Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Mobike is een nieuwe high-tech deelfiets in Rotterdam

Ronald Haverman, oprichter van OV-Fiets, start vandaag een nieuw deelfiets systeem in Rotterdam. De nieuwe dienst gaat Mobike heten en is afkomstig uit China. Naast China is de dienst ook actief in Singapore, Italië, Japan, Verenigd Koninkrijk, Thailand, Maleisië, Verenigde Staten en Zuid-Korea.

Het idee achter de Mobike fietsen is dat deze actief gebruik maken van mobiele dataverbindingen. Zo kun je met de Mobike app een deelfiets huren. Je ziet in de app waar de dichtstbijzijnde fiets staat. Daarna haal je deze met de app van het slot en kun je fietsen.

De fietsen geven zelf door waar ze zijn en of ze in gebruik zijn of geparkeerd staan. Dat laatste is erg belangrijk. Er is een mobiel team van Mobike in de stad dat fietsen oppikt wanneer deze verkeerd geparkeerd staan. Zo probeert Mobike overlast door haar fietsen zo veel mogelijk te voorkomen. De doelstelling is dat 95% van de Mobike fietsen correct geparkeerd staan. Je vraagt je af of de fiets niet gewoon kan weigeren op slot te gaan wanneer deze in een zone staat waar deze niet mag staan (en dus de huur laat doorlopen). Daarnaast lapt het team de fietsen op wanneer deze met pech staan. Denk aan een lekke band, kapotte fietslamp etc.

Zoals je op de foto ziet, heeft Mobike voor genderneutraal gekozen en enkel vrouwenfietsen in haar assortiment. Dit jaar bleek nog uit onderzoek van de VVN dat herenfietsen niet zo zeer steviger zijn, maar zeker wel onveiliger dan de vrouwenfiets. Geen heel vreemde keuze dus.

Rotterdam is een pilot voor het Mobike project. Bij succes zal het ongetwijfeld in meerdere steden actief worden. Buiten de steden is het natuurlijk maar de vraag of de dienst succesvol kan zijn. De ritten zijn langer en het verspreidingsgebied van fietsen is dan veel groter.

Mobike is nu actief in 9 landen. Het bedrijf exploiteert 7 miljoen fietsen die goed zijn voor 30 miljoen fietsritten per dag. Dat is dus 4,3 ritjes per fiets, per dag.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.