Review: Dungelot Shattered Lands (PC)

• Art
  • Snelheid
  • Simpel

• Herhaling
  • Uitdaging

Dungelot: Shattered Lands is een Dungeon Crawler met Mijnenveger, is dat leuk? Did we Dunge-a-lot? Je leest het hier!

Dungelot bestaat al eventjes, sinds 2014. Ondertussen zijn er drie games uit waarvan deel één, zoals wel vaker, het meeste indruk maakte. Het was verrassend, vreemd, vernieuwend en redelijk verslavend. Vooral op je Android/IOS phone tikte het lekker snel weg.

Het deel twee bracht een aantal nieuwe (verwarrende) aanpassingen met zich mee en het was een gratis versie. De coole art style van deel één was wel opeens ‘pleite’ en de game rommelde meer dan we gewend waren qua buggs. Dat is snel daarna opgelost, maar een deel één was het niet. En nu deel drie! Maar voor de mensen die nog nooit van Dungelot hebben gehoord duiken we eerste even in de speluitleg, duik je mee?

Dungelot_Shattered_Lands_review_Nederlands_1

Als je nog nooit Dungelot hebt gespeeld dan heb je heel snel een duidelijk beeld na deze omschrijving: “Het is eigenlijk gewoon Mijnenveger gemixt met een RPG/Dungeon Crawler”.

Je staat met je gekozen karakter voor een veld. Dit is een vlak bord, dat in een dungeon staat. Het is een speelbord waar je net zoals met Mijnenveger steeds een vakje moet aanklikken. Er staat ergens op het bord een deur geplaatst met een mooi hangslot. Om de deur heen staan de eerste tegels die je kunt aanklikken. Als je een tegel aanklikt vergruist het stenen tegeltje en verschijnt er iets. Dit kan een vijandje zijn, of geld, een gebruiksvoorwerp, eten, een schatkist, of een zakje met iets leuks erin. Oh en natuurlijk de sleutel! Ja, want die sleutel heb je nodig om het deurtje te openen zodat je verder kunt naar de volgende verdieping. Klik je na de sleutel gepakt te hebben op de deur, dan zakt de vloer weg en verschijnt er een nieuw speelbord.

2016-02-24_00004

Ieder level, of eigenlijk verdieping, geeft een nieuwe bord met tegels dat moet ontdekt worden om verder te gaan. Er is (volgens mij) geen manier om erachter te komen wat er onder welke tegel verborgen zit dus je tikt willekeurig om je heen en je ziet wel wat er gebeurt. Onderweg zal je ook nuttige voorwerpen en vaardigheden ontdekken, zoals giftige bommen, werpmessen en magische spreuken. Als je een dungeon haalt dan kun je wat spullen kopen bij een merchant. Deze vriend heeft sterkere wapens en armor te koop.

Dungelot_Shattered_Lands_review_Nederlands_2

Simpel gezegd wordt iedere dungeon de vijand en je wapens sterker tot je de vijanden niet per se allemaal wilt verslaan omdat ze wat vervelender worden. Dan ga je iets tactischer spelen en hop je van vloer naar vloer. Er zijn in Shattered Lands een paar nieuwe dingen toegevoegd zoals nieuwe karakters, mini-games (die overigens willekeurig verschijnen tussen de verschillende verdiepingen) en nog veel meer! Ook leuk is dat je permanente boosts kunt kopen die je ingame kunnen helpen.

Dungelot_Shattered_Lands_review_Nederlands_3

Dungelot Shattered Lands is een verslavend grappige vorm van Mijnenveger. Het verslavende zit em vooral in het geld verdienen en sterkere wapens kopen en op die manier zo snel mogelijk de vloeren te klaren. De art is geweldig, de humor in de game is niets nieuws maar wel vermakelijk en al met al klik je zo een paar uurtjes verder. Leuke aanschaf voor een mobiel apparaat dus ik zou zeker aanraden om deel één nog eens te kopen voor € 0.75. Deel drie is helaas nog niet te vinden in de Play store, maar wel voor een paar euro’s in het winkeltje van de Appelboer. Deze versie voor de review speelde ik via Steam en is prima te behapstukken al zou ik ‘em liever op mijn telele hebben gespeeld.

Dungelot_Shattered_Lands_review_Nederlands_4

Pluspunten:

• Art