Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Driver: San Francisco (X360/PC/PS3)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Vele kilometers om te racen
  • Shift is een nieuwe race ervaring
  • Eindelijk officiële auto's
  • Leuke filmuitdagingen

THE BAD

  • Matig verhaal
  • Het echte racen verdwijnt

Afgelopen zondag was hij al in het land, Martin Edmondson, de creative director en oprichter van Ubisoft’s Reflections Studio. In een kwartiertje nam hij het publiek mee in de wereld van zijn Driver: San Francisco. Indrukwekkende presentatie, maar natuurlijk ging het mij maar om één ding… zelf spelen.

Gelukkig had Ubisoft een stapel Driver games meegenomen. Eenmaal thuisgekomen schoof ik de game dan ook meteen in mijn eigen Xbox 360 om het verhaal zelf mee te maken.

De geschiedenis van Driver

Zoals je van een game serie mag verwachten, is Driver over de afgelopen jaren flink geëvolueerd. Met deze laatste game willen de makers weer terug naar het gevoel van de eerste Driver game. We hebben niet alleen over achtervolgingen, muscle cars en funky muziek, maar ook over het niet uit de auto kunnen stappen. Om het wisselen van auto toch mogelijk te maken, heeft de studio iets nieuws bedacht; Shift… een paranormale gave waardoor je bij iedere willekeurige auto het stuur over kan nemen.

Het Verhaal

Jij bent John Tanner en na een achtervolging wordt jouw auto door een zware geldwagen geschept. In eerste instantie dikke pech, maar de diepe coma die je er aan overhoudt is meteen de basis voor het spel. Je houdt er namelijk de mogelijkheid aan over om (binnen Tanners fantasiewereld) buiten je eigen lichaam te treden en dat van anderen over te nemen. Je gedachten worden zwaar beïnvloed door wat er (voor jou onbewust) aan je bed gebeurd (de TV met het laatste nieuws staat aan). Hoewel Tanner zich op het gegevenmoment er wel van bewust wordt dat hij alles inbeeldt, is Tanner ondertussen toch ook echt de zaak rond zijn ongeluk aan het oplossen.

Je merkt het al, het verhaal is verwarrend en enigszins surrealistisch. Hoewel het verhaal wel aardig is om door te spelen, merk je al snel dat je voornamelijk met alle extra missies aan de slag gaat en daar het echte spelplezier uit put.

Politie

Één van de dingen die de game voor mij erg leuk maakte, was de mogelijkheid om aan politieachtervolgingen deel te nemen. Het leuke daarbij is dat je zowel de rol van politie als achtervolgde aan kan nemen. Om het spannend te houden kan je tijdens de achtervolging natuurlijk niet van ‘kant’ wisselen.

Tijdens de achtervolgingen zal je al snel plezier hebben van je mogelijkheid om te shiften. Door tijdens de achtervolging naar een tegemoetkomende auto te shiften, kan je deze handig op je achtervolgers laten knallen om ze zo af te schudden. Helemaal leuk wordt het wanneer je een bus of zelfs tankwagen overdwars op de weg zet.

Racen

Een altijd belangrijk element in de Driver series is het uitvoeren van races. Deze zijn door heel San Francisco te vinden en kunnen zenuwslopend spannend zijn. Ook hier kan je profijt halen uit het shiften door auto’s tegen je tegenstanders te laten crashen. Hoewel je in de makkelijke races zal merken dat je je tegenstanders al ver voor de finishlijn hebt uitgeschakeld, werkt het shiften in moeilijkere races niet altijd in je voordeel.

San Francsico en haar Bolides

Of je nu achtervolgingen uitvoert, racet of aan het stunten bent, de ontwikkelaars hebben goed hun best gedaan om het San Francisco gevoel uit de klassieke films over te brengen. De stad is erg mooi in kaart gebracht en de layout staat het toe om tijdens achtervolgingen ook geweldige sprongen te maken.

Driver: San Francisco is de eerste Driver die over officieel gelicenseerde auto’s beschikt. De makers hebben er niet specifiek voor gekozen om de nieuwste en vetste auto’s in de game te zetten. In plaats daarvan hebben ze klassieke films bekeken en de auto’s die ze daarin vonden in de game geplaatst. 140 stuks in totaal. Een keuze die positief bijdraagt aan de atmosfeer van de game.

Conclusie

De makers willen terug naar het gevoel van de eerste Driver game en dat is niet gelukt. Ook het verhaal is verre van meeslepend, maar probeer eens een andere uitleg aan het shiften te geven. Kijkend naar de gameplay, dan is Driver: San Francisco wel een geslaagde game. Door gebruik van het shiften wordt Driver een unieke race ervaring die je gewoon moet ervaren. Daarnaast bevat de open wereld van de game voldoende side missies om je tijd mee te vullen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.