GadgetGear.nl

Review: Call of Duty Ghosts


Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de Call of Duty Ghosts met 4.5 sterren.

The Good
  • Hollywood style actie in single player
  • Goed verhaal
  • Multiplayer is weer lekker vlot

The Bad
  • Multiplayer maps zijn wel heel wat groter geworden

Activision en Infinity Ward hebben met deze game weer een goede basis gelegd voor veel spelplezier. Dit keer geen oppermachtige VS maar zijn ze juist de underdog, een leuke kanteling aangezien de laatste delen vooral de macht en kracht van de VS werden getoond.

Singleplayer

Jij bent veelal Logan Walker, een marinier in het leger van de VS. In het begin van de game zie je allemaal raketten neerkomen op Amerikaanse bodem. De Federation heeft de vrede gebroken en valt de VS aan. De Federation is een machtige wereldspeler geworden doordat alle Zuid-Amerikaanse landen samen opgingen in dit verband. Door de energiecrisis zijn vele landen verlamd geraakt en is het olierijke Federation een oorlog begonnen. Met het overnemen van het ruimtewapen van de VS hebben ze de VS hard geraakt. Het conflict is langzaamaan tot een loopgravenoorlog veranderd. In dit tijdsbeeld speel het verhaal zich af.

De Ghosts zijn een legendarische elitegroep die opereren waar geen van beide partijen dit durven. Logan en zijn broer David worden op pad gestuurd naar een betwiste zone en ontmoeten daar de Ghosts. Ze komen er achter dat de Ghosts worden opgejaagd door een voormalige lid genaamd Rorke. De hele singleplayer zit zeer goed in elkaar. Er zijn meerdere ruimtemissies, onderwatermissies en je bestuurd zelfs een tank tijdens een missie. Met de missie wordt het spannender en staat er steeds meer op het spel. De events om je heen zijn mooi filmachtig weergegeven en geven de singleplayer een mooie sfeer mee en laat een boeiende indruk achter. Het einde is zelfs erg verrassend! De gameplay van de singleplayer is ook goed te noemen, je moet vaak de interactie aangaan met objecten in de buurt en er zijn meerdere mogelijkheden om door een level heen te komen. Je teamgenoten reageren over het algemeen goed op de vijanden en andersom, ik heb bij vele games gezien dat het hier nog wel eens mis mee ging.

Squads

Dit is een leuke gamefeature. Je kunt kort gezegd met je squad andere squads uitdagen of kijken hoe lang je het uithoudt tegen golven vijanden, een soort survival modus. Je kunt tegen andere squads spelen die allemaal AI zijn of tegen een andere speler met zijn squad. Je kunt je eigen squad uitrusten met allerlei rollen om voor het team samen te stellen waarin jij en je teamgenoten het beste in kunnen presteren. Je kunt al je squadmembers kopen met squad points om deze persoonlijk te levelen.

Extinction

Een soort zombiemodus maar dan met aliens, en je kunt hem uitspelen! We kennen de Call of Duty franchise dat ze vaak ook een survivalmodus hebben en deze keer dus ook. Nu voor het eerst met aliens. Aan jou en tot maximaal 4 spelers om de verspreiding tegen te gaan. Je kunt level up gaan en zo steeds beter voorbereid de strijd aangaan met de aliens. Je houdt je xp namelijk als je dood gaat of een stop met de sessie. Hoe hoger het level hoe persoonlijker je de voorbereiding kunt maken. Zo kun je ook kiezen uit verschillende classes, de tank, de medic, de weapon specialist en de engineer. Allemaal met hun eigen upgrades natuurlijk. Met het geld dat je verdient tijdens een sessie kun je uitgeven aan de wapens die her en der liggen of aan je vaardigheden. Zo heb je een sentryguns, mines. ammo of armor voor je teamgenoten, mortieren, en noem maar op. Je kunt er maar vier kiezen voordat je ten strijde trekt tegen de aliens. Een erg leuke modus waar je toch wat meer

Multiplayer gameplay

Bij multiplayer weet infinity Ward dat het allemaal om snelheid gaat. Grafisch ziet het er allemaal net wat minder spannend uit, maar toch zijn de maps rijk vormgegeven. Ook qua geluiden heeft Infinity Ward iets zuiniger aan gedaan al zijn er veel meer bijgeluiden waardoor spelen binnen een 5.1 surround set je wel degelijk voordelen geeft.

Qua karakter building is alles op de schop gegaan. Moest je eerst in vaste lijnen je wapens en mogelijkheden upgraden, werkt CoD nu met credits (squad points). Voor deze credits koop je gewoon de wapens en perks die je nodig hebt. Voor het goede spul spaar je dus net wat langer door. Ook zijn er veel meer mogelijkheden om je karakter uit te breiden en… je mag in multiplayer ook gewoon lekker doggy style spelen. Ehm… ik bedoel natuurlijk dat je als hond je tegenstanders kapot mag bijten…

Zowel op PSN als op Xbox Live merk je dat de multiplayer ervaring diep geïntegreerd is met beide netwerken. Daarnaast is er natuurlijk nog CoD Elite, maar die lijkt nog niet aan te staan. Dat wil zeggen, ik zie mijn progress van afgelopen week nog niet terug op mijn Elite profiel. Ook in de apps is Ghosts nog niet terug te vinden. Jammer, maar dat komt vast wel.

Vergelijk ik de multiplayer ervaring met Black Ops II, dan valt het vooral op dat de maps een stuk ingewikkelder en groter zijn geworden. Vooral verticaal valt er veel meer te verkennen. Met weinig spelers in een map maakt je dat soms wat eenzaam. Gelukkig komt dat niet al te veel voor.

Conclusie

Je hebt Battlefield en je hebt Call of Duty. Je hebt Treyarch en je hebt Infinity Ward. CoD brengt je wederom een berg hollywood actie en een multiplayer ervaring die gewoon prima in elkaar steekt. Ghosts is wederom een game die je echt in je collectie moet hebben.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.