Review: Divinia Chronicles: Relics of Gan-Ti (PC)

• Prachtige graphics
  • Betoverende muziek

• Maar 3 chapters
  • Eind 2016 duurt lang
  • Soms echt Zelda kopie

Banner-review-Divinia-chronicles

Ben je altijd al fan geweest van The Legend of Zelda: Ocarina of Time en kan je niet genoeg krijgen van de Final Fantasy reeks? Pak dan je portemonnee tevoorschijn, want voor nog geen twee tientjes heb je een actie RPG met echte Duitse gemutlichheid.

In 2014 maakte de Indie Game ontwikkelaars Team Monkey al bekend dat ze de Greenlight status hadden verkregen op Steam. Nu is het eindelijk zo ver: er is een speelbare versie in Early Acces te ‘verkrijgen’ op Steam. Wij waren er natuurlijk als de kippen bij en speelden als één van de eersten het prachtige avontuur van Divinia Chronicles.

Review-Divinia-Chronicles-in-game-gameplay2

Het eiland Oria

Divinia Chronicles: Relics of Gan-Ti is een single-player, actie RPG met duidelijke invloeden van de Super Nintendo hit: Zelda’s Ocarina of Time (later ook op de 3DS & Wii U) Pokémon en Final Fantasy. Wanneer je voor het eerst op het sprookjesachtige eiland Oria terechtkomt, merk je al direct dat je in een prachtige setting bent belandt waar je alleen maar van kunt houden. De setting waar jouw dorp zich bevindt, bestaat uit gezellige huisjes, grappige menselijke bewoners en enorm veel detail.  De betoverende muziek waar je bij Zelda zo van bent gaan houden, die speelt hier nieuwe, nog nooit eerder vertoonde hits.

Het verhaal

Heel lang geleden (zo zouden ze eens een sprookje moeten beginnen) op de top van het koninkrijk van Pandura, staren een groep zieners in de lang vergeten legendes van een oeroude kracht die bekend staat als de ‘levensbron.’ Ze noemden het Gan, in de moderne taal ook wel Divinia genoemd. (dat is toevallig!) De oude wijzen waren niet alleen oud en wijs, maar ook nog eens op zoek naar macht. Ze bestudeerden de ‘levensbron’ en kwamen tot de ontdekking dat wanneer zij de exacte tegenpool zouden creëren van Gan, zij de machtigste van Pandura zouden worden.

Het goeds van Gan werd misbruikt en gebogen tot de kwade wil van de zieners, daardoor ontsprong Gan-Ti, later bekend als het ‘anti leven.’ Met Gan-Ti werd pure macht vergaard en de kracht opgeslagen in duistere relieken. De eens wijzen stegen tot hoge koningen en het land en haar inwoners werden onderdrukt met een ijzeren vuist.

Review-Divinia-Chronicles

Gelukkig voor ons ontstond er een tegengeluid. Rebellen stonden op als de Order of Archkeepers en gingen op strooptocht naar de relieken gevuld met de kracht van Gan-Ti.  Jaren verstreken en de rebellen lukte het uiteindelijk om één voor één de relieken op te sporen en te vernietigen. Er was maar één vuur heet genoeg en dat was de vulkaan Suvius. Het vuur van woeste vulkaan smolt de relieken niet, maar vormde een natuurlijke barrière van lava. Het heetste kwaad veranderde na jaren langzaam tot niets meer dan een flauwe herinnering.

Met de relieken veilig verborgen, een jonge koning op de troon en het kwaad dat bestreden was, keerde er jarenlang rust terug in het koninkrijk. Tot biologen verontrustend nieuws fluisterden over een eeuwenoude vulkaan die op uitbarsten stond.

Divinia Chronicles heeft een held nodig die zorgt dat de relieken veilig blijven en niet in de klauwen van het kwaad terechtkomt. Ja, zeker! Jij bent diegene die daar een (tover)stokje voor mag gaan steken. In de Early Acces versie van Steam heb je toegang tot de eerste drie hoofdstukken van Divinia Chronicles. De ontwikkelaars van Team Monkey roepen alle liefhebbers van Zelda tot Final Fantasy op om het spel te spelen in deze beta fase om zo te helpen foutjes uit het spel te halen en ideeën te spuien voor de overige hoofdstukken. In deze versie van Divinia duiken we in de huid van een Final Fantasy-achtige vriend die Cyrus heet. De gameplay geeft een 3D over-de-schouder-zicht dat je gewend bent van de meeste avonturen RPG’s. Deze view is het meest geschikt om op je gemak door een dorpje te rennen, alles kort en klein te slaan, maar blijft toch genoeg zicht houden op je gehele omgeving om details niet over het hoofd te zien. De game is gamepad-vriendelijk, maar speelt eigenlijk al prima met muis en keyboard.

Review-Divinia-Chronicles-in-game-gameplay

Cyrus ontdekt al snel dat zijn opa, door wie hij is opgevoed, op zijn sterfbed een laatste verzoek voor hem heeft. Samen met the Sword of Light gaat hij op een missie die zijn ‘saaie’ leventje wel eens zou kunnen veranderen. Je kunt in deze versie geen wapens kopen, wat ik wel jammer vind. Het voelt gewoon altijd geweldig als je nieuwe gear kan gebruiken. Wel kun je definitieve upgrades behalen waardoor je zwaard sterker wordt. Ook lijken de vijanden eerst wat geraapt uit Pokémon en Mario, maar die worden al gauw wat gevaarlijker en moet je met wat magische snufjes en een flinke combo jezelf redden van een Upje minder.

De controls zijn standaard. Deze leer je al gauw, door een niet genoemde in-game tutorial te spelen. Door bezoek ‘persoon a’ en loop naar ‘locatie b’ om met ‘persoon c’ te spreken, heb je al gauw de beweegregels in de vingers en ga je op zoek naar je eerste doel. Zo beland je tussen grappige en toffe vijandjes, leuke en lastige puzzels en een wat nieuwe karakters die je leert kennen. Natuurlijk is het een beta versie en zal er vast nog een hoop bijkomen, maar ik had al enorm veel plezier in deze Early Acces.

review-Divinia-chronicles-fight-gameplay

De game is nog (lang) niet af, dat weten de developers en de beta-testers. Het verhaal hort en stoot nog, de encounters kloppen nog niet helemaal. (Het houten zwaard wordt namelijk vervangen door een echte, wanneer je er een vijand mee slaat merk je dat de damage niet veel verschilt met de houten variant. Moet wel heel hard, hardhout zijn).  Een gemis in de game is de loot. Als RPG liefhebber is er wel zoiets nog, hopelijk wordt dit opgepakt. Ik begreep ook dat er al plannen zijn om een aantal vijandjes te wijzigen na tips van testers. Al met al geloof ik dat dit wel eens een spectaculaire indiegame zou kunnen worden, mits er keihard gewerkt wordt aan belangrijke zaken. Ik schrijf de recensie dan ook met het oog op haalbaar resultaat.

Divinia Chronicles neemt je mee naar een prachtig verhalend landschap wat niet onderdoet aan bekende tripple A games. Dit is bizar dat als je bedenkt dat deze game door onze Duitse apen van Team Monkey op een ‘zolderkamertje’ gemaakt is met een gemodificeerde engine. Het team bestaat namelijk uit een man of vijf en is alleen maar bezig met hun grootste passie: een avonturen RPG maken dat voort wordt gedreven door een prachtige verhaallijn, buitengewoon boeiende en mooie karakters, in een sprookjesachtige omgeving die ik sinds Ocarina of Time niet meer heb gezien. Kortom, een echte aanrader.

Divinia Chronicles: Relics of Gan-Ti is hier verkrijgbaar op Steam en je vindt meer info op de site van de ontwikkelaar..

Pluspunten:

• Authentiek actie RPG is terug