet al snel in aanraking zou komen met een opdracht vanuit de overheid. Ditmaal om een hacker te bevrijden die toegang heeft tot een computersysteem dat alle camerabeelden en microfoongeluiden ter wereld kan gebruiken om personen supersnel op te sporen. De beloning voor het team is dat ze dat systeem mogen gebruiken om Shaw op te zoeken en uit te schakelen.

Helaas gaat de film totaal niet in op het ethische aspect van dit soort technologie. Dit terwijl de technologie een aantal prachtige discussies op zou kunnen leveren. Even jammer is dat de film opent met de suggestie dat Shaw enorm gevaarlijk is en in zijn eentje een compleet leger kan uitroeien terwijl we hem daarna vrijwel enkel nog wat vuistgevechten zien doen. Ook andere vechtscènes in de film laten ruimte ter verbetering. Bijvoorbeeld wanneer Dominic op een bergweg is klemgezet door Jakande en Jakande eerst eens rustig gaat aftellen tot zijn huurlingen het vuur mogen openen. Daarnaast vallen bij de eerste keer kijken ook nog wat andere schoonheidsfoutjes op.

Enfin, al snel brengt de missie het team naar prachtige locaties als Abu Dhabi waar weer de meest spectaculaire stunts met de meest exclusieve auto’s worden uitgevoerd en ook het nodige vrouwelijk schoon mag niet aan de film ontbreken. Qua locaties weten de makers van de film wel echt het onderste uit de kan te halen en dat is in Full HD echt genieten.

Wij ontvingen van Universal de Extended Edition van Fast & Furious 7. Op deze Blu-Ray is de film zowel in de bioscoopversie als in de extended versie te kijken waar enkele minuten aan bonusmateriaal in zit ten opzichte van de bioscoopversie.

De totale extended edition bevat meer dan 90 minuten aan bonusmateriaal en is voor de fans van de serie en mooie auto’s echt genieten. Zo praten de makers van de film je onder anderen bij over hoe ze de scene met de vliegende auto’s in elkaar hebben gezet, maar staat ook de video van See You Again op de disc. Let op: Bol.com verkoopt de Extended Edition met een tweede disc en heeft die exclusief in het assortiment. Het betreft een DVD met vier extra’s waaronder een special over hoe het opgeblazen huis tot stand is gekomen.

Met de dood van Paul Walker, halverwege de opnamen, hebben de makers van Fast & Furious 7 er een enorme klus aan gehad om de film goed af te maken. Het slotstuk van de film is duidelijk ingepast ter herdenking aan zijn rol in de serie. Toch komt het wat rommelig over. Misschien hadden de makers er goed aan gedaan om zijn karakter ook in de film te laten sterven. Dan was het slotstuk passender geweest. Verder is het knap hoe het wegvallen van de acteur is opgelost. Met de nodige computertechniek is zijn gezicht over dat van andere acteurs geplaatst en echt opvallen doet het niet en ik moet het de makers nageven dat dit wel heel knap is gedaan.

Fast & Furious 7 ligt vanaf woensdag in de winkel. Bol.com heeft een nog uitgebreidere versie van de Blu-Ray dan die wij hebben gezien.