GadgetGear.nl

Test: Sena 20S (Helm Communicatie)


Zeeman Albert beoordeelde namens GadgetGear de Sena 20S met 4.5 sterren.

The Good
  • zeer compleet
  • fraaie vormgeving
  • degelijke afwerking
  • perfect audio kwaliteit
  • (te) veel mogelijkheden
  • groot bereik
  • prima accu

The Bad
  • mac software matig
  • beginners modus ontbreekt

Elke motorrijder kent het meditatieve effect van een gesloten helm. Opgesloten in een kleine omgeving en niet gestoord door geklets, radio of telefoon, kan je rustig nadenken over van alles. Toch is het soms wel prettig als je met anderen tijdens het motorrijden kan communiceren of muziek luisteren. De eerste generatie helmcommunicatie stoorde of had accu problemen. De Sena 20S moet hier een einde aan maken.

Bij onze eerste TomTom Rider zat een Cardo helmset. Een oortje in de helm en bluetooth communicatie met de GPS zou de gesproken navigatie in de helm hoorbaar maken. De teleurstelling over dit product was destijds zo groot dat we deze systemen voorgoed links hebben laten liggen. De accu was gewoon onvoldoende voor een dag motorrijden. Bij onze zoektocht naar de mogelijkheid om audio tijdens het motorrijden op te nemen, stuitten we op het merk Sena. Dit Amerikaanse merk timmert al sinds 1998 aan de weg met communicatiesystemen voor motorrijders. Lovende reviews over hun een na laatste systeem, de SMH10, en het unieke GoPro audio systeem, gaven de doorslag om het nog één keer te proberen.

20s-prod-desc-1Installatie
De 20S Dual is een dubbele versie van de 20S communicatie module. Om te communiceren met de passagier, maar ook bijvoorbeeld een andere motorrijder. De doos is erg compleet. Alles wat je verwacht zit er in. Zelfs een inbussleuteltje. De module bevestig je aan de rand van de helm. Er zitten per module zelfs drie microfoons in de verpakking. Een geheel harde, maar flexibele arm met microfoon; een iets kortere versie met aangegoten kabel en een microfoon aan uitsluitend een kabel. Sena geeft in deze volgorde de voorkeur aan gebruik. Voor vrijwel elke helm moet er wel een oplossing dus mogelijk zijn. Wij hebben de eerste set op een Shoei systeemhelm gemonteerd. Binnen 10 minuten zit alles gemonteerd. Het valt wel op dat de microfoon erg dicht op de mond zit. Dat komt door de beperkte ruimte in de helm. Wanneer we de andere set op een moderne Shark Evoline3 systeemhelm monteren merken we dat het nog makkelijker kan. Deze helm is echt voorbereid voor speakers en montage van een microfoon. Zonder twijfel is de Shark beter geschikt voor een dergelijk systeem dan de Shoei. De microfoon heeft veel ruimte voor de mond en de speakers sluiten goed aan op de oren. Voor beide montages hebben we geen gebruik hoeven te maken van de meegeleverde plak optie. De ‘klem met schroeven’ methode werkte perfect.

20S_Section2Gebruik
Het gebruik van de 20S is iets waar je de tijd voor moet nemen. Er zijn drie drukknoppen. Aan de achterkant, onderaan en aan de zijkant. Met een combinatie zet je de unit aan. Het pairen met Android, Ios en TomTom is probleemloos. Het is wel even nadenken wat je nu met wat gaat pairen. Zo kan je de telefoon met de set pairen en de set met de navigatie. Het is ook mogelijk om alles via de navigatie te laten lopen als je die hebt. In onze test richten we ons op het gebruik van de 20S met de telefoon.

Bellen en gebeld worden is super eenvoudig. De ruisonderdrukking en audio correctie is ronduit verbluffend. Wie we ook bellen, niemand geloofd dat we aan het motorrijden zijn. Ja natuurlijk horen ze wel wat omgevingsgeluid, maar de ontvangst is ronduit voortreffelijk. Dat komt deels doordat er een microfoon aan de buitenzijde zit die het omgevingsgeluid meet en zo deels kan wegfilteren. In de handleiding lezen we niet de benaming ‘noise canceling’, maar ‘noise reduction’. Het zal een juridische reden hebben, maar het effect is voor ons hetzelfde. Deze microfoon is overigens erg handig als je met iemand wilt praten en de helm op houdt. Je drukt dan de onderste knop in en de microfoon in de unit stuurt het signaal in de helm. Zo kan je goed communiceren bij het pompstation, de MacDrive of met meneer agent.

Als extra feature zit er een FM radio in de 20S. Het is heerlijk om de radio in de helm aan te hebben staan. Het is wat minder meditatief, maar de tijd vliegt ook duidelijk sneller voorbij. Communicatie met de bijrijder, en later ook met een andere motorrijder, waar we even de set op de helm hebben gezet, is werkelijk uit het boekje. De geluidskwaliteit is meer dan prima. Het bereik van de set is ook verbluffend ver. Verwacht geen radio systeem dat kilometers ver reikt, maar wanneer je een mederijder even uit het zicht is, blijft de kans groot dat je nog kan communiceren. Tja en bellen kan natuurlijk altijd nog.

Met de passagier samen naar dezelfde muziek luisteren is ook mogelijk en communicatie blijft natuurlijk mogelijk. Op papier is de 20S met 8 sets te verbinden en kan het zelfs met andere merken verbonden worden. We geloven het direct, maar hebben het niet kunnen testen.

20S_Multitasking2-450x338Nut
De bediening van de vele mogelijkheden blijft een uitdaging. Sena doet er alles aan om het gebruiksgemak te vergroten getuige zelfs de Nederlandse stem bij de menu opties. Wie incidenteel de 20S wil gebruiken zal nooit het maximale uit de mogelijkheden kunnen halen. Daar blijven de vele knoppencombi’s gewoon te veel voor. Onbedoeld hebben we in het begin een aantal keer een nummer in de telefoon herhaald wat we niet wilden. Behalve de uitmuntende gesprekskwaliteit en veelzijdige inzetbaarheid vallen ook de accu’s op. Met gemak kan je een hele dag communiceren en radio luisteren. Opladen gaat gelukkig met een gewone micro USD kabel. Voor het laden verwijder je de module van de adapter. Zo kan je ook de module loskoppelen als je de helm tijdelijk ergens achterlaat. Alle bezwaren die de Cardo set ooit gaf poetst de Sena 20S weg. De unit heeft nu een vaste plek op de helm en de radio gaat vrijwel altijd aan.

20s-IMG_582820s-IMG_5829App
Is alles dan perfect? Nee, er zijn een paar kleine punten die we wel moeten melden. Zo is de Mac software gewoonweg niet goed. Keer op keer wilden we de firmware in de unit updaten, maar zag de software de 20S niet. Als je dan herhaaldelijk hetzelfde antwoord van de helpdesk krijgt, begint de irritatie te groeien. Gelukkig vonden we een verstopte Windows laptop en werkte deze software probleemloos. Updaten van de firmware was in een mum van tijd gepiept en vanaf dat moment waren de units ook volledig met de IOS app te gebruiken. Sena doet er goed aan om firmware updates gewoon via de app te regelen. De app is handig, maar gebruik je natuurlijk niet tijdens het rijden. Je stelt hier gemakkelijk voorkeuze nummers en radiostations in. Je hebt ook altijd een mini handleiding bij de hand. Leuk om in de tent of op de hotel kamer de functies eens door te nemen.

Conclusie
De Sena 20S is zoals motorcommunicatie bedoeld is. Hoogwaardige audio kwaliteit, solide afwerking, prima accuduur, groot bereik en een zeer complete doos. De dual doos bevat het setje in tweevoud. Wel zo handig voor de duopassagier of om met je motormaat te kopen. Je bespaart dan een paar tientjes. De 20S kost 240 Euro en de dual set 430 Euro. Trek wel tijd uit om de mogelijkheden te ontdekken.

20s-IMG_5823

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zeeman Albert

Albert is gecertificeerd marketeer en innovatie verslaafd. Zo'n beetje elk product met een stekker of batterij moet wel door zijn handen. Klopt het design, wat is het verhaal er achter en wie heeft er wat aan?
Albert reviewed producten sinds 1996. Sinds 2002 struint Albert internationale beurzen af op zoek naar nieuwe producten en trends in consumenten electronica.

Als marketing en innovatie specialist helpt Albert bedrijven te innoveren en te vernieuwen. Meer info over Albert als marketing specialist en trendwatcher op www.id-tank.com.