Review: Adam’s Venture Origins (PS4)

• Omgeving grafisch mooi
  • Geen geweld, geen haast

• Korte game
  • Blokkerige besturing
  • Weinig adventure tools

Adam’s Venture Origins is ‘Neerlands’ Tomb Raider! Wat? Adam’s wat? Precies! Zonder ons had je misschien wel deze toffe avonturen- en puzzel game gemist van Nederlandse bodem!

Vertigo games is een Nederlandse onafhankelijk game studio (Indie studio) die in samenwerking met de Publisher Soedesco een supertoffe avonturen game hebben gemaakt. Ken je deze game nog niet? Dan moet je beslist eens kennismaken met de man achter de oneliners.

Maar, misschien is de naam Adam’s Venture je niet geheel onbekend? Dat kan wel kloppen, want Origins is een remake en uitbreiding van eerdere episodes die al in 2009 zijn begonnen.  Episode 1: The Search for the Lost Garden, werd gereleased in 2009. Episode 2: Solomon’s Secret in 2011, episode 3: Revelations  in 2012 en Chronicles, een versie van alles in één werd uitgebracht in August 2015 voor de PS3. Adam’s Venture Origins is de remake voor de PS4, Xbox One en Steam/PC.

3D-PS4-ANZ-AvO

Oké genoeg achtergrondinfo, waar gaat deze game over? Je kunt het avontuur van Adam eigenlijk het beste vergelijken met Tomb Raider of een Indiana Jones, maar dan zonder de ouderwetse ‘actie in de taxi’. Of zonder geweld, moet ik eigenlijk zeggen! Ja, de veertiende Daia Lama is verheugd dat er een adventure game is gemaakt zonder bloedvergieten. Je mag namelijk niemand neerschieten, steken of wurgen. Zelfs geen gekscherende cq. goedbedoelde eye poke. Alles draait om het genieten van de mooie omgeving en het oplossen van breinbrekers. Dat natuurlijk tot in den eeuwigheid gecombineerd met je grappel hook. Nee, je kunt geen mensen vermoorden met je grappel hook.

AVO-4

Je begint de game in het landhuis en de bibliotheek van je vader. Je bent op zoek naar een contactpersoon, waarvan je zeker weet dat het een man moet zijn, toch? Een leuk vooroordeeltje van de makers, want ik zocht met ‘man’ en macht naar een man in het huis. Later, als je met ergernis moet toegeven dat ‘even snel zoeken’ niet werkt en je toch een dame aanspreekt, blijkt dit je contactpersoon te zijn. Natuurlijk. Samen ga je het avontuur aan om het paradijs te vinden en later dieper de historische mysteries in van het schatzoeken. Evelyne, de P.A. van je PA, helpt je dat te bewerkstelligen en ondertussen vredelievend af te rekenen met de Clairvaux Corporation.

Adams_venture_ps4_review_gadgetgear_entert1

Jouw karakter Adam is een beetje een wijsneus. Hij kleed zich als Indiana Jones, doet een beetje tof en heeft zo nu en dan lekkere cheesy oneliners. Vertigo heeft vast in een deuk gelegen met deze grappen en grollen, ik moet bekennen dat ik deze held eerder een anti-held rol geef en het wat lastiger vond om je te binden met hem. Dat komt misschien ook een beetje door de graphics en de besturing van Adam. Natuurlijk weet ik dat het geen Triple A game is, maar als je het uitgeeft qua prijscategorie Triple A, dan moet het ook zo voelen. Dat is het niet helemaal. De omgeving ziet er vaak prachtig uit, maar de besturing is echt houterig, een beetje vergelijkbaar met de Final Fantasy X besturing uit 2001 en de karakters zijn gewoon niet helemaal af.

AVO-3

Ook is het verhaal niet bijzonder te noemen, dat komt vooral omdat er geen zijspoor is. Het is gewoon een trein waar je doorheen dendert- op je dooie gemakje, weliswaar- zonder een keer over te stappen in een nog onbekende richting. Jussus, wat een metafoor.   Maarrrr, laten we vooral doorgaan met de game! Waar was ik… Ja, Adam is een beetje een verwend nest. Dat merk je vooral uit zijn opmerkingen en na een tijdje begin ik er wel om te grinniken. Het karakteriseert hem. Je zoekt namelijk eigenlijk geen superheld. Gewoon een gast die wat avontuurtjes wilt aangaan en nogal zeker van zijn zaak is, terwijl hij zo goed niet is.

AVO-9

In het kort komt de game neer op “Puzzle, grapple, look for stuff to open doors and repeat.” Dat lijkt simple en dat is het ook, maar het werkt wel. De puzzels zijn in het begin gelukkig makkelijker, als je een beetje doorhebt hoe het allemaal werkt dan besef je je op een gegeven moment gewoon dat je heel relaxed aan het puzzelen bent. Er is namelijk geen echte tijdsdruk, de verhaallijn is vermakelijk zonder verrassend te zijn en voor je het weet ben je twee uur aan het gamen.

AVO-8

Natuurlijk mis ik wel wat zaken. Qua graphics en movement mogen de karakters echt wel een 2016 boost krijgen. Het verhaal mag best eens iemand op het verkeerde been zetten en wat menselijkere dialogen voeren. Behalve de grapple hook kan Adam veel meer gadgets gebruiken in een game zoals deze. Oké, ik mis dus het één en ander, maar wat is de conclusie? Is het een aardige Indie game? Of kan het mee met de rest? Of, of, of?

Adam’s Venture is een verhalende puzzel game, dat neemt niet weg dat het verhaal weinig diepgang kent. De makers hebben gekozen om de actie boven het verhaal te plaatsen en bestaande games tot één te maken. Hier is het verhaal een leidraad, maar alles draait om de puzzels. Zolang je dat begrijpt heb je er al snel vrede mee en laat je je meevoeren van chapter, naar chapter tot je opeens in je ogen wrijft en baalt dat je naar bed moet.

AVO-7

Missie geslaagd, toch? De omgeving is grafisch telkens erg mooi, maar de karakters bewegen en voelen ouderwets aan qua design. De grapple hook gaat naar verloop van tijd wel vragen naar meer, we kennen deze gadget nu wel.  De puzzels zijn in het begin zeer goed te doen, later wat moeilijker en veel later zijn ze echt op super-hardcore-controller-door-de-kamer-smijt-niveau.  Je hebt gelukkig voldoende tijd om alles te volbrengen en je hoeft niet bang te zijn dat je wordt beschoten of dat er opeens wilde dieren in je kuiten hangen. Dat brengt rust tijdens het gamen, lekker. Qua uitstraling heeft de game op het eerste gezicht wel veel weg van Uncharted, Tomb Raider en Indiana Jones. Daarom zal iedereen die games ook als vergelijkingsmateriaal gebruiken, wat de game niet veel goeds doet. Want deze game is niet van hetzelfde budget en bereik. Dat geeft ook niet, wel had ik persoonlijk wat langer gewacht om het uit te brengen en wat extra’s toe te voegen. Meer gadgets, betere beweging, een scenarioschrijver voor het script (ik ken er nog wel één 😉 ) en wellicht een andere hoofdrolspeler. Een keer geen held, maar een echte computer nerd, een echte anti-held. Ach, achteraf is makkelijk schrijven.

AVO-5

Omdat er vaak een ‘Indie oordeel’ wordt gegeven aan een game die door een kleinere Indie studio is gemaakt, een score die veel soepeler is dan bij een Triple A game, zou deze game hoog scoren. Maarrr omdat de game gewoon even duur is dan bevoordeeld een dikke Tomb Raider vind ik dat de game beoordeelt mag worden zoals alle games. Streng he?! Daarom besluit ik met; een toffe game met veel leuks. Soms een aangename verrassing, hier en daar een ergernis van de besturing en een te korte speelduur. Helaas is Adam’s Venture Origins de gemiddelde prijs van € 45,00 niet waard.

Pluspunten

• Puzzels zijn tof
  • Omgeving grafisch mooi