Review: The Walk (Blu-ray/DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Mooi gefilmd.
  • Ode aan de Twin Towers.

• Langdradig begin.
  • Irritante vertolking van de hoofdpersoon.

Regie: Robert Zemeckis met; Charlotte LeBon, Joseph Gordon-Levitt en Ben Kingsley. The Walk vertelt het waargebeurde verhaal over Philippe Petit die droomt om over een zelf gespannen draad van de ene Twin Tower naar de andere te lopen. Net als veel andere films in dit genre gaat het hier natuurlijk om de weg ernaartoe. Het vinden van de motivatie om überhaupt over draden te lopen en hoeveel moeite het heeft gekost om het goed te leren.

En van wie dan, dat is ook belangrijk. Die rol wordt in deze film vervuld door Papa Rudy gespeeld door Ben Kingsley. Philippe vindt in hem de wat oudere wijze entertainer die hem leert hoe belangrijk publiek is, dat je beter een veiligheidslijn kan gebruiken en nog een aantal technische aanwijzingen. Er is ook een meisje waar hij verliefd op wordt in The Walk. Tijdens zijn tijd in Parijs ontmoet hij Annie (Charlotte LeBon) op een plein waar hij wil optreden. Omdat Annie aan de ene kant lekker zit te zingen gaat hij recht tegenover haar zijn acrobatische trucjes uithalen en haalt daarmee al haar publiek weg. Annie is boos en hij heeft een reden om het goed te maken. In het café legt hij ook aan haar uit wat zijn droom is en dat hij vastbesloten is die waar te maken. Om dat te kunnen doen gaat hij veel optreden en veel raad vragen aan Papa Rudy. Uiteindelijk heeft hij een groepje mensen om zich heen verzameld die hem gaan helpen. En dan moet de reis nog beginnen! Daar in New York gaat Philippe op onderzoek. Hoe hoog zijn de gebouwen, wat is de afstand tussen de gebouwen en hoe komen Philippe en zijn maten ongezien het gebouw binnen om deze toch wel illegale handeling uit te voeren.

posterTheWalk

Het hele verhaal is echt gebeurd en valt zó na te lezen en te kijken dus opmerkelijke verschillen zijn niet uitgesloten. The Walk speelt zich af in de zomer van 1975. De Twin Towers zijn dan nog net niet helemaal af, maar wel deels in gebruik. Hij prikt een datum, 6 augustus, dan moet het gebeuren. Het deel van de film wat dan volgt is verreweg het meest interessant. Hoe ze binnenkomen met zoveel spullen, hoe ze de draden bevestigen en hoe hij het uiteindelijk aandurft om de oversteek te maken. Boeiend verteld en prachtig in beeld gebracht. In dit gedeelte probeert de regisseur van The Walk ook de losse eindjes wat aan elkaar te knopen. Philippe wordt gearresteerd, krijgt een strafje en blijft in New York wonen. Van de stad krijgt hij een pasje dat hem onbeperkt toegang verschaft tot de hoogste verdieping van de torens. The Walk is moet een ode zijn aan doorzettingsvermogen maar is eigenlijk een monument voor de verdwenen Twin Towers. De film kon mij op zich niet echt boeien en dat verwijt ik vooral de vertolking van Levitt. Hij zet Philippe neer met een uitermate slecht Frans accent en is daarbij ook nog eens super arrogant en pedanterig. Geen personage waar je je als kijker nou eens lekker om kan bekommeren.

Op de Blu-ray versie is er naast enkele verwijderde scenes ook een kort item te zien over hoe de echte Philippe te werk gaat. Voor de filmliefhebber leuk omdat je dan ook kan zien hoe ze het technisch allemaal geflikt hebben. Bijgeleverd wordt ook een code waarmee je de film op elk gewenst apparaat kan streamen. Dan hoef je niet overal je BD speler mee naar toe te nemen, ook handig. Met dank aan Fox voor het recensie exemplaar.

De Blu-ray en DVD van The Walk zijn onder andere te koop bij Bol.com, Neckerman en Wehkamp.