Review: Kristen (DVD, Blu-ray en VOD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

• Camera werk.
  • Acteerwerk.
  • Prima effecten.

• Script is matig.
  • Hij duurt iets te lang.

Horror van eigen bodem geregisseerd door Mark Weistra met in de belangrijkste hoofdrol Terence Schreurs. Café eigenaresse Kristen arriveert op nieuwjaarsdag bij haar zaak om daar de feestbende van de vorige avond op te ruimen. Als haar vriend, die de auto aan het parkeren is, niet zo snel terugkomst als verwacht begint ze zich toch een beetje zorgen te maken.

Dan gaat de telefoon. Het is een man die graag wil weten of de zaak nog open gaat die dag. Vanaf dat moment is ‘Het Spel’ zoals de stem het verwoord, begonnen. Afwisselend zien we Kristen die moedige pogingen doet om de stem te slim af te zijn en de speldenprikken die de engerd haar probeert toe te brengen. Als een ware nachtmerrie ontpopt zich een verhaal als een kat en muis spel dat korte snelle scenes verruilt voor langgerekte stiltes en angstige blikken in de camera. ‘Kristen’ wordt door Horror.nl geroemd als één van de beste Nederlandse horror films ooit. Bij het kijken besprong mij die gedachte helaas niet meteen.

Voor het kijken naar ‘Kristen’ is een flinke dosis geduld nodig. De lange stiltes en (ik klaag er op dit blog wel eens vaker over) ontbrekende noodzaak van dit hele spel zorgt voor een paar moeilijke momenten tijdens het kijken. Natuurlijk, het acteerwerk van Terence Schreurs is prima en de effecten die gebruikt worden voldoen aan de eisen van tegenwoordig. Het blijft een kleine film die een beetje groot probeert te zijn en dat merk je aan alles.

scen Kristen2 sceneKristen1

De absolute pluspunten van de film zijn de techniek, camera en eigenlijk ook het spel. Mindere onderdelen zijn geluid, script, continuiteit en de duur van de film. Hij had makkelijk een kwartier korter gekund. Waren we als kijker waarschijnlijk gewoon wakker gebleven. Desalniettemin een dappere poging om in het huidige filmlandschap een horror film te maken en alleen daarvoor al een diepe buiging. Met dank aan TripleP voor het recensie exemplaar. De film is verkrijgbaar bij onder andere bol.com.