Sanoma snijdt, maar nog nauwelijks in digitaal

Eerder dit jaar viel uitgever HUB om. Gelukkig zijn veel van de publicaties die onder HUB vielen zelfstandig of bij een andere uitgever verder gegaan. Vanochtend meer slecht nieuws vanuit het kamp van Sanoma waar 500 van de 1.600 banen op de tocht staan om te voorkomen dat ook Sanoma het niet meer trekt.

Op papier

In de nieuwe strategie lijkt Sanoma haar focus op vrouwen en gezinnen te leggen. De 17 merken die het wil behouden vallen op Autoweek na allemaal onder de groepen: Vrouwen, Kids & Teens, Parenting en Home Deco. De mannenbladen Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor, de ook de sportbladen Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen gaan er allemaal uit. Dat wil zeggen, Sanoma zoekt een nieuwe koper of sluit de redacties na 2014. Daarnaast gaan ook de glossies en de publicaties onder de categorie diversen eruit.

Op internet

Sanoma gaat haar internetactiviteiten samenvoegen binnen een internationale business unit. Dit gaat gelden voor alle digitale publicaties en moet het mogelijk maken voor websites als Nu.nl (spreekt zelf nog niet over haar digitale toekomst) om materialen van andere internationale redacties te vertalen en hier in Nederland live te zetten. Hoewel er niet wordt gesproken over banenverlies, is het bijna niet voor te stellen dat deze schaalvoordelen geen invloed hebben op de personeelsbehoefte. Veel succesvolle tijdschriften in Nederland worden immers op dezelfde manier samengesteld waardoor de lokale redactie soms uit maar één persoon bestaat.

Onder het digitale portfolio valt ook Startpagina.nl. Een website waar onze moeder, Digishock Publishing, een aantal onderwerpen in beheer heeft. Startpagina heeft het sinds de opkomst van Google altijd lastig gehad binnen Sanoma en zou binnen een internationale unit opnieuw tegen onbegrip aan kunnen lopen. Hoewel de site al lang niet meer leidend is als startpagina voor internetters, bevat het nog steeds een enorme bron aan belangrijke informatie. Laten we dan ook hopen dat dit stukje Hollandse glorie voort blijft bestaan.

Verder bevat de digitale tak van Sanoma publicaties als WTF.nl, TVGids.nl en Gamer.nl.

TV

In de nieuwe strategie zal ook meer samenwerking worden gezocht met de zenders van SBS. Dit zijn SBS6, Net5 en Veronica. Er moet een synergie gaan ontstaan tussen de 17 overgebleven bladen en deze zenders. De directeur van SBS in Nederland zal dan ook een zetel krijgen in het bestuur van Sanoma Nederland. Sanoma bezit 67% van de aandelen in de zenders.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.