Review: Super Mario Maker (Wii U)

• Enorm veel levels
  • Leuke uitdagingen
  • Eindelijk de mogelijkheid om echt creatief te worden met Mario

• Geen echte storyline

Als Mario liefhebber kan ook ik de gedachte niet negeren. De gedachte dat ik het ook kan. Even zo’n Mario leveltje in elkaar draaien. Wat blokjes stapelen. Power Up’s verstoppen. Wolkjes hier en daar. Vanaf nu mag het. Vanaf nu mag iedereen zich een level designer noemen in het nieuwe Super Mario Maker. Vanaf nu mogen we allemaal ervaren hoe lastig het is om echt een goed, gebalanceerd level neer te zetten ;-).

Er zijn al vele games waarin we zelf levels kunnen ontwikkelen. Denk aan Project Spark en het enorm populaire Little Big Planet. Alleen is het altijd een enorme uitdaging geweest om die editor’s echt te snappen. Om echt iets te bouwen wat andere gamers zouden willen spelen. Super Mario Maker maakt het gelukkig makkelijker dan ooit om zelf levels in elkaar te draaien. Je merkt het, we slaan het spelen van Super Mario Maker even over en gaan het eerst hebben over de editor.

Het begint met het kiezen van de stijl. Ga je een level bouwen in de stijl van Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World of New Super Mario Bros. U? Dit is geen onbelangrijke keuze want het verschil is groter dan alleen de graphics van de levels. Ook de gameplay van die games zal in de levels zitten en dat bepaalt of Mario een bepaalde sprong net wel of net niet zal halen. Overigens is de stijl op ieder moment aan te passen. Ook door de speler wanneer die in jouw level zit. Sterker nog, de speler kan zelfs jouw level weer aanpassen.

Terug naar de editor. Eenmaal de juiste Mario stijl gekozen, is het tijd om het level te bouwen. Dit doe je met zo’n 60 spelelementen die allemaal uit de originele Mario games komen. Het gros is in alle stijlen bruikbaar, maar er zijn ook spelelementen die exclusief zijn voor een bepaalde Mario stijl. Dit zijn vooral de power-ups die niet in iedere Mario game beschikbaar zijn geweest. Bovendien is het mogelijk om elementen te combineren. Zet je vleugels op een Goomba, kan deze ineens vliegen. Het enige dat lijkt te ontbreken zijn checkpoints die juist zo handig zijn in lange levels.

Toch duurt het even voor je echt met alle spelelementen aan de slag kan. Om te voorkomen dat je overspoeld raakt door de mogelijkheden unlock je elementen door dagelijks in te loggen op Super Mario Maker. Versnellen kan wel, door de datum van de Wii U te manipuleren. Hoewel dit leuk bedacht is door Nintendo, kan het ook best irritant zijn. Het zou wat mij betreft fijner zijn geweest als Nintendo op basis van speeltijd spelelementen zou vrijgeven.

Heb je jouw level eenmaal klaar? Dan is het een kwestie van uploaden en kijken hoe andere gamers jouw level ervaren. Spelers kunnen jouw levels liken en delen met anderen. Ook kunnen ze reacties achterlaten waar jij meer mee verder kunt al geef ik toe dat dit in populaire levels wat onrustig is. Daarnaast kunnen gamers zelf ook de levels bewerken en jij mag dat andersom natuurlijk ook allemaal doen.

Tijdens de demo op de Gamescom waren er een klein aantal levels beschikbaar. Vooral gemaakt door Nintendo medewerkers. De meest lastige was een level waar je juist helemaal niets moest doen om het einde te halen. Drukte je uit spanning waar dan ook op een knop, zou het meteen mis gaan.

Inmiddels is er een enorme hoeveelheid levels en het leuke is dat gamers echt proberen de grenzen van Mario te verleggen. Soms door hele bijzondere levels te ontwerpen waarbij het vooral gaat om iets moois neer te zetten, maar soms ook door compleet nieuwe concepten uit te proberen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als alle Goomba’s een vleesetende plant op hun kop hebben? Juist, praktisch onverslaanbaar. Of een klimplant op een bewegend eilandje plaatsen waardoor stilstaande objecten een gevaar beginnen te vormen.

En dan zijn er nog verschillende game modi. Het meest interessante voor mij is om gewoon tien random levels te spelen, maar je hebt ook de 100 levens modus. Daarbij heb je 100 levens om het einde van een route met soms behoorlijk lastige levels te halen. Succes!

Super Mario Maker klinkt simpel, maar heeft ontzettend veel te bieden. Over de eerste paar dagen gamen zou ik al vele pagina’s kunnen schrijven over de interessante levels die ik heb ervaren. Is Super Mario Maker hierdoor de ultieme vervanger van eerder Mario games? Nee. Super Mario Maker mist de lol van het verhaal in de andere games. Super Mario Maker is hierdoor gewoon een titel die erg leuk is om naast de bestaande Mario games te spelen.

Super Mario Maker is los te koop op disc of als download. Nintendo biedt ook de Super Mario Maker Limited Edition Pack aan met artbook en een speciale amiibo. De echte fans kunnen ook voor een bundel met een zwarte Wii-U gaan.