Review: Captain America: Civil War (Bioscoop)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Steengoeie Actie!
  • Steengoed Acteerwerk!
  • Steengoed Scenario!

• Misschien iets te lang.

Regie: Anthony en Joe Russo. Met: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson en Don Cheadle. Vanaf 28 April in de bioscoop.In deze derde film uit de Captain America serie van Marvel zien we Captain America samen met zijn uit superhelden bestaande team The Avengers  het kwaad bestrijden in een afgelegen Afrikaans land. Een oude maar verder onbelangrijke schurk probeert hem uit de weg te ruimen maar faalt daarbij als Scarlet Witch net op tijd haar talenten inzet.

De gevolgen zijn echter wèl groot als de bom die voor Captain America bedoeld was in plaats daarvan afgaat in een tegenover gelegen flatgebouw. De politiek krijgt er lucht van en The Avengers  worden op het matje geroepen. Om nog meer onschuldige slachtoffers te voorkomen worden ze min of meer verplicht een convenant te tekenen dat hen verbiedt ooit nog op eigen houtje op missie uit te gaan en vanaf nu alleen maar te handelen als de politiek daartoe opdracht geeft. Captain America heeft daar zijn bedenkingen over en weet Falcon en Scarlet Witch als belangrijkste companen aan zijn zijde. Iron Man is echter vast van plan om (ook uit schuldgevoel van eerdere acties) het convenant te tekenen. Black Widow en War Machine staan aan zijn zijde. Een conflict is geboren. Ondertussen speelt zich op een ander niveau in het koude Rusland een heel ander verhaal af. We zien de eerder gegijzelde Winter Soldier, voorheen een goede vriend van Captain America, die gehersenspoeld en wel op een gruwelijke missie wordt gestuurd.

sceneCA2sceneCA1

Echter op de locatie aangekomen lijkt hij zich van geen kwaad bewust en blijkt later totaal onschuldig te zijn. Het kwaad komt in deze Civil War dan ook van de Russen in de persoon van Zemo, een kille berekenende schurk die graag ziet dat als je The Avengers niet zèlf kan aanpakken ze dat dan maar onderling moeten doen. Wat volgt zijn zeer vakkundig georkestreerde mega gevechten met een keur aan actie helden. Ant- Man en Spiderman komen ook nog voorbij en alles wat kapot kan wordt kapot gemaakt. Het resultaat is een directe confrontatie tussen Iron Man en Captain America met als lijdend voorwerp de Winter Soldier. Wat hij in het verleden heeft uitgespookt is lang onbesproken gebleven en nu komen er dankzij Zemo een paar vervelende feitjes naar boven. Uiteindelijk komt er een staakt het vuren en keren ze terug naar hun basis. Oude wonden helen ook en eenmaal tot rust gekomen worden ruzies als deze ook weer bijgelegd.

sceneCA3 sceneCA4

Mening

Marvel Studio’s heeft zijn handen de laatste tijd meer dan vol aan al hun zo succesvolle franchises. Daarom is het voor de verstokte fan ook maar weer afwachten welke helden er nu weer samen in één film mogen opduiken en of die prestaties ook een beetje stroken met de comics waar ze uit ontstaan zijn. Voor die mensen heb ik een geruststellende mededeling. Het is gelukt. Meer dan gelukt om er een samenhangend, spannend en bij vlagen virtuoos spektakel van te maken. Captain America: Civil War is een waar epos geworden waarin alle ingrediënten zorgvuldig zijn afgewogen (zelfs de paprikapoeder). Het werkt ook volledig, die aanwezigheid van al die superhelden. En we mogen oprecht blij zijn met Tom Holland die de rol van Spider-Man op zich neemt. Als schuchter computerstudent met een begeerlijke tante (Marisa Tomei in een kleine rol) geeft hij zijn visitekaartje af voor een paar zekere stand alone films. Zowel humor als actie gaan hand in hand en dat ligt niet in de laatste plaats aan de gortdroge vertolkingen van Robert Downey Jr. en Paul Bettany, hij speelt in deze film Vision een wandelende computer superheld en is bijna onverslaanbaar. Verder is er niet gekeken naar hoeveel een acteur zou kunnen kosten maar meer naar welk talent de film nóg beter zou maken. Die bijrol van Marisa Tomei zou bijvoorbeeld makkelijk door mijn eigen moeder gespeeld kunnen worden maar die is toch bij lange na niet zo memorabel voor een wereldpubliek als Marisa is. Hoe dan ook, het levert een gevarieerde actiefilm op met een hoog speelgoed gehalte. Het is namelijk wel zo dat je bij het kijken naar deze film beter alle realiteitszin buiten de deur kunt houden. Maar dankzij eerder genoemde cast en een sterk scenario blijf je tóch ongeveer tweeënhalf uur geboeid! Met dank aan Disney (zij zorgen voor een wereldwijde distributie) voor het mogen bijwonen van een screening.

P.S. Rond het tijdstip van schrijven is bekend geworden dat Robert Downey Jr. samen met Marisa Tomei en Tom Holland zal schitteren in Spider-Man: Homecoming. Te verschijnen volgend jaar zomer. Wij houden jullie op de hoogte!