Review: Fast & Furious 9 op 4K Blu-Ray

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 2.5 sterren.

• Weer een heerlijke berg actie en onzin
  • Prachtige beelden

• Verhaal is wel heel uitgekauwd
  • Veel geforceerde momenten

Ruim twee uur lang zaten we voor de beeldplaat te staren naar prachtige 4K beelden. En twee uur lang riepen we vrijwel non-stop ‘dit kan toch echt niet’. De nieuwe FF9 tart niet alleen meer aan het realisme van het verhaal, maar ook aan de natuurkunde. En toch hebben we ons enorm vermaakt.

Inmiddels zijn we dus bij de tiende F&F film aangekomen. Ja, dat is als we Hobbs & Shaw meetellen. Dé spinoff waarin de twee vijanden elkaar op buitengewoon komische wijze elkaar vinden.

Wat ooit begon tussen een agent en een straatracer is doorontwikkeld in een verhaal waarbij straatracers als special agents allerlei missies uitvoeren waar de Amerikaanse overheid zichzelf niet aan wenst te wagen. De films brengen de crews naar de meest exotische landen en meer dan eens maakt een gestorven karakter een terugkeer in de serie. Zo ook weer in dit deel.

De keuzes die het team maakt worden ook steeds waanzinniger. Zo trekken ze ditmaal onder anderen de jungle in met twee zware terreinvoertuigen en een straatracer met iets dikkere banden. Zien we hoe ze een instortende touwbrug overleven die er al te zwak uitziet om mij als wandelaar te kunnen dragen, hoe een auto door een stealth bommenwerper uit de lucht wordt geplukt en nog heel, heel, heel veel meer onzin.

We zitten zelfs op het niveau dat zelfs de karakters beginnen te twijfelen aan hun eigen geloofwaardigheid. Wanneer Romain moeiteloos twintig getrainde soldaten neerknalt terwijl ze hem hebben omsingeld, blijft hij ook herhalen in de film hoe bijzonder het is dat de crew nooit een schrammetje oploopt. Ja, zelfs de schrijvers lijken de grenzen van hun fantasie nu toch echt te bereiken.

Bovendien zijn er de vaste componenten waar de film niet van los lijkt te komen. Denk aan de vaste BBQ. Het vaste stukje familiemoraal van Dom. Het begint allemaal wat geforceerd aan te voelen.

Bonus

Universal levert de steelboek met zowel een reguliere als 4K blu-ray. De extra’s staan vooral op de FullHD schijf. De 4K schijf is in HDR afgewerkt met alle mogelijke surround audiotracks die je maar kunt bedenken. De afwerking is werkelijk perfect gedaan.

Conclusie: Fast & Furious 9

Ik heb Hobbs & Shaw gezien in 4DX. Daar zou deze film zeker geweldig zijn geweest. Maar ook hier thuis op de bank was het gewoon lachen, gieren, brullen om de capriolen van het team. Maar je moet gewoon accepteren dat het verhaal de grootst mogelijke onzin is en dat de stunts niet eens meer de schijn opwekken dat wat je ziet ook maar echt zou kunnen. Hoewel de film prima in het actieschap past, zou deze ook perfect onder fantasy weggeschreven kunnen worden. Maar hij was weer leuk.

FF9 kopen