Review: Bluesound Pulse Flex 2i, de iTunes connectie voor Bluos

• klein formaat
  • groots geluid
  • bedieningsknoppen
  • accupack
  • ondersteuning Airplay2

• Bluos app vraag gewenning

Draadloos in elke kamer van het huis genieten is al langer mogelijk met Bluos audio producten. Nu is er de Pulse Flex 2i. Dat kleine lettertje aan het einde maakt voor ons een wereld van verschil. Waarom?

Het merk NAD staat decennia lang voor kwaliteit als het om geluid gaat. Het gaat dan wel vaak over audio via een draadje. Sonos veranderde de audiomarkt met hun multi room draadloos audio systeem. Gemak en kabelvrij, waren de toverwoorden die dat merk vleugels gaven. Bluesound was het antwoord van NAD als het om kwaliteit en draadloos gaat. Lossless audio genieten in elke kamer. De Vault2 hebben we eerder gereviewd en is het hart van mijn audiobeleving. Gekoppeld aan de DALI Zensor 5AX luidsprekers heb ik echt een hoorbaar betere soundstage dan met de Sonos Play5 speakers.

Bluesound producten zijn te bedienen met de Bluos app op desktop en smartphone. Omdat het merk kiest voor kwaliteit en diversiteit is de interface net wat minder gemakkelijk dan Sonos. Sommige streaming muziekbronnen moet je via de eigen app afspelen en andere bronnen zijn vanuit de Bluos app af te spelen. Twee wegen die wel altijd naar het ‘Bluesound’ Rome leiden. Echter bleef er maar 1 bron die niet wilde integreren met Bluos en dat was iTunes van Apple. Nou zijn Spotify, Tunein en Tidal voor veel mensen meer dan voldoende. Maar wie veel muziek in iTunes heeft zoals ik (dik 30.000 tracks), kan eigenlijk niet meer zonder iTunes als basis. Sinds vorige week ondersteunt Bluos Airplay2. Met dit Apple protocol zijn Apple producten, waaronder iTunes, af te spelen op Bluos producten. Dan moet wel de specifieke chip in het product zitten. Dit is te herkennen aan de toevoeging van de letter i aan het Bluesound product.

De i in het systeem

Bestaande producten kunnen niet geschikt gemaakt worden voor Airplay2. Apple wil dat de chip in het product vanaf productie is opgenomen. Even een dongle ergens insteken is dus geen optie. Maar wanneer één Bluesound Airplay2 product in het netwerk hangt, kan de gebruiker Airplay content via dit product naar de andere luidsprekers streamen. Het klinkt een beetje omslachtig, maar in essentie heb ik met een Pulse Flex 2i Airplay op de Vault2 en Dali luidsprekers. Reden dus om de Pulse Flex 2i in het netwerk te hangen.

Pulse Flex 2i.

Deze kleine luidspreker kan een kamer vullen met geluid. De kwaliteit van het frequentiebereik is fraai. Natuurlijk blijft het mono met 1 luidspreker. Maar wie een tweede unit koopt, kan deze instellen als stereo luidsprekers. Uit een zeer bescheiden formaat komt een vol en actief geluid. De luidspreker klinkt helderder dan de Sonos PLAY1, al heeft die luidspreker iets meer laag. De Pulse Flex 2i heeft 5 programmeerbare knoppen. In de app kan je bijvoorbeeld radiostations en afspeellijsten aan de knoppen toekennen. Enkel met Spotify ervaren wij wat haperingen. Dat zal vast in een update opgelost worden. Met knoppen voor volume en volgende/vorige track is de bediening compleet. Zonder mobiele telefoon of desktop is zo de luidspreker volledig te bedienen. Wanner je de Pulse Flex 2i koppelt met andere luidsprekers in het Bluesound netwerk, dan kan je deze ook bedienen. Super handig.

Mobiel

De kleine luidspreker klinkt erg goed, maar moet wel altijd aan de voeding hangen. Wie de luidspreker wil plaatsen waar geen stroom is, bijvoorbeeld in de tuin of schuur, kan een accupack kopen. Voor acht tientjes is de luidspreker dan overal te gebruiken waar er nog wifi netwerk beschikbaar is. Maar ook buiten bereik van het huis wifi is de Flex 2i te gebruiken als bluetooth luidspreker. Handig voor op vakantie of een weekendje weg.

Ervaring

Na een dikke maand plezier met de Flex 2i kan ik mij niet indenken dat ik ooit zonder dit kleine wonder van mijn Bluesound systeem genoot. Ik was eigenlijk beperkt tot de muziekbronnen die prima zijn, maar mijn Apple apparaten geven nu toegang tot alles. Dankzij Airplay2 speel ik nu alles vanaf Apple devices over de Dali luidsprekers via de Vault2 en Flex 2i. Van YouTube tot iTunes. Wanneer ik enkel de Flex 2i beluister ben ik keer op keer verrast over de kwaliteit uit dit kleine luidsprekertje. Enkel voor een feestje is de luidspreker te beperkt. Prima voor in de keuken, studeerkamer of als paar in de woonkamer.

BlueSound is een serieus alternatief voor draadloze muziek in elke kamer. Nu Airplay2 ondersteund wordt zal BlueSound voor veel mensen een serieuze optie zijn. De Pulse Flex 2i is een betaalbare stap in een audio eco-systeem dat haast onbeperkte mogelijkheden heeft voor wie echt voor audio kwaliteit gaat. De accu module maken de Flex 2i de eerste draadloze multi room luidspreker die je mee naar buiten kan nemen. Dat de Flex 2i ook nog een als Bluetooth luidspreker te gebruiken is, maakt het plaatje compleet.