Review: Crimson Peak (Blu-ray/DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Super mooi geproduceerd.
  • goed geacteerd.
  • veel mooie extra's.

• Ietsiepietsie te lang aan het begin.

Deze door Guillermo del Toro geregisseerde Gothic Horror over een moordende broer en zus in een driehoeksverhouding kon de handen in thuisland Amerika niet op elkaar krijgen. Crimson Peak is echter meer dan de moeite waard. Het verhaal gaat over een jonge vrouw Edith Cushing, dochter van een rijke self-made industrieel in het begin van de negentiende eeuw.

Spoken bestaan, vertelt ze ons meteen aan het begin van de film. Daarin zien we direct haar eerste ontmoeting met de geest van haar net overleden moeder. Edith wil heel graag schrijfster worden en laat ieder die het lezen wil haar net geschreven roman lezen. Op kantoor van vader, waar ze de typemachine mag gebruiken, komt ze Thomas Sharpe tegen. Deze grootgrondbezitter uit Engeland is erop uit nieuwe investeerders te vinden voor een graafmachine die op zijn landgoed de klei uit de grond kan halen. Tijdens de presentatie die hij voor de raad van bestuur geeft komt Edith stiekem even kijken en je raad het al, de vonk slaat over. Tegen de wil van haar vader, die intussen een privédetective op Thomas heeft gezet, spreekt ze toch meer en meer met hem af. Het enige lastige is dat de zus van Thomas, Lucille constant in de buurt is. Toch ontstaat er een romance en uiteindelijk willen de twee met elkaar trouwen. Haar vader is daar pertinent tegen en ziet broer en zus Sharpe het liefst vertrekken. Maar, op een trieste ochtend heeft vader een ongelukje in het badhuis, en ja, dan staat het verliefde paar ineens niets meer in de weg. En spoken bestaan vergeet dat niet! Het enorme huis in Engeland op het landgoed Allerdale Hall is in deplorabele staat. Edith is onaangenaam verrast maar probeert er het beste van te maken. Alleen dat lukt niet zo best. S’nachts kan ze niet slapen en ziet enge dingen en overdag loopt die enge zus rond. In dit gedeelte volgen de gebeurtenissen elkaar snel op en duidelijk wordt dat het huis en zijn bewoners helemaal geen veilige plek zijn voor Edith. Ze zoekt zelf uit wat voor verschrikkelijke geheimen het huis heeft en moet dat bijna met de dood bekopen. Bijna, want dan is er opeens de heimelijk verliefde dokter Alan McMichael die zich er thuis in Amerika toch al niet zo lekker bij voelde en haar achterna is gereisd.

afbeelding CP2

Mening

Guillermo del Toro zorgt in zijn films altijd voor lekker freaky momenten en is daar nu ook weer zeer bedreven in. De acteurs, Mia Wasikowska (Alice in Wonderland), Jessica Chastain (Zero Dark Thirty) en Tom Hiddleston (The Avengers)zijn allemaal uitstekend gecast en doen het goed. Crimson Peak is in het begin iets aan de lange kant maar omdat de gotische aankleding en bedreven muziek zo origineel is verveelt het geen moment, er wordt goed toegewerkt naar een fantastisch hoogtepunt. In mooie, bijna zwevende scenes wordt je als kijker het verhaal ingezogen en neemt de uitmuntende cast je bij de hand. De driehoeksverhouding, een belangrijk element in het verhaal, is voor de hand liggend maar wordt hier wel geweldig weggeacteerd door een vlammende Jessica Chastain. Crimson Peak is echter op zijn allerbest als er spanning in het spel komt. De wezens, een handelsmerk van del Toro, zijn weer origineel huiveringwekkend en doen aan zijn werk in Pan’s Labyrinth denken. Het belangrijkste karakter uit de film vormt toch wel het immense landhuis Allerdale Hall. Het is Gothisch vormgegeven tot in de kleinste details en is meer dan zomaar een decor. Deze prachtige film kunnen we nu gewoon in huis halen in de waanzinnig mooie Blu-ray versie met een vrachtwagen aan extra’s.

I Remember Crimson Peak (interviews met regisseur en cast) – A Living Thing (over het maken van het huis) – A Primer on Gothic Romance (uitleg van del Toro over het genre en zijn keuzes) – Crimson Phantoms (over de spoken in de film en hoe ze gemaakt zijn) – Hand Tailored Gothic (uitleg over de kostuums en hun wisselende invloed in de film) – Deleted scenesAlternate Ending – Commentaar van de regisseur en co-regisseur.

Crimson Peak is vanaf 16 Maart verkrijgbaar op Bol.com, Wehkamp, Neckermann en diverse andere sites. Met dank aan Universal en TripleP voor het recensie exemplaar.