Review: Assassin’s Creed Origins (PS4)

• Veel wapens
  • Veel ruimte
  • Egypte!

• Vechten op 'voertuigen'
  • AI
  • Voice Acting

Ubisoft neemt ons mee met Assassin’s Creed Origins naar het oude Egypte. Wees welkom in een wereld van Piramides, Farao’s, extreme Rijkdom en diepe Armoede, maar vooral het geloof in de huurmoordenaar waar jij de touwtjes in de handen neemt.

Duh!

Onlangs nog was Egypte nog in het nieuws. De befaamde piramide van Gizeh, één van de zeven wereldwonderen, daar was een geheime kamer ontdekt. Haha, Duh! Die had ik al lang ontdekt in Assassin’s Creed Origins! De ontwikkelaars van de game schreven over de werkelijke ontdekking van de geheime ruimte:

“We geloofden dat Jean-Pierre Houdins theorieën over de interne hellingen en het koninklijke circuit met de twee grafkamers binnenin de Grote Piramide waarschijnlijk de meest geloofwaardige waren. Daarom hebben we ook besloten ze te implementeren in de game. We gokten op het feit dat deze geheime locaties binnenin de Grote Piramide waarschijnlijk ontdekt zouden worden in de nabije toekomst, dus wilden we spelers de kans geven ze van tevoren al te kunnen bezoeken.”

Tien jaar Assassin’s Creed-serie

Tien jaar geleden ontstond iets bijzonders. Een game waarin je niet alleen in de huid dook van een huurmoordernaar, maar je dook ook terug in de tijd. In tijden die je enkel nog tegenkomt in geschiedenisboeken. Die tijd is ook al weer tien jaar geleden en nu, na titels zoals Black Flag, Unity, Syndycate en ga zo maar door, gaan we dieper dan ooit de tijd in met Assasins Creed Origins.

The Witcher 3

Geen idee hoe vaak ik deze vergelijking al heb gemaakt, maar hij komt toch weer op mijn pad. The Witcher 3. Een openwereld game die qua verhaal, AI, dialogen en graphics geniaal is en echt ondergewaardeerd is bij de gamers. Vandaag vond ik voor het eerst dat er een titel gevaarlijk dichtbij kwam. Origins is namelijk behoorlijk openwereld, veel meer dan de vorige delen en dat is een verademing voor velen spelers. Spelers die vaak veel tijd hebben, want als ik een openwereld game speel, dan moet ik oppassen dat ik niet van de missies afwijk en simpelweg ga rond lopen kloten. Dat deed ik al met GTA vroeger en vooral met Skyrim.

De rode draad kwijtraken is niet het enige dat je kunt met Origins. Je kunt echt weer even genieten van de graphics van een game. Met momenten zie je echt prachtige, levensechte gebouwen, bomen, dieren en mensen. En heel soms zie je echt even een projectje dat minder aandacht had van de graphics department.

Story

De game speelt zich af in het Oude Egypte tijdens de Ptolemeïsche periode en vertelt de geheime fictieve geschiedenis van gebeurtenissen uit de echte wereld. Het verhaal onderzoekt de oorsprong van het eeuwenlange conflict tussen de Broederschap van Assassins, die strijden voor vrede door vrijheid te bevorderen en de Orde van de Ouden – voorlopers van de Tempeliers – die vrede wensen door de krachtige oplegging van orde.

Bayek of Siwa is de protagonist van Assassin’s Creed: Origins. Een keiharde, langharige bebaarde barbaar die van origine een Medjay was. Inderdaad, was. Een Medjay is getraind beschermer van de Faroa. Hij wordt door het volk gezien als beschermer van hun ‘God’ en dierbaren en dit alles geeft hem nog al wat vrijheden. Behalve als je het verkloot en dat wordt al direct duidelijk in het begin van de game. Bayek is namelijk op zoek naar een wraak. Een persoonlijke tragedie verplicht hem om zijn thuis te verlaten en als zijn vijanden op te jagen en te doden. Tijdens zijn strooptocht kruist hij paden met Cleopatra en Julius Caesar.

Qua bediening, dus de gameplay, het vechten, klimmen en klauterwerk is er helemaal niets gewijzigd. Het enige wat absoluut niet lekker werkt is het zwaardvechten vanaf je kameel. Maar voor de rest loop het battlesystem prima.

De Questlog

Wat is nieuw? Het eerste wat opvalt is de questlog. Met de openwereld, missies en zijmissies is het soms even zorgen dat je de weg niet kwijtraakt. Daarom heeft Origins de questlog in het leven geroepen. Gek genoeg is dit nieuw binnen de Assasins Creed serie. De Questlog registreert uiteraard de quest, je voortgang en het level dat je nodig hebt om de quest tot een goed einde te brengen.

De Wapens

De wapens zijn nog nooit zo uitgebreid geweest. Ik dacht eventjes een overzicht te plaatsen van alle wapens, maar dan wordt deze review veeeeeel te lang. Daarom eventjes de categorieën. Oke! Ook de categorieën zijn er te veel om op te noemen. Laten we zeggen dat er enorm veel zwaarden, bogen, speren, scepters, en bijlen zijn. Deze wapens kun je levelen, wat belachelijk veel geld kost. Ook zijn er diverse speciale wapens met speciale abilities te vinden. Zoals giftige pijlen etc.

Eagle eye 2.0

In Egypte zijn we net even een wat ander dierenrijk gewend dan in de andere titel. Jij rijdt al een kameel, je ziet krokodillen, jachtlijpaarden, hippo’s, hyena’s en gieren. Waar je voorheen enkel nog met je Eagle Eye om je heen kon kijken kun je nu echt vliegen als je adelaar Senu. Dat geeft een nieuwe gameplay die echt heerlijk is om te ontdekken.

Kapper

Als je naar de Gear tab van het karakter pauze menu gaat en je geeft de volgende combinaties in, dan kun je de baard en kapsel aanpassen. :

• Change hair:
    PS4: L2 + ∆
    Xbox: LT + Y
    PC: right mouse button + interact key (unconfirmed)
  • Change beard:
    PS4: R2 + ∆
    Xbox: RT + Y
    PC: left mouse button + interact key (unconfirmed)

Assassins Creed Origins is prachtig. Heerlijk open(wereld), fijn veel side quests, een duidelijke questlog, enorm veel wapens en een gaaf tijdperk om je door heen te moorden. Sommige zaken lopen nog iets onnatuurlijk zoals wat dialogen, de voice-acting van burgers (als je op details gaat letten) en het zwaardvechten op je rijdier. Verder is het openwereld lastig om je aan de missies te blijven houden. Wanneer een story mode je niet voldoende vasthoudt, dan ga je off tracks en ga je aanklooien in de openwereld. Dat ervaar ik als een nadeel. Ik wil blijven plakken aan het verhaal, zodat ik niet anders kan dan het eerst en zo snel mogelijk uitspelen. Dat mis ik wat hier.

.