Review: The Big Short (DVD/Blu-ray)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Waargebeurd.
  • Spannend.
  • Originele vertel techniek.

• Soms iets te ingewikkeld.

Hoewel de bankencrisis nog vers in ons collectieve geheugen aanwezig is en sommige onder ons de gevolgen ervan nog dagelijks ervaren is er dan toch deze film van regisseur Adam McKay. Hij zorgt er met een top cast (waaronder Christian Bale, Steve Carell en Brad Pitt) voor dat je twee uur lang wordt bijgespijkerd op het gebied van ‘shorts’ en ‘puts’ die uiteindelijk de oorzaak waren voor de instorting van het kaartenhuis dat het bankenstelsel was (en nog steeds is als we de film mogen geloven).

The Big Short probeert niet accuraat de situatie na te bootsen die ontstaan is halverwege 2008 maar ziet kans om het verhaal meer diepgang te geven door te vertellen over slimmeriken die van de beurskrach geprofiteerd hebben. Hoe dat precies in zijn werk ging is mij na 1 keer kijken nog niet 100% duidelijk. Het heeft te maken met kleine verzekeringetjes die ze kochten die uitbetaalden als mensen hun hypotheek niet meer konden betalen. Uiteindelijk werden er heel veel van deze ‘Shorts’ zoals ze genoemd worden, aangekocht door de heren en dat heeft hen dus geen windeieren gelegd. Of het een interessante film oplevert moeten jullie zelf maar gaan bekijken. Christian Bale speelt in The Big Short de rol van Michael Burry, een autist met een glazen oog en een groot talent voor cijfers. Hij zit  begin het jaar 2000 als fondsmanager bij een groot kantoor op zijn computer te kijken en ontdekt een patroon van hypotheken. Grote banken kopen, en dat is inmiddels algemeen bekend, grote clusters aan hypotheken op om zodoende de winsten daarvan op te strijken. Hypotheken zijn schulden voor alle duidelijkheid met onroerend goed als onderpand en omdat de huizen prijzen aan het begin van deze eeuw erg stegen waren die hypotheken meer en meer gebaseerd op lucht.

TBS1 TBS2

Een paar mensen, waaronder Burry (hij bestaat echt!) zag dat de kans op wanbetalers groter en groter werd en sloot deals met grote banken in het bezit van hypotheek bundels. Als jullie klanten hun verplichtingen niet meer na kunnen komen verdien ik geld, zolang ze dat wel doen betaal ik premie. Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg allemaal. Dat uitkomst van het verhaal voor iedereen bekend is doet niets af aan de stuitende onwelwillendheid van de bankiers getoond in de film. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het waarschijnlijk allemaal waar is wat er gebeurd. De acteerprestaties zijn dik in orde en wat opvalt is de verteltrant. Regelmatig keert een acteur zich naar het publiek om een en ander nader toe te lichten en soms worden daar bekende Amerikanen voor gebruikt. Let op, het is geen film voor een ontspannen Zaterdagavond maar dat betekend niet dat hij niet onderhoudend genoeg is. Stel je in op een harde blik op het bankwezen en ontdek samen met de hoofdpersonen in The Big Short hoe bankiers jarenlang en misschien nu nog wel, schofterig slordig met ons geld omgaan…..met alle gevolgen van dien.

*In the Tranches: Casting *The Big Leap: Adam McKay *Unlikely Heroes: The Characters of The Big Short *The House of Cards: The Rise of the Fall *Getting Reel:Recreating an Era *Deleted Scenes.

The Big Short is verkrijgbaar  bij onder andere Bol.com. Met dank aan TripleP voor het recensie exemplaar.