Review: Life (DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Goed getroffen sfeer.
  • Zeer goed acteerwerk.
  • Mooi verhaal.

• Ietsiepietsie voorspelbaar.

Regie: Anton Corbijn met Robert Pattinson, Dane DeHaan en Ben Kingsley. In Life volgen we fotograaf Dennis Stock in zijn pogingen een nog onbekende, opkomende ster voor zijn camera te krijgen. Deze ster, James Dean, geeft zich niet snel bloot maar dankzij de vasthoudendheid van Stock is de uitkomst de wereldberoemde serie foto’s van Dean, verschenen in maart 1955 in het blad ‘Life’.

De weg naar deze fantastische foto serie en dus ook de weg die deze heren samen volgen, zit vol wijsheden en vergezichten. Life is beslist geen vrolijke levensles, maar wel één die je bij blijft. Robert Pattinson, hier vooral bekend van zijn rol in de The Twilight Saga, speelt de wat nerveuze maar briljante Dennis Stock en de rol van Dean wordt vertolkt door Dane DeHaan. Zeurderig, landerig presenteert Corbijn zijn personages aan het publiek, begeleidt met een aardige portie jazz. De jaren ‘50 druipen van je scherm als een klodder mayo van het raam. Er zal inmiddels best wat bekend zijn over het leven van deze veel te jong gestorven filmster, maar zoals hij hier geportretteerd is zul je hem zelden zien. DeHaan zet Dean neer als een in zichzelf gekeerde eenling met unieke eigenschappen tegen wil en dank. Het resulteert in scenes die misschien makkelijk lijken, maar dat is maar schijn. Bij iedere stap verder in de film lijkt de onbereikbare Dean dichterbij te komen. Bij Stock, dus ook bij ons. Laagje voor laagje krijgen we meer van hem te zien en zien we wat het leven met hem doet.

packshotlife

Vriendschap

Ster tegen wil en dank, ik zei het al. Hetzelfde geldt in dit verhaal voor de fotograaf. Anders altijd in opdracht langs de rode lopers, wachten op de kans eens een èchte reportage te maken, ontmoet hij Dean. Deze herkent hem en spreekt hem aan. ‘Je haatte die Pers Apen toch zó? Waarom sta je er nu dan wéér tussen?’. Goede vraag. En het levert een leuke cameo op van de regisseur die nota bene zelf te boek staat als een fotograaf van de sterren! Natuurlijk zien we een soort vriendschap opbloeien in Life. Mannen aan het begin van hun carrière nog zoekend naar wat ze willen of kunnen. Twijfel aan eigen kunnen is meer iets voor Stock. Dean weet dat al wel. Dean weet niet of hij bepaalde dingen wel zou willen. Stock weet dat dan weer wel en zo is de cirkel rond. Zijn ze jarenlang met elkaar opgetrokken? Nee, vijf maanden na hun ontmoeting stierf Dean in een auto ongeluk, Stock achterlatend met een serie foto’s waar hij zijn leven lang profijt van heeft gehad. In dit verhaal komt duidelijk naar voren hoe moeilijk het soms is om keuzes te maken waarvan je de uitkomst nog niet weet. Laat dat dan de ondertoon zijn die inspireert. Volg je gevoel wat meer in plaats steeds dicht langs de kant te zwemmen. Ga deze film zeker zien. Leun achterover, schenk een goed glas in en steek een sigaar op. En als je klaar bent zet je een jazz plaat op, zeker weten. Life laat zien wat leven is. Met dank aan entertainmentOne voor het recensie exemplaar.