Review: Huawei Y7 (Android Smartphone)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Voor de prijs, best een goede camera
  • Zeer degelijke behuizing
  • Prima displaykleuren, al springen ze er niet uit

• Qua algehele snelheid weet Huawei minder op te vallen dan gehoopt

Huawei richt zich met haar Huawei Y7 weer eens laag in het middensegment. Erg laat. Het toestel kost nog geen €200 en levert je voor dat geld toch nog een aardige chipset. Van Qualcomm nog wel. En de camera mag er ook wegen.

De Huawei Y7 is qua design een vrij algemene smartphone. Wel glas aan de voorkant en ook aluminium achter, maar voor de rest heeft het niets dat we echt als karakteristiek kunnen zien. Wat ze op het design hebben bespaard, zien we weer terug in de specs.

De Huawei Y7 is voorzien van een 720p HD display. Huawei heeft voor een IPS LCD display gekozen. Niet ideaal voor VR, maar voor regulier bereik is het prima. De kijkhoek van het display is groot genoeg om met 2/3 personen naar te kijken. De kleuren spatten er zeker niet van af, maar dat is niet heel erg. In volle zon kan het display wat te donker zijn om goed af te lezen.

Chipset en benchmarks

Hoewel we Huawei over het algemeen de voorkeur zien geven aan eigen chipsets, draait de Huawei Y7 toch op een Qualcomm SnapDragon 435 chipset. Binnen de prijs is dit een aardige chipset qua prestaties. Er ligt immers een octa-core 1.4GHz processor op. Met de Adreno 505 en 2GB werkgeheugen is hij niet topsnel, maar je kunt er prima een spelletje op spelen. Je krijgt 16GB aan opslagruimte.

Android

Huawei levert de Y7 keurig uit met Android 7.0 en haar eigen EMUI 5.1. EMUI 5.1 is de eerste grafische interface van Huawei die het mogelijk maakt om een app drawer op het scherm te zetten. Zo voorkom je dat jouw homescreen volloopt met apps die je nauwelijks gebruikt. Huawei plaatst veel eigen apps en de nodige bloatware van Gameloft op het toestel. Met name dat laatste zorgt ervoor dat je van die 16GB kostbare GB’s verliest aan de gamemaker.

Draadloos

Huawei is een pionier op het gebied van 4G geweest, dus dat deze low-budget smartphone LTE ondersteuning biedt is niet heel vreemd. Wel zijn er wat bezuinigingen te bemerken als het gaat om draadloze verbindingen. Je krijgt wel Bluetooth 4.1, maar moet het met 2.4GHz WiFi doen. Er is ondersteuning voor GPS en Glonass, maar niet voor andere locatiediensten. Wel heeft Huawei de FM ontvanger erin gezet.

Camera

Qua camera’s is het goed om in dit prijssegment toch Full HD te kunnen filmen. Zowel achter, als voor. We hebben een demofilmpje voor je.

Qua fotografie krijg je een 8 megapixel selfie camera en 12 megapixels achter. Groene kleuren zijn wat flets en tegenlicht vormt hier en daar toch echt een probleem. Verder zijn de foto’s warm van kleur en scherp.

Gebruikservaring

Qua gebruikservaring zien we een smartphone die wat krap zit in het geheugen. Het wisselen van apps gaat niet heel vlot. Daar staat tegenover dat er voldoende rekenkracht is voor de belangrijkste smartphone apps van dit moment. Qua gaming komt je ook aardig weg. Dit komt vooral doordat er wat minder pixels berekend hoeven te worden. De camera’s van de Huawei Y7 zijn echt een pluspunt, maar dat in vergelijking tot andere toestellen in dezelfde prijsband. De accu van de Huawei Y7 gaat ruim een dag mee.

Conclusie: Huawei Y7

Huawei leverde in het lage- en middensegment altijd veel voor weinig. Toch is Huawei de prijzen de laatste anderhalf jaar wat gaan verhogen. Dat zien we ook terug in deze Huawei Y7. Wat het een toestel van ronde de €150, had Huawei echt een hele goede smartphone voor iedereen die weinig te besteden heeft. Het toestel zit echter rond €200 en is daarmee iets minder interessant. Behalve als je voor film en fotografie gaat. Daar blinkt het toestel wel echt uit in het prijssegment.