Review: Assassin’s Creed Syndicate

• Grafisch sterk
  • Gevechtssysteem met combo-points en finishers
  • Londen wordt prachtig weergegeven
  • Veel verschillende soorten missies, minder herhalingen.

• Toch nog bugs hier en daar
  • Veel onderbreking in story-line / niet lineair

De nieuwe Assassin’s Creed Syndicate heeft indruk gemaakt, hier lees je hoe Ubisoft dat heeft gedaan. We gaan weer een klein beetje terug naar de roots van Assassin’s Creed, maar dan in het 19e eeuwse Londen.

Al eerder schreef ik dat mijn hoop zou zijn dat Assassin’s Creed Syndicate een stukje mysterie, het mystieke gevoel, kon terug brengen. Daarnaast was er in Unity, welke vorig jaar verscheen, eigenlijk te veel te doen om allemaal uit te spelen. Hier lees je mijn bevindingen!

Londen 1868

De ontwikkelaars hebben opnieuw hun best gedaan om de virtuele stad Londen zo natuurgetrouw mogelijk te weergeven. Naast een 1:1 model van de Big Ben, de Houses of Parlement en Westminister Abbey zal je sommige plekken vandaag de dag nog steeds herkennen,zeker als je enkele keren in Londen heb rondgelopen. De straten zijn onwijs breed en bezaait met Londenaren, paard en wagen en luxueuze koetsen. De omgeving schets een ontzettend mooi beeld van hoe Londen in die tijd zou kunnen zijn geweest. De stad staat vol met fabrieken waar je overal arbeiders aan het werk ziet, en op sommige plaatsen helaas zelfs kinderarbeiders, maa dit schetst een realistisch beeld van Londen of zelfs de wereld in die tijd.
Wat mij direct al opvalt is dat Londen in Assassin’s Creed Syndicate een stuk kleiner is dan Parijs in Unity. Of dit geografisch goed overeenkomt kan ik niet zeggen, maar het speelt wel een stuk prettiger. Kortere afstanden zorgen dat je sneller op de plaats van bestemming bent, en het formaat van Londen is dan meteen een stuk minder bug en glitch gevoelig. En mocht het toch te ver lopen zijn dan steel je gewoon een koets!

Naast de talloze koetsen en andere voertuigen met paard en wagen rijden er ook treinen rondt, de rivier the Thames is gevuld met binnenvaartschepen welke zorgen voor een leuk stukje gameplay op de rivier.

Jacob en Evie

Jacob en Evie Frye zijn een assassin tweeling die samen opereert vanuit de assassin order. Jacob is iemand die van een directe aanpak houdt, hij is de doener van de twee. Evie daarentegen leeft naar elke regel van het assassin credo, zij is de denker.

Jacob’s directe aanpak tekent hem ook in de game, hij wil actie zien en dit is ook terug te zien in zijn vaardigheden. Evie aan de andere kant is veel meer tactisch en stealth gefocust, zij heeft een tactische aanpak, en ook haar vaardigheden hebben doen hier hun voordelen uit.

Review_Assassins_Creed_Syndicate_Jacob_and_evie_Frye

Leveling systeem en talents

De game kent deze keer levels van 1 t/m 10, van dit leveling systeem is het talent systeem een belangrijk onderdeel. Voor elke 1000 XP die je verdiend ontvang je een skill point, deze kan je besteden in de talent tree van Jacob of Evie. De experience die je op Evie en Jacob verdiend is gedeeld, dus wanneer je enkel als Evie speelt, zal Jacob dus ook skill points verkrijgen. Naar mate je skill points besteed zal je in level stijgen, en voor elk hoger level zal je meer skill points moeten besteden verdienen en besteden.

Het talent systeem bestaad uit drie verschillende onderdelen, Combat, Stealth en Ecosystem. Onder Combat vindt je talents als verhoging van health, meer schade en andere combo’s. Onder Stealth vindt je onder andere verbetering van stealth modus, lockpicking en verbeteringen voor de kidnap modus. Als laatste hebben we Ecosystem met talents zodat je meer leden van je bende kan rekruteren, verbeteringen van eagle vision en het vinden van meer waardevolle items uit chests.

Assassin's Creed® Syndicate_20151108124848

Ook kent Assassin’s Creed Syndicate gang upgrades om de rooks en de hideout te upgraden. De upgrades vindt je in een talent systeem, enkel speel je deze “talents” vrij door veel geld te investeren. De drie onderdelen waaruit je hier kan kiezen zijn Ringleader, Insider en Swindler. Elk onderdeel kent zijn eigen voordelen, zo kan je jouw inkomsten die worden gegenereerd in de hideout verhogen en de capaciteit van deze kluis vergroten. Je kan het aankopen van medicijnen en munitie goedkoper maken, het level van de Rooks verhogen en hen voorzien van paard en wagen.

Assassin's Creed® Syndicate_20151108124827

Gear en Crafting

In Assassin’s Creed Syndicate kan je net als voorganger Unity gear kopen via het menu, ook upgrades vindt je hier. Met elk level dat je behaald kan je nieuwe wapens en gear zoals de assassin handschoen en outfits kopen. Vervolgens kan je met de juiste materialen en voldoende geld de gear upgraden.

Leuk is dat het craften van gear en wapens ook weer terug is. Zowel gear als upgrades zijn los te craften, sommige items zijn ook enkel te verkrijgen door crafting te gebruiken, je zal dan eerst alle juiste materialen in de wereld moeten vinden.

Het systeem is eenvoudig en goed overzichtelijk, het werkt prima maar mist nog steeds de flair van het kopen van volledige sets in de winkeltjes. Het is iets waar ik wel aan kan wennen, daarnaast is crafting een zeer leuke bijkomstigheid in de game.

Verhaallijn

De game begint met de introductie van de Frye tweeling, Evie en Jacob, beiden assassin’s van dezelfde order. Na een missie in Londen besluiten ze samen de onderdrukking van de arbeiders aan te pakken. Hierbij proberen ze alles te doen om de Templar’s en fabrieksbazen te dwarsbomen. Samen pakken ze dit aan, maar daarbij hebben zowel Evie als Jacob ook nog een andere agenda.
Evie is een artifact of Eden op het spoor, zij heeft dan ook persoonlijke missies waarbij je op dit artifact jaagt. Zij is de assassin die een stukje van de mystieke feel in de game terug brengt. Jacob is bezig om zijn eigen bende op te zetten, de Rooks.

Uiteindelijk hebben Jacob en Evie hetzelfde doel, de stad bevrijden van de onderdrukking. Dit zorgt er eigenlijk voor dat er drie verschillende verhaallijnen paralel lopen aan elkaar. Jacob en zijn Rooks hebben een eigen verhaallijn, Evie en haar jacht op het artifact of Eden en als laatst de gezamenlijke missie om de stad te bevrijden.

Dit zorgt voor een interessante maar soms ook wel verwarrende mix in de verhaallijn. Soms ben je uren bezig met side quests waardoor je de focus op de verhaallijn zelf een beetje verliest. Daarbij worden er voor mijn gevoel soms ook belangrijke punten gemist, ineens weet Evie het artifact of Eden te vinden. Maar nergens wordt verteld hoe dit zo plotseling kan, er is geen aanloop naar deze gebeurtenis, niets. Dit vindt ik enigszins storend en gaat ten kosten van het verhaal. Wat mij betreft mag de focus van de storyline elkaar veel vaker kruisen en vindt ik het enkel positief wanneer de verhaallijn dan een stuk langer wordt. We spelen nu “slechts” acht sequenties, waar het in Assassin’s Creed zelfs 14 sequenties waren.
Ik zeg hierbij niet dat de verhaallijn slecht is, integendeel. Enkel zal Ubisoft de speler veel meer moeten gaan betrekken met het verhaal, dit was de kracht van Assassin’s Creed. De focus van content ligt dan toch nog iets te veel op side quests en objectives, dit zou het minst belangrijke deel van de game moeten zijn.

De game speelt vanaf het begin heerlijk weg. Het klimmen voelt vrijwel hetzelfde aan als in voorganger Unity wat niet zo zeer een minpunt is voor de game. De besturing en controle van Arno in Unity waren prettig en een stuk minder gevoelig voor het per ongeluk van een hoog gebouw springen. Voor het eerst beschikken we over een vrouwelijke assassin, Evie Frye, en dat betekent nieuwe bewegingen voor deze dame.

Assassin's Creed® Syndicate_20151108131225

Vroeg in de game ontvang je het touwspeer van Alexander Bell, hiermee kan je zeer snel een hoog gebouw beklimmen. Met L1 schiet je een touw naar boven en automatisch klimt Jacob, of Evie omhoog. Enerzijds gooi je op deze manier een hoop gameplay weg, de moeilijkheidsgraad van het klimmen verdwijnt direct. Gelukkig zijn er wel enkele beperkingen en veel voordelen aan het touwspeer. Zo kan je tijdens het klimmen niet opnieuw je touwspeer gebruiken en bij het afdalen is dit volledig nutteloos.
De positieve kanten zitten hem vooral in het gebruiken als een zipline, en soms het je gewoon geen zin om de Big Ben opnieuw te beklimmen. Maarja die Helix shard moet toch worden opgehaald, de game blijft fun en je staat vaak nog steeds voor de keus, touwspeer of zelf klimmen.

Door Londen loopt de rivier the Thames, welke een ontzettend gaaf nieuwe element mee brengt naar de game. De binnenvaart op the Thames is ontzettend druk, je kan de rivier dan ook vaak probleemloos oversteken door van boot naar boot te springen, terwijl deze schepen gewoon doorvaren. Er zijn op de rivier veel missies te vinden, het hele gebied is bij de game betrokken.

Bij het spelen van de verschillende verhaalmissies en side-quests zijn natuurlijk ook weer de bonus objectives te behalen, deze staan weer netjes op het scherm in de linker bovenhoek. Je ziet zo eenvoudiger wat deze objectives zijn en wanneer je ze faalt of behaald, het behalen van 100% synchronisatie tijdens de eerste play-trough wordt zo ook makkelijker.

Ubi heeft zijn best gedaan om in assassin’s creed Syndicate genoeg collectibles te stoppen, daarbij zijn de onmogelijk te openen kistjes verdwenen. Door één van beide karakters al vroeg lockpicking II te geven kan je voor bepaalde locks van kistjes of deuren gewoon gauw even wisselen tussen beide personages. Dit is overigens direct één van de top features in de game, het switchen tusen Evie en Jacob gaat met twee simpele klikken, Options en vervolgens R3 op de Playstation4.

Je kan de gebieden in Londen één voor één veroveren, je zal eerst een serie districten binnen een wijk moeten vrijspelen. Dit doe je door de missie in dat gebied, veelal is dat het bevrijden van kinderen in fabrieken en het ombrengen van de voorman. Ook zijn er strongholds waar de Blighters zich ophouden, aan jouw de eenvoudige taak iedereen uit te moorden. Wanneer alle districten binnen een wijk zijn vrijgespeeld kan je de Gang Leader uitdagen, wanneer je hem of haar verslaat beheers jij dat gebied.

Assassin's Creed® Syndicate_20151108131242

Gevechtssysteem

Het gevechtssysteem was al een stuk minder vergevingsgezind in Unity, maar in Syndicate zijn er nog enkele aanpassingen gedaan die een prettiger en leukere ervaring geven. Zo is het nog ietsje moeilijker geworden om inkomende aanvallen te blokkeren, de health-bar boven een vijandkleuren geel als deze op het punt staat om naar je uit te halen. Omdat de witte kleur van de health-bar naar geel kleurt zie je soms te laat dat een vijand op je gaat aanvallen.
Een prettige verandering is dat wanneer je bezig bent met een finisher, is dat andere vijanden niet langer lekker in je rug staan meppen. Ondanks het feit dat dit iets realistisch is, vijanden wachten meestal niet totdat jij klaar bent met je aanval, was dit een puntje van irritantie.

Ubisoft introduceert ook twee nieuwe elementen in Assassin’s Creed Syndicate. Zo kan je combo points verdienen door het achter elkaar raken van jouw vijanden. Als een vijand bijna geen leven meer over heeft, krijgt deze in een near-death status, dit houdt in dat de vijand niet langer aanvalt en versuft op zijn plek blijft staan. Je kan er dan voor kiezen om de vijand af te maken met een finisher of meerdere vijanden in een near-death status te krijgen, zo kan je een multi finisher maken waardoor Jacob of Evie een vette move doet en één voor één de vijanden afmaakt.
Beide nieuwe elementen voegen erg veel toe binnen het oude saai wordende gevechtsysteem. Er zijn meedere manier om je vijanden te finishen en het is nog knap lastig om vier of vijf vijanden in een near-death status te krijgen om ze vervolgens af te maken. Daarbij maken de skills in de talent tree een groot verschil wanneer je hoog level wordt en geven de combo-points je meer voordelen.

Side Quests en verzamelobjecten

Ubisoft heeft zijn best gedaan om de kritiek op herhalende content aan te pakken. Er is een reeks nieuwe soorten side missies beschikbaar. Zo zijn er Heists waarbij je de goederen van een transport kan stelen, zelfs op de rivier The Thames kan je een heist doen op boten, of een treinoverval.
Het bevrijden van de fabrieken, de kinderen en het langzaam oprollen van de Blighters is een groot onderdeel in de game.

Alle beroemdheden in de game dragen ook een steentje bij, al gauw beloont Alexander Bell je met het touwspeer waarmee je gemakkelijk hoge gebouwen beklimt. Maar al deze beroemdheden kennen hun eigen quest-line, korte verhaaltjes die ze betrekken bij de game.

De hoeveelheid quests en collectibles in de game is nog steeds groot maar door de zeer prettige afwisseling speelt de game toch net iets lekkerder. Ik zie mijzelf deze game dan ook wel op 100% behalen, waarbij ik op 70-80% echt afhaakte in Unity.

Graphics en geluid

Op het grafische gebied ziet de game er geweldig uit, de grootte van de stad, het realisme van de gebouwen en bekende gebieden dragen hier aan bij. Wat opvalt is de hoe goed het water in de plassen op straat wordt weergegeven. In de screenshots, verspreid over deze review zie je hoe de stad wordt getekend door de verschillende gebieden en wat voor invloed het weer heeft op deze gebieden.

De muziek in Assassin’s Creed Syndicate is prachtig. De vele klassieke muziek is afgestemd op de omgeving en wat er op dat moment gebeurd in de game. Het geeft een goede feel aan de game, maar ergens had ik eigenlijk nog wel een heerlijk Assassin’s theme song willen horen zoals die uit Black Flag.

Bugs en Glitches

Wat veel fans zich afvragen is hoe het met de bugs en glitches in Assassin’s Creed Syndicate staat. Ik kan vertellen dat het gelukkig ontzettend meevalt. Tot zover is er één cutscene geweest waarbij Jacob en Evie eigenlijk niet eens te zien waren, terwijl je wel de wapens door de lucht zag vliegen.

Londen is ontzettend mooi uitgewerkt, het is geweldig om je door de stad voort te bewegen, je proeft de sfeer en de graphics zijn geweldig. De klassieke muziek in Assassin’s Creed Syndicate hebben een grote bijdrage aan de sfeer en de ervaring van de game.

Ik heb ontzettend veel plezier gehad met Assassin’s Creed Syndicate. Het feit dat je nu met twee verschillende assassin’s kan spelen is ontzettend tof en ook het verhaal zit best goed in elkaar. Dat gezegd te hebben ben ik wel enkele keren goed de draad kwijt geraakt wanneer ik bezig was om te groeien in levels.
De herhaling van content in de game is aangepakt, ja het is opnieuw een Assassin’s Creed met dezelfde elementen, toch stoort het in Syndicate stukken minder dan in sommige voorgangers. Er zijn meer verschillende soorten missies waaronder de optionele heists voor wat extra geld en experience, daarbij zijn de plekken van deze side-quests ook niet telkens hetzelfde.

Helemaal top is de talent tree, het kunnen wisselen tussen Jacob en Evie en de daarbij behorende persoonlijke missies voor dit duo. Het gevechtssysteem werkt lekker en is niet frustrerend, het opbouwen van combo-points en de finishers zijn hele leuke toevoegingen aan de game.