Review: Kumoon Ballistic Physics Puzzle (PC)

• Verfrissend
  • Easy going

• Tutorial mag uitgebreider
  • Levels redelijk gemakkelijk
  • hyper hyper Muziek

Kumoon is een balletjes knallende robot in een scifi puzzle omgeving in combinatie met scooter achtige rave tunes, like or dislike? Ik vind het tof!

Het zou kunnen dat je al eens eerder gehoord hebt van Kumoon: Ballistic Physics Puzzle. In 2005 wonnen de originele ontwikkelaars de Assembly Gamedev Competition en kregen miljoenen downloads wereldwijd. De game die toen al zo veel gamers harten sneller deed kloppen heeft nu dankzij Lucky You Studio Steam Greenlight behaald en is van plan vandaag (11 november) te releasen. Wij mochten alvast proeven van deze toffe game!

De Gameplay

Ten eerst is het al bijzonder als je de game opstart en je alles is in het Nederlands. Huh? Ja, ze hebben de game in 25 talen gemaakt, gewoon tof! De intro waarin je in een 3D space center naar voren vloeit om de menuknoppen te bedienen voelt al erg goed. Je speelt een schattig robotje, die wanneer je een level haalt, zich omdraait naar je juicht. Ahhh!Kumoon_Ballistic_Physics_Puzzle_logo

Oculus Rift

Wat?! Ja, deze game heeft gewoon een Oculus Rift DK2 ondersteuning voor Windows en OSX. Helaas heb ik deze combinatie niet mogen testen, maar het is zeker iets waar ik naar uit kijk.

De Gameplay part 2

Terug naar de game. Ik kies de tutorial want ik heb mijn lesje wel geleerd om na een half uur vast te zitten en alsnog een tutorial te moeten spelen. Ik kruip in de huid van een robot die met de pijltjestoetsen en de WAZD-toetsen te bedienen is. Deze combinatie werkt prettiger dan de muis en de gamepad werkt weer net wat beter dan de vorige controles. Met de gamepad verder dan maar. Ik beweeg mijn robot voort als een FPS waar je in een ruimte loopt die uit allemaal lichtgevende kubussen bestaat. Het voel even onwennig, tot ik ontdek dat ik kleine harde stuiterballetjes kan schieten, zo groot als een tennisbal. Onbeperkt! Al gaat je frame rate er wel aan als je twee minuten later de hele kamer vol met balletjes hebt geschoten. Ik heb ontdekt dat het richten en schieten enorm gemakkelijk gaat.

Doel

Je moet als robot bepaalde kubussen omver knallen die ergens in de ruimte tactisch staan opgesteld. Je mag ze niet allemaal zo maar recht voor ze raap omverschieten want je moet voldoen aan een puntenaantal om naar het volgende level te gaan. Schiet je een vierkantje omver door em via een lichtgevende muur te raken, dan krijg je meer punten. Schiet je via twee muren, dan nog meer. Gebruik je een enorme strandbal als ketsmuur dan nog meer. Kortom het is gewoon knikkeren zonder potje, met laatste kets. Later in het spel merk je dat andere vaardigheden van je nodig zijn, maar in de easy mode, kom je aardig toe met de beschrijving hierboven.

Graphics

Het ziet er allemaal heerlijk spacy uit. Alles is in de juiste sfeer en lijkt simpel, maar voelt verrassend naturel ondanks dat de omgeving die LED verlichting uitstraalt. Je krijgt geen last van je ogen na een uur spelen, maar je oren die krijgen het wel wat te verduren.

Review_Kumoon_ Ballistic_Physics_Puzzle1

Sound

Als ik zeg “How much is the fish?” Dan zeggen jullie: Scooter -Ja, een bakje kibbeling is vaak vijf euro- en de sounds Kumoon lijken af en toe op die van Scooter, dan weer een zwevend rustig muziekjes, wat fantasy sounds en daarna gaat de keyboard techno weer aan. Voor mij iets te veel van het goeie.

Kumoon: Ballistic Physics Puzzle is een bijzondere puzzle game die op een rustig tempo opbouwt naar echte uitdagingen. Je bent geen toeschouwer van een puzzle game, maar je loopt zelf door een puzzle omgeving en mag er lekker oplos springen, schieten en breinbreken. Dit alles heerlijk op je gemak en zonder tijdsdruk. Het is iets nieuws en verfrissends en ik weet zeker dat een groep vrienden dit thuis ‘om het level’ een toffe uitdaging vinden. De Oculus zal vast een toffe game ervaring brengen al vind ik het maar een onding op je hoofd. Voor deze game in ieder geval nog niet getest. De muziek, daar word ik persoonlijk helemaal knetter bek van, maar er zijn vast ravers in de house die het heerlijk vinden.

Hier een trailer met de knallende hits van Kumoon, zodat je een idee hebt waar ik het qua muziek over had.

Pluspunten:

• Oculus Rift