GadgetGear.nl

Review: Sony WF1000 (echt draadloze in-oor hoofdtelefoon)


Zeeman Albert beoordeelde namens GadgetGear de Sony WF1000 met 3.5 sterren.

The Good
  • echt draadloos
  • goed opbergdoosje/ lader
  • goed geluid
  • goede functie omgevingsgeluid
  • prima noise-canceling
  • draadcomfort

The Bad
  • apps voegen weinig tot niets toe

Sony introduceerde op de IFA een aantal nieuwe producten waaronder een lijn aan nieuwe hoofdtelefoons. Van draadloos in-ear tot nekband en traditioneel over het oor. Wij testen de volledig draadloze in-ear hoofdtelefoon. Een jaar geleden zagen we allerlei onbekende kickstart merken met de draadloze belofte. Op de IFA, begin september in Berlijn, toonden alle A-merken hun oplossing.

Design en techniek

De volledig draadloze in-ear oordopjes zijn echt klein. Niets doet denken aan een lompe accu of gehoorapparaat. De dopjes zitten in een kunststof doosje met gouden aluminium uitstraling. Iedereen die het doosje vasthoudt en opent heeft een WOW moment. Hier toont Sony de decennia lange ervaring in industrieel ontwerp. Van schanier tot laadpuntjes, alles is top afgewerkt. Met een micro-USB aansluiting aan de buitenkant is de accu in het doosje op te laden. Deze zou goed zijn voor drie volledige ladingen van de draadloze oortjes. Het linker en rechter dopje passen maar op één manier in het doosje. Er is keuze uit diverse tips voor een goede pasvorm. Wie echter dopjes van een ander merk wil gebruiken, kan bedrogen uitkomen. Zo passen de Comply dopjes wel op de WF1000, maar dan niet meer in het doosje. De opbergcase is handzaam genoeg om altijd bij je te hebben en de oortjes goed te beschermen.
De oortjes spelen 99% van de tijd probleemloos alsof ze met een draad verbonden zijn. Het bereik is zelfs erg goed. Sony, noch ander A-merk, geeft duidelijk inzage in wat het draadloze dataverkeer voor de gezondheid kan betekenen. Gaat die straling door mijn evenwichtsorgaan? We gaan er maar van uit dat er geen gezondheidsrisico’s aan deze technologie kleven.

Geluid

Het geluid van de WF1000 draadloze oordopjes is ronduit goed. Het linker dopje heeft een aan/uit schakelaar die je als eerste moet aanzetten. Vervolgens schakel je het rechter oortje in en de set is klaar voor gebruik. De linker aan/uit knop kan je kort indrukken om te schakelen tussen drie instellingen. Als eerste is er ‘Ambient’. In deze stand geven de microfoons in de oortjes het omgevingsgeluid een beetje door. Daardoor kan je in de trein prima om je heen iedereen verstaan als er iets tegen je wordt gezegd. In de volgende stand schakel je de microfoons uit en hoor je gewoon het geluid zoals andere hoofdtelefoons het zouden weergeven. In de derde en laatste stand heb je het genot van noise-canceling. Al het omgevingsgeluid wordt netjes weggefilterd. Het resultaat mag er wezen. Zonder gebruik van de speciale Sony app heb je deze functionaliteit die prima werkt. Wanneer we gaan bellen is het resultaat echter wat minder. De oortjes geven het telefoongeluid prima door. We horen echter iets te vaak van de beller dat ons geluid ‘vreemd’ klinkt. Alsof we in een kartonnen doos bellen. Nou was dit wel altijd in situaties met noise-canceling aan en veel omgevingsgeluid. Wanneer we gewoon vanaf de bank bellen is er geen probleem.

App

Sony wil graag dat we een app gebruiken. Er zijn twee apps voor nieuwe draadloze hoofdtelefoons van Sony. Allereerst is er de app Headphones. Op iOS (nog) niet echt een succes. Je moet de oortjes via een totaal nieuwe procedure pairen. Sony wil dat dit in de app gebeurt. Je zet de oortjes in pairing modus en ze moeten in de app verschijnen. Nee dus. In de tekst staat nota bene dat dit minuten kan duren. Waarom?? Gewoon in het bluetooth menu selecteren in iOS en ze zijn gepaird. Als je dan in de app uiteindelijk de oortjes kan koppelen, zie je eigenlijk dezelfde opties als die je met de knoppen kan instellen. Met de nieuwe hoofdtelefoons biedt Sony een aantal nieuwe indrukwekkende functies in de app. Zo kan de app de mate van omgevingsgeluid dynamisch aanpassen aan de hand van de sensoren in de telefoon. Sony noemt dit de ‘Sense Engine’. Op zich erg slim en handig. Lekker met norse canceling genieten als de app detecteert dat je stil zit in een bewegend voertuig. Zodra je echter gaat lopen, komt er dan automatisch meer omgevingsgeluid bij. Het idee en de werking zijn goed. De oplossing met de app voelt echter krakkemikkig en steeds hebben we het vermoeden dat Sony ook wel heel veel gebruikersgegevens verzamelt. Sony zou er goed aan doen om te verklaren dat er geen userdata wordt verzameld. Helaas moet je met gebruiksvoorwaarden akkoord gaan die anders doen vermoeden. Wij hebben de app maar gelaten voor wat het is. Een andere app is Sony Music voor deze nieuwe hoofdtelefoons. Via de app kan je dan meer functies in de hoofdtelefoon instellen qua equalising en digitale aanpassing aan smaak. Je moet dan wel weer jouw muziek accounts koppelen een Sony heeft liever dat je hun muziekdiensten gebruikt. Indirect krijgt Sony ook via deze app een beeld van jouw smaak. Al die apps en data verzamelen is ok, maar Sony moet meer gemak en waarde toevoegen. Nu zijn de apps gewoon een extra blok aan het been.

Conclusie

Echt draadloze oortjes zijn een uitkomst. Met het fraaie opbergdoosje cq laadsysteem heb je ze altijd bij je. Met drie instellingen passen ze zich ook perfect aan de omstandigheden aan. Lekker ongestoord genieten met noise-canceling of sporten met het geluid om je heen hoorbaar voor de veiligheid. De apps mogen wat ons betreft verbeterd worden en hoef je niet te installeren om volop van de oortjes te genieten.

Voor 219 Euro heb je de Sony draadloze ervaring. Je kan kiezen tussen antraciet en goudkleur.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zeeman Albert

Albert is gecertificeerd marketeer en innovatie verslaafd. Zo'n beetje elk product met een stekker of batterij moet wel door zijn handen. Klopt het design, wat is het verhaal er achter en wie heeft er wat aan?
Albert reviewed producten sinds 1996. Sinds 2002 struint Albert internationale beurzen af op zoek naar nieuwe producten en trends in consumenten electronica.

Als marketing en innovatie specialist helpt Albert bedrijven te innoveren en te vernieuwen. Meer info over Albert als marketing specialist en trendwatcher op www.id-tank.com.