Review: Borderlands 2 (PS3/X360/PC)

• Unieke grafische stijl
  • Veel humor
  • Zeer veel 'extra' missies houden je lang bezig

• Je gaat de oude Borderlands toch een beetje te simpel vinden ;-)

Toen 2K games de eerste Borderlands aan mij liet zien, was ik even verbaasd. De stijl waarin de shooter werd vormgegeven was uniek, evenals de humor erin. Afgelopen week landde Borderlands 2 in de winkel. In dit tweede deal zuigt 2K Games je nog verder in de bizarre wereld van Pandora.

De Setting

Zoals je in de introductie al hebt kunnen lezen, speelt Borderlands 2 zich af in de bizarre wereld van Pandora. De wereld van Pandora lijkt een subtiele mix tussen de tekenstijl van The Gorillaz, de wereld van Mad Max en de humor van de gemiddelde Disney film, maar dan met een flinke dosis geweld.

Waar Pandora in de eerste Borderlands nog een desolate planeet leek, is Pandora in Borderlands 2 een stuk levendiger geworden. Veel oude bekenden maken hun opwachting in de game, waaronder jouw hulpje ClapTrap. Een robot die nog het meest doet denken aan de moeder uit That 70’s Show. Met andere woorden, hij heeft wat moeite om bijzaken van hoofdzaken te scheiden. Gelukkig heeft ClapTrap zijn humor ook behouden.

De vier speelbare karakters uit de eerste Borderlands game zijn ook nu weer speelbaar. Ze spelen een belangrijke rol in het verhaal van Borderlands 2. 2K games heeft ook meer geïnvesteerd in de uitwerking van deze karakters. Ze bevatten veel meer gesproken tekst wat goed is voor de ervaring. Sterker nog, de hoeveelheid gesproken tekst in de game is enorm in vergelijking tot het oude Borderlands en dat is enorm goed voor de beleving.

Verhaal

Aan het begin van de game ontmoet je meteen al ClapTrap. Je bent op dat moment zwaar gewond en hebt medische zorg nodig. Op het moment dat ClapTrap druk bezig is om je te helpen, wordt hij aangevallen. Een monster rukt zijn oog uit en.. jij mag ernaar opzoek. Natuurlijk probeert ClapTrap jou op zijn unieke manier te helpen… de eerste aanvaringen met de monsters van Pandora mag je dus lekker zelf oplossen ;-).

Hoewel de game een rode draad bevat, bevat hij een enorme hoeveelheid side quests waardoor je wel even zoet bent wanneer je de game volledig uit wilt spelen. Wanneer je de verhaallijn volgt, neem je het al snel op tegen een nieuw, iconisch, karakter. Handsome Jack. Een zeer arrogante tegenspeler die al snel alles op alles zal zetten om jouw leven zuur te maken. Bijgestaan door de nodige vijandige karakters natuurlijk.

De verhaallijn is zeer goed uitgewerkt. De karakters passen extreem goed bij wat ze doen en dat maakt het verhaal van Borderlands 2 een avontuur om niet snel te vergeten.

Qua gameplay heeft 2K de beleving van de originele Borderlands veelal behouden. Ook nu weer zal je overal wapens, geld en munitie op kunnen pikken. Geld, leven en munitie worden meestal ook automatisch opgepikt. Dat is een stuk prettiger dan in het originele Borderlands. Je bouwt dus al snel een breed arsenaal aan wapens, schilden en andere items op. Een nieuwe feature maakt het ook mogelijk om bepaalde items standaard als ‘junk’ of rotzooi te markeren. Zo zijn deze items makkelijk en snel te verkopen via de vele verkoopautomaten die je in de game tegen zal komen. Handig!

Speel je niet graag alleen? Geen probleem! Borderlands 2 bevat een coöperatief multiplayer modus waardoor je met 3 vrienden de game kunt spelen. Dit heb ik helaas niet kunnen testen, maar het idee staat mij enorm aan.

Graphics

Ik gaf al aan dat Pandora in Borderlands 2 echt goed bewoond is. Er is veel meer te doen en dat eist soms haar tol. Dat merk je in laadtijden en het feit dat sommige texturen niet super gedetailleerd zijn. Dat laatste merk je niet wanneer je lekker doorspeelt, maar je ziet dat 2K games alles in het werk heeft gezet om een vloeiende gameplay op de eerste plaats te zetten. De humor die je in de gesprekken met je tegenspelers beleeft, beleef je trouwens ook in de vormgeving van de vele omgevingen waar je jezelf in zal begeven. Het is dan ook de moeite waard om veel tijd te besteden aan de side quests.

Drie jaar geleden wist Borderlands mij met haar unieke stijl te verbazen. Borderlands 2 is niet zo vernieuwend, maar dat had ik ook niet verwacht. Wel heeft 2K laten zien dat qua gameplay vernieuwd kan worden. 2K let daarbij vooral op de details die de game een stuk sneller speelbaar maken. Daarnaast heeft 3K flink ingezet op de verhalen en de gesproken teksten. Deze maken de hele beleving nog leuker.