Review: Catherine (PS3/X360)

Desiree Bos beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Creatief, apart, sexy en uniek spel
  • Leuk om te volgen en erg leuke personages
  • Er is er zeker geen tweede van!

• Puzzels zijn echt heel erg pittig!

Je speelt Vincent en hij heeft een mooie slanke vriendin genaamd Katherine. Zijn vriendin wil graag met hem trouwen, zeker nu spontaan iedereen in haar vriendenkring kinderen krijgt. Het begint bij haar dus behoorlijk te kriebelen. Vincent is daar (nog) niet aan toe en hij ontmoet de erg sexy geklede, jonge, blonde Catherine.  Catherine is helemaal verliefd op Vincent, maar zij weet niet dat hij een vriendin heeft. Erg vervelend voor die Vincent, dat niet één maar twee vrouwen verliefd op hem zijn. Je snapt het al. Hoe hou je dat nou geheim!?

Vincent is overdag een softwareprogrammeur, en spreekt af met zijn vriendinnen Katherine en Catherine (uiteraard apart). Overdag volg je het verhaal en de gebeurtenissen. ’s Nachts krijgt hij echter flinke nachtmerries. In deze nachtmerries moet hij puzzels oplossen. Je klimt bijvoorbeeld op blokjes, om de top te bereiken. Om de top te bereiken moet je niet vallen en (als er een timelimit aan zit) snel zijn. Bereik je de top niet, dan word je in het echte leven niet meer wakker!

Puzzel

De puzzels worden steeds lastiger naar mate je verder in het spel bent, dat is logisch. Het enige is dat je de puzzels soms zo snel moet oplossen, dat je wel heel snel dood bent. Mij frustreerde dat zo dat ik de game soms een paar dagen liet liggen. Dit vind ik zelf erg jammer. De creativiteit en het design in de puzzels is wel een pluspunt. Ik weet, voor de meeste mannen, zijn de beelden van die sexy geklede Catherine al pittig, maar de puzzels zijn ook niet mis!

Als je in de puzzels slaagt, krijg je een award; Gold, Silver of Brons. Leuk detail is als je het spel op Normal speelt en je krijgt in een puzzel een Gold, dan kan je de puzzel ook in coöp spelen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat Easy al moeilijk is. Om Gold te halen zal je erg veel geduld nodig hebben.

Bindingsangst

Terug naar het verhaal. Je vriendin wilt met je trouwen en kinderen krijgen. Jij hangt echter elke avond met je vrienden in de bar en zeurt daar natuurlijk over. Je ontmoet Catherine op een avond dat je alleen in de bar zit. Op dat moment komt de wel heel schaars geklede Catherine bij je zitten. Ze vertelt je alles wat zij niet fijn vind in een relatie, uiteraard is dat ook dezelfde mening als die van Vincent (jou dus). Begrijpelijk voor Vincent voelt het alsof er een engeltje naast hem is gaan zitten. Een meid die alles snapt en er ook nog eens er erg leuk uitziet (zie screenshots 😉 ).  In korte filmpjes krijg je te zien dat Catherine, Vincent wel erg aardig vindt.

Grafisch en Geluid

De game bevat super mooie animé beelden van alle personages. Doordat het getekend is, ziet alles er erg strak uit. Ook blijft de game hierdoor in de juiste zelfde sfeer hangen. Het geluid van de game is super goed. Surround Sound en ze hebben een aparte maar bijpassende soundtracks gemaakt. De voice-overs van de personages zijn verassend goed.

Mijn conclusie

Ik, als dame, vind het een erg leuk spel. Zelfs terwijl ik ongeveer het merendeel van de tijd in de game naar een sexy dametje aan het kijken ben.  De humor, de gebeurtenissen en de sfeer vind ik ook erg goed. De puzzels vond ik soms wel frustrerend. Zelf speel ik hem op easy, omdat de controller anders het raam uit gaat. Uiteraard wil ik wel die coöp. modus verdienen, maar dat zal me nog heel veel tijd gaan kosten.