Review: Bluesound Vault 2 (cd ripper & NAS)

• goede app bediening
  • veel streaming diensten
  • backup mogelijkheid
  • component is wireless multiroom systeem

• iTunes integratie is even puzzelen
  • standby modus kan beter

Draadloos in elke kamer muziek genieten is tegenwoordig bijna gemeengoed. Echter is de kwaliteit van het geluid er doorgaans niet beter op geworden. Elke nieuwe aanbieder van draadloze muziek systemen verteld natuurlijk dat hun systeem ongekend goed is. Als een top merk met een nieuw merk voor deze toepassing komt, zijn wij natuurlijk benieuwd. De Vault 2 van Bluesound is een multi talent. Het ript cd’s, streamt diverse online muziek en is dankzij de ingebouwde voorversterker direct aan actieve luidsprekers te koppelen. Levert dat een echte hifi beleving?

Onze zoektocht startte naar een alles-in-één oplossing die rechtstreeks aan actieve speaker kan. Natuurlijk kan je een willekeurige ‘connected’ draadloze luidspreker kopen van de vele merken die dit inmiddels aanbieden. Wij hebben echter een cd verzameling met honderden cd’s die wij uit huis willen. Rippen op de Mac was een tijdrovende klus en veel NAS systemen vielen door de mand qua gebruiksgemak. En toen was er de Vault 2. Een product uit de handen van audiofielen die ooit het merk NAD groot maakten. De Vault 2 belooft een kluis voor al jouw dierbare muziek te zijn en de toegang naar alle streaming content. Dat is nogal een belofte. Voeg daar de hifi ambitie aan toe en je hebt schijnbaar het ideale product voor wie nog cd’s heeft, maar wellicht de stap naar de 21e eeuw wil maken. Maar dan wel met behoud van ouderwetse audio kwaliteit.

Rippen

De Vault 2 staat nu een paar weken de gehele cd collectie van honderden cd’s te rippen. Dat betekent volgens Bluesound dat op de Vault 2 een betere kopie komt te staan dan je op de cd hebt staan. Hoe kan dat? Allereerst leest het systeem de cd acht keer. Wanneer jij een cd afspeelt leest de speler de cd en vult de electronica de bits en pieces in die het systeem niet kan lezen. Vervolgens moet je weten dat een 16 bits cd nog niet de helft van de informatie bevat van de master in de studio. De basis van alle Bluesound producten is 24 bits HD digitale audio. Zo wordt dus een nagenoeg perfectie lossless kopie van jouw cd opgeslagen. Wil je dat de Vault 2 ook een mp3 aanmaakt voor gebruik op je telefoon? Ook dat is mogelijk. Wij hebben echter gekozen voor de FLAC kopie van onze cd’s. De kopie wordt feilloos voorzien van de track, artiest en album informatie die online te vinden is. De Vault 2 is helaas niet draadloos en moet via ethernet in het netwerk hangen. Wij hebben dat gewoon opgelost met een Airport Express. Zo hoeven we geen extra 15 meter kabel te trekken. Via de internet verbinding haalt de Vault zoveel mogelijk tag gegevens binnen plus de album cover. De track info lukt in 99% van onze cd’s. Enkel hele speciale cd’s die vaak ter promotie van een bedrijf of feest zijn gemaakt, kent de Vault 2 niet. Dat klopt ook omdat het uitgaven in een besloten groep betreft. Maar alle cd’s van straatartiesten, popconcerten en musicals, worden herkend. De album covers lukken wat minder. Die moet je dan later handmatig toevoegen aan de folder structuur. Dat werkt prima, maar liever zagen we een oplossing om direct met je telefoon een foto te kunnen maken, deze te croppen en dan met de app toe te voegen. Dat is helaas (nog) niet mogelijk. Al met al is het rippen een feestje. Gewoon een stapeltje cd’s er voor leggen en de hele familie helpt met een uitgespuugde cd in de tas voor de schuuropslag te doen en een nieuwe cd in het apparaat te stoppen. Een kind kan letterlijk de rip doen. Het meest opmerkelijke is dat na ongeveer 300 cd’s nog geen kwart van de 2 TB opslag in beslag wordt genomen.

Muziek

De Vault 2 is gemaakt voor de muziekliefhebber met een cd verzameling. Ook bijna alle moderne streamingdiensten zijn met de Vault 2 te genieten. De lijst met ondersteunde diensten is lang en groeit nog steeds. Voor ons zijn TuneIn voor online radio, Spotify en Tidal de belangrijkste. Bluesound biedt aanvullend diverse andere diensten aan. Verrassend leuk zijn CalmRadio en RadioParadise, maar ook Deezer, Napster en HDtracks ontbreken niet. Twee diensten die wij absoluut missen zijn SoundCloud en Google Play Music. De muziek van de diensten zijn gemakkelijk af te spelen. Dat is bij een aantal andere merken wel eens wat lastiger hebben wij gemerkt. Elke track, artiest en album kan je als favoriet markeren op de Vault 2. Zo heb je snel de beste muziek uit alle diverse diensten in één scherm tot je beschikking.
De Vault 2 is een knap apparaat. Want naast het rippen en streamen heeft hij ook een voorversterker en diverse uitgangen om deze aan jouw stereo of luidsprekers te koppelen. Natuurlijk is de Vault 2 via het netwerk draadloos te verbinden met de andere Bluesound producten. Wij wilden voor onze test echter zoeken naar de ideale opstelling voor wie met een goede installatie in de 21e eeuw wil beginnen. Zo hebben wij de Vault 2 direct verbonden aan moderne actieve luidsprekers. Deze luidsprekers sluit je aan op 220V en de ingebouwde versterker geeft voldoende vermogen om de luidsprekers te laten spelen zonder extra losse versterker. In onze test hebben wij de Raumfeld Stereo L eerst beluisterd en later de Dali Zensor 5 AX set. Deze Dali set zullen we nog separaat reviewen, maar ze klinken fenomenaal ouderwets lekker met de Vault 2. Zelf bij gering volume blijft de plaatsing van de instrumenten en details in opnames heerlijk klinken. De optische aansluiting op de Dali set zorgt voor compromisloze gegevens overdracht. Analoog aansluiten is met de Vault 2 en Dali set ook mogelijk.

App

Natuurlijk bedien je de Vault 2 met een app. Dat kan op Android en iOS. De telefoon of tablet moet verbonden zijn met het netwerk. Zowel de telefoon als tablet versie werken lekker. Op de tablet is de app geoptimaliseerd voor het grotere scherm en zie je dus meer. Het volume van de Vault 2 is op het apparaat te bedienen. Zo ook het volgende en vorige nummer en het pauzeren. De app kan dit natuurlijk ook, maar biedt de gehele catalogus aan muziek overzichtelijk aan. Diverse zaken zijn in te stellen qua rippen en afspelen. Wij rippen enkel FLAC. Een unieke mogelijkheid bij het afspelen is de autofill optie. Wanneer je dit aanzet zal de Vault 2 de afspeel lijst automatisch aanvullen op basis van de geselecteerde track. Zo zal het nooit stil vallen. Voor omgevingen waar je continu muziek wilt spelen is de Vault 2 een aanwinst door deze functie. Denk dan wel even aan de Buma rechten. Bij commercieel gebruik (ook van geripte cd’s) in omgevingen met klanten, moet je bij het afspelen van (geripte) cd’s aan de Buma betalen.

Safe

De Vault heet niet voor niets zo. Het Engels voor kluis is erg toepasselijk. Je slaat als het ware al jouw cd’s en digitale muziek op in de Blusound kluis. De 2TB is echt voor 99,9% van alle muziekliefhebbers voldoende opslagruimte. Wij hebben honderden cd’s in de hoogste kwaliteit (FLAC) geript en nog is er maar 250GB daarvoor gebruikt. Vervolgens hebben we onze hele iTunes library gekopieerd. Daar staan 27.000 tracks op in een kleine 100GB. Maar wanneer al jouw muziek op 1 harde schrijf staat, wil je natuurlijk wel verzekerd zijn dat ook bij rampspoed je nog bij jouw muziek kan. De Vault2 heeft in de software de mogelijkheid om backups te maken. Sluit op de USB poort een externe harde schijf aan en de backup kan gestart worden. Blusound vraagt wel een externe schrijf van exact dezelfde grootte. Het is dan raadzaam om een solide schijf te gebruiken. Wij kregen van Freecom de ToughDrive USB 3.0 2TB ter beschikking om de backup te testen. Deze externe schijf heeft geen extra voeding nodig en kan heel wat stootjes hebben. Perfect dus voor de Vault2 backup. Het backup proces is super eenvoudig. Sluit de schijf aan en start de backup. Op een nieuwe Vault2 hebben we de backup als basis gebruikt en een paar uur later stond alle muziek op de andere Blusound Vault2. Let wel dat je niet bij de muziekbestanden kan komen. Vanwege DRM is het bestand encrypt en kan je niet bij de losse bestanden. Er komt geen DRM natuurlijk op je muziek wanneer deze is overgezet.

Wij zijn bijzonder enthousiast over de Vault 2. Rippen van alle cd’s is wat je er van verwacht en meer. Betere geluidskwaliteit hadden we niet verwacht, maar het is zowaar hoorbaar. Het streamen van diensten is geheel volgens de normen anno nu, maar dan wel met de focus op hoogwaardige hifi kwaliteit. De bediening van het systeem met de app is wat je er van verwacht. Indien Bluesound net zo vooruitstrevend is als Sonos qua upgrades met ondersteuning voor oudere apparatuur, dan is de Vault 2 een winnaar. Iedereen die wil starten met een kwaliteitsinstallatie en nog cd’s heeft, moet de Vault 2 overwegen. Luister zeker met de Dali Zensor AX 5 en je hebt het hart van de moderne muziekbeleving. Vervolgens breidt je de makers uit met het Bluesound systeem voor draadloze muziek in elke kamer. Zelden of nooit krijgt een product een 10. De Vault2 verdient een dikke negen en misschien wel een tien.

De Blusound Vault2 is er in het wit en in het zwart en kost ongeveer 1200 Euro.