Review: Gear.Club Unlimited 2 (Nintendo Switch)

• Je eigen garage op- en uitbouwen
  • Wisselende omstandigheden op de weg
  • Slimme, ideale lijn

• Framedrops op Full HD
  • Lange laadtijden
  • Soms wat saaie horizon

Gear.Club Unlimited was de eerste serieuze racegame voor de Nintendo switch. Slim van uitgever Mindscape omdat de titel zich zo op kan werken tot de Forza van deze console. En op een paar dingetjes na, zet Gear.Club Unlimited 2 best een goede ervaring neer.

Verhaallijntje…

In Gear.Club Unlimited 2 start je meteen in een heuse verhaallijn. Je bent een test coureur voor een familie in de racerij. Door een uitval kwalificeer je onverwacht voor het team en je mag meteen een sponsor voor jezelf uitzoeken. Dat is natuurlijk een automerk die jouw eerste auto beschikbaar zal stellen. Oja, nadat je eerst een tutorial hebt voltooid met een Mini. Door races te winnen moet je een beetje de eer en glorie terugbrengen binnen de familie. Good luck with that! Persoonlijk vind ik het verhaal achter deze Gear.Club niet heel boeiend en wil ik vooral graag racen.

Grafisch

Grafisch is Gear.Club Unlimited 2 adembenemend voor de Nintendo Switch. Maar niet zonder offers te maken. In handheld modus speelt de game prima, maar op een Full HD scherm… daar hebben we zo nu en dan toch echt last van framedrops. Wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden. Dat is duidelijk, maar ik weet niet of ik die pijn wil lijden.

Niet alleen de auto’s bevatten veel meer detail, ook de omgeving en… de ideale lijn. Dit is de gekleurde lijn die je hints geeft over waar het midden van jouw auto moet zijn, wanneer je kunt accelereren en wanneer je echt moet remmen. Deze is gemaakt van blokjes die op basis van jouw snelheid ook nog eens overeind komen te staan. Is dat niet vreselijk veel werk om te berekenen? Ja, misschien één van de redenen dat we die framedrops zien… En dan is de game in Full HD al wat minder gedetailleerd. Ook de horizon is vaak erg kaal. Wellicht ook om de console een beetje te sparen.

Laat ik even beginnen met een irritatie. Niet echt gameplay gerelateerd, maar deze raakt wel de totale beleving. We hebben de download uit de eShop getest. Deze staat op een snelle 400GB geheugenkaart van SanDisk. Maar wat zijn de laadtijden lang!!! Alsof de banen van een CD gelezen moeten worden. Jammer.

De bolides van Gear.Club Unlimited 2 liggen heerlijk op de weg. Driften en alles is geen enkel probleem. Beginnende racers kunnen allerlei hulpfuncties aanzetten. Denk daarbij aan functies als brake assist. Je kunt deze ook tussentijds aanzetten. Daarnaast zien we verschillende lichtomstandigheden, maar ook verschillende omstandigheden op de weg. Netjes.

Het heads up display is zeer simpel uitgevoerd, maar heel duidelijk. Misschien zelfs een voorbeeld voor andere racers.

Waar Gear.Club Unlimited 2 echt opvalt, is in de garage. Je kunt auto’s naar verschillende delen van de garage slepen om ze daar aan te passen. Geen diepgaande menu’s dus en dat is wel lekker. Je hebt gewoon veel meer zicht op wat je doet. Je kunt de garage zelfs naar eigen smaak inrichten met nieuwe werkplekken waarmee je nieuwe dingen kunt doen met jouw wagens.

Ook qua hoe jouw auto eruit ziet kun je redelijk los gaan. Van kleurtjes tot stickers. De flexibiliteit van Forza lijkt volledig aanwezig. Hoe verder je komt, hoe indrukwekkender jouw garage eruit komt te zien. Goed bedacht!

Forza voor de Nintendo Switch

Zoals ik al aangaf, probeert Gear.Club Unlimited 2 zich te positioneren als de Forza voor de Nintendo Switch. Niet alleen bevat Gear.Club Unlimited 2 een indrukwekkende line-up met racewagens, maar er is zo’n 3.000 kilometer aan racebaan te verkennen. En ditmaal zie je ze allemaal in een grote map. Ook lekker.

Wat ook van Forza is overgenomen, is de rewind functie. Bots je of doe je iets anders stoms, kun je terug in de tijd. In tegenstelling tot bij Forza, krijg je heir volledige controle over het punt waar je verder gaat. Handig!

Multiplayer

Op het moment van schrijven is het nog niet mogelijk om online te gamen. Met de feestdagen in het vooruitzicht, gaan we hier ook niet op wachten voor de review. Gelukkig is het wel mogelijk om met maximaal vier spelers tegelijk te racen in splitscreen modus. Het is mogelijk om met één enkele Joy-Con te racen. Dus je hebt maar twee setjes nodig om met vier mensen te racen. Deze multilplayer ervaring is echt heel erg gericht op arcade racing. Dus je staat snel op de weg. Prima.

Conclusie: Gear.Club Unlimited 2

De eerste Gear.Club Unlimited was revolutionair. Niet zo mooi als deze, maar speelde echt prima. Deze Gear.Club Unlimited 2 heeft toch echt wat probleempjes. Ja, hij is mooier. Maar of ik blij wordt van framedrops? Dan liever wat minder detail in de wagen. En die laadtijden? Ook storend. Desalniettemin is dit het dichtstbij een ervaring als Forza als je zal komen op de Nintendo Switch. Laten we vooral hopen dat er nog een update komt die afrekent met de framedrops. Of accepteer dat je deze game echt in handheld modus moet spelen om de beste beleving te hebben.

Gear.Club Unlimited 2 kopen