Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Muziek in de Horeca blijkt meer dan alleen een liedje opzetten

De decembermaand komt er weer aan. De tijd dat we echt weer massaal samen eten en drinken. Thuis of juist in een restaurant, een bar of een club. De beleving komt natuurlijk van de smaken en aroma’s. Van het eten en de plek waar je zit. Toch blijft het daar niet bij. Ook de muziek op de achtergrond is belangrijk en dat blijkt pure wetenschap te zijn aldus het verhaal van Deniz Alpay van Mother Music.

Onder de noemer Nightlife Consultancy brengt zijn bedrijf Mother Music een breed pakket aan diensten en dat begint voor een bar of club met bepalen welke doelgroep ze nou binnen willen halen. Zijn dit de tante Annie’s, snelle Sjonnies of toch gewoon de ruige Ronnies en hoeveel wil je er naar binnentrekken?

Tijdens de recessie van 2010 zag Mother Music, toen nog echt puur een booking bureau voor DJ’s, dat de budgetten voor DJ’s terugliepen. Het roer moest om. Er werden nieuwe DJ’s aangetrokken en die werden geleerd om niet vooral het eigen riedeltje af te werken, maar te kijken naar hoe het publiek op de muziek reageert en zo mee te gaan in de beleving van het publiek. Mother Music ontdekte meer dan ooit het belang van de juiste muziek op het juiste moment.

De volgende stap was om horecaondernemers te helpen om met hun muzieksystemen. De muzieksystemen die ze bieden de ondernemers snel en simpel toegang tot een enorme database aan muziek. Maar wat zet je aan om het voor de bezoeker leuk te houden? De ondernemer zelf kan dan wel een grote fan van Frans Bauer zijn, maar als je vooral jongeren probeert aan te trekken, is het oeuvre van Frans misschien niet de beste keuze. En dan zijn er nog de verschillende momenten van de dag en van de week. Gasten tijdens een diner op dinsdag zoeken waarschijnlijk een hele andere beleving dan de gasten die voor de vrijmibo binnenwandelen. Dat is waar Mother Music zich met haar Nightlife Consultancy op richt.

Mother Music beperkt zich overigens niet tot het adviseren in muziek, maar ook de aankleding van de beleving. Het gaat ook niet alleen om horecazaken, maar ook over evenementen zoals de aankleding van een koningsdagsfeest. Denk dan niet alleen aan decoraties, maar ook aan de inzet van social media voor, tijdens en na het evenement.

Do’s en dont’s voor het kerstdiner

Het kerstdiner komt eraan en de trend is om meer en meer thuis te eten. Natuurlijk is het praktisch onmogelijk om een complete muziekbeleving te ontwerpen omdat deze voor iedereen wel heel persoonlijk is. Toch heeft Deniz ook wat do’s en dont’s voor je.

Nu je daadwerkelijk hebt besloten je schoonouders uit te nodigen voor het jaarlijkse familie kerstdiner bij je thuis is het zaak dat je zorg draagt voor een ‘smooth’ verloop van de avond.
Naast het feit dat je dus niet gaat experimenteren met moleculaire gastronomie en dat je bij elke gang, ja elke, een passende wijn hebt gescoord zorg je dus ook voor de juiste vibe in ‘Chez Moi’ ..

Dat doe je in de eerste plaats door je vooral niet te buiten te gaan aan de kerstaanbiedingen voor buitenversiering bij de diverse knaken-outlets, maar ook door er voor te zorgen dat er een lekker deuntje opstaat gedurende deze avond. De meeste kerstdiners duren wat langer dan een gemiddeld etentje, dus besteedt hier wat tijd aan. Dat doe je tenslotte ook bij het samenstellen van je menu. Toch?

Aldus, ‘een lekker deuntje’ …

Laten we in ieder geval beginnen met aan te geven dat 99% van de kerstcompilaties tenenkrommend irritant zijn. Daarbij hoort iedereen vanaf 06 december in elke winkel of horecalocatie deze ‘zum kotzen’ -blije eikel tunes de hele tijd. Dus geef er vooral een eigen draai aan! Een mooie kerstklassieker van Sinatra is natuurlijk voor tijdens het aperitief hartstikke lachen, maar als je denkt je er vanaf te kunnen maken met een kerst-CD van de Kruidvat kun je maar beter direct stoppen met lezen.

‘Een eigen draai’ is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Persoonlijke smaak is namelijk niet altijd de beste raadgever. Weleens een vreselijk personeelsfeest meegemaakt? Hoogstwaarschijnlijk de schuld van Babette van personeelszaken die haar persoonlijke liefde voor 60s pruikenfeesten als raadgever heeft laten fungeren bij het maken van de keuzes bij dit gezellige stukje teambuilding.

Ben je dus Sepultura fan van het eerste uur of Hardcore to the bone? Geen probleem, hardstikke tof, in je eigen tijd.. Overleg gerust met je levenspartner om te zien of hij/ zij nog andere tips heeft om dit tot een geslaagd einde te laten komen.

Ok, je bent dus aan de slag gegaan met het maken van een playlist. Probeer te bedenken hoelang het samenzijn ongeveer zal gaan duren. Laten we even uitgaan van een uur of 4. Neem dan een gemiddelde van 3 minuten per song die je eventueel wilt gaan afspelen en Voila! Het aantal songs dat je nodig hebt voor je playlist.

Probeer je vervolgens in te leven in de sfeer van het moment: Binnenkomst – Aperitief – Amuse – Voorgerecht – undsoweiter .. Welke songs lijken je prettig in het gehoor te liggen voor het moment van de avond?

Als je het geheel een beetje een opbouwende lijn wilt meegeven kan het helpen om de avond in grove tijdlijn op te delen. Simpelweg: Begin-Midden-Eind. Zo kun je dan 3 afspeellijsten maken in het systeem van je voorkeur. Vervolgens bepaal je dan zelf a.h.v. de sfeer wanneer je omschakelt.

Vertrouw niemand (ook je levenspartner niet) als het gaat om het bedienen van je wel voorbereide muzikale ondersteuning op een perfect kerstdiner! Het allerlaatste dat je wilt is namelijk dat je tante Patries na het eerste voorgerecht (en 3 glazen wijn) al iets te jolig op zoek gaat naar dat ‘super lekkere nummer van Bieber dat ze altijd meezingt in de auto’..

Zorg er voor dat je het systeem verdekt hebt opgesteld en indien nodig bedient vanaf de telefoon. Op die manier kun je vanuit de keuken de sfeer als een ware puppetmaster beïnvloeden terwijl je de eendenborst staat te grillen. Een tandje harder of toch al naar de volgende lijst? It’s all in your hands.

Als nu, na het kaasplankje, het hek toch nog van de dam is kun je het roer natuurlijk desgewenst altijd nog uit handen geven.

Maak het vooral leuk en niet in de laatste plaats voor jezelf. Het is ten slotte al genoeg geregel.

Horecava 2016 komt eraan

Muziek in de Horeca is het eerste verhaal in een drieluik in opdracht van de Horeca. GadgetGear gaat als ambassadeur van Horecava 2016 in drie verhalen op zoek naar innovatie in de horeca anno 2015 en bekijkt ook hoe we de innovaties vanuit de Horeca thuis kunnen toepassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.