GadgetGear.nl

Crash Team Racing: Nitro-Fueled (Switch)


Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de Crash Team Racing: Nitro-Fueled met 3.5 sterren.

The Good
  • Goede game
  • Prima Graphics
  • Adventure Mode
  • Veel chars & tracks

The Bad
  • Redelijk pittig
  • Lange laadtijden
  • Wumpa online nodig
  • Niet echt voor jonge kids

Activision pakt het wederom slim aan. Het truckje is zo oud als de weg naar Rome, maar al die wegen leiden naar succes. Men neme een goede game, steekt hem in een beter jasje en lanceert het op de laatste consoles. Voila! Hier is de review van Crash Team Racing Nitro-Fueled (Switch).

Remakes zien we genoeg. Vaak is het heerlijk om weer terug te zien, stukje nostalgie maar in veel gevallen niet meer dan dat. Crash Team Racing Nitro-Fueled valt buiten deze categorie, waardoor deze titel zomaar eens een geduchte concurent voor Mario Kart blijkt te zijn. Al zijn natuurlijk alle Mario Kart games al lang en breed verkocht. Wellicht dat Activision na het succes denkt over een nieuwe Crash Racing game. Voor nu hebben we onze handen vol aan deze titel.

De personages en tracks zijn voornamelijk gebaseerd op de game uit 1999, maar behalve baseren zijn de graphics helemaal nieuw. Meestal zie je bij een remake een boost van de bestaande art, dit keer is alles nieuw. Alles draait op een vaste 30 frames per seconde, wat sommigen misschien teleurstelt gezien Mario Kart 8 Deluxe op 60 loopt. Merk je dat? Nee, niet echt. De game ziet er gelikt uit. Heel soms iets wazig, maar eerlijk is eerlijk; hij behoort tot de mooiere Switch titels.

Koop je met Crash Team Racing Nitro-Fueled een echte remake? Nee, je krijgt meer. Naast alle 15 personages en 18 tracks uit het originele spel, krijg je ook alle unieke racers en levels van Nitro Kart, waarmee het totale aantal 26 chars en 31 tracks bedraagt. Maar dit geldt niet voor de Adventure Mode die super is, maar een direct port is uit 1999.

Adventure Mode

De grote boze slechterik dreigt jouw wereld te veranderen in één grote parkeerplaats. Als jij de strijdt aangaat en races blijft winnen, dan red je ons allemaal. Tja, je hebt weinig story nodig voor deze modus, maar ach het is wel fun. Als je er niet bekend mee bent, is het meer Diddy Kong Racing dan Mario Kart: geplaatst in een open omgeving met verschillende gekoppelde gebieden, rijd je van koers naar natuurlijk winnende races en neem je verschillende uitdagingen aan om genoeg verzamelobjecten te verdienen om verder te gaan.

Veel van dit komt neer op het beheersen van het turbodriftsysteem van de game, dat veel meer een leercurve heeft dan de meeste andere kartgames. In plaats van simpelweg een driftknop ingedrukt te houden, moet je tot driemaal een tweede driftknop indrukken om je boosts te activeren: hoe beter je deze tikken, hoe beter de boost. Voeg daarbij het feit dat je drifts invoert met een old-school Mario Kart-hop – waarvoor je veel meer vaardigheden nodig hebt om de draaihoek goed te krijgen – en het zal je lang duren voordat je comfortabel boosts kunt uittrekken zonder na te denken over het.

Ja, deze game is best pittig. Als we toch de hele tijd terugbliken naar Mario Kart dan kunnen we stellen dat deze game veel moeilijker is. Maar niet onmogelijk. Het is misschien moeilijk om eraan te wennen en de AI is misschien goedkoper dan neppe rolex uit het buitenland, maar de Easy-moeilijkheid is een perfect compromis voor zowel beginners als jongere spelers die mogelijk Crash en zijn vrienden voor het eerst benaderen tijd.

Laadtijden

We hadden nog niets te zeiken. Snel even verder pennen. Want wat wel een probleem is, zijn de laadtijden, die ronduit belachelijk zijn. Vrijwel elke race duurt een minuut om te laden, wat vooral vervelend kan zijn als je een Grand Prix van vier races speelt en daarom in totaal ongeveer vier minuten moet wachten. Er is geen twijfel aan de visuele kwaliteit van dit spel, maar als de uitbetaling is dat je zelfs maar een halve minuut moet wachten om het trofee-vieringsscherm te zien, begin je je af te vragen of je iets minder grafisch genomen hebt indrukwekkend spel in het voordeel van kortere laadtijden. Aan de positieve kant duurt het minstens een seconde of twee om een ​​race opnieuw te starten.

Coins

Een ander klein punt zijn de Wumpa coins.  Wumpa-munten worden gebruikt om een ​​heleboel skins, opties voor het aanpassen van kart te ontgrendelen en – het belangrijkste – 10 van de 26 characters van het spel. Je verdient Wumpa-munten door deel te nemen aan zowel online als single-player wedstrijden, maar hier is het vervelende: ze kunnen niet alleen een enorme sleur zijn, je kunt ze alleen krijgen als je verbonden bent met de servers. Dus als jij lekker onderweg bent met je Switch, kan je de Wumpa wel vergeten. Niet goed over nagedacht.

Conclusie

Crash Team Racing: Nitro-Fueled is een visueel geweldige upgrade van een succesvolle PlayStation karting-klassieker uit 1999. Ik zou zelfs zeggen dat het beter is dan het origineel en nog beter past in deze tijd. Het unieke drift-boostsysteem is pittig maar tof, de characters en tracks zijn uitgebreid en de Adventure Mode is erg leuk als je geen zin hebt in standaard racen.  De 30 fps, lastige AI en soms wat wazige beelden zijn iets jammer. Vergeet de laadtijden niet en de Wumpa munten die alleen online te incasseren zijn. Dan weeg je de pro’s en cons tegen elkaar op en moet ik concluderen dat je voor drie tientjes een super toffe kart game hebt. Voor de vaders onder ons moet ik je melden dat jij er wellicht iets meer plezier mee zal beleven dan je kids vanwege de moeilijkheidsgraad.

 

 

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.