Review: Panzer Panic

Vandaag bespreken we Panzer Panic van HandyGames. HandyGames heeft door de jaren heen al heel wat strategische games op de markt gebracht die zich in een oorlog afspelen (bij voorkeur de tweede wereldoorlog, wat verwacht je anders van een Duitse studio die gehuisvest is in oude barakken). Al deze games hadden tot nu toe een zeer serieus karakter en bevatte vele uren gameplay. Met Panzer Panic gaat de studio de andere kant op.

In Panzer Panic bestaat het slagveld uit een gekreukt stuk papier. Hierop moet jij proberen om zo lang mogelijk te overleven met een klein bataljon tanks. Je start met een drie tegen drie gevecht. Tussen de stijdende partijen liggen ook nog wat papiersnippers die de weg versperren of recht op een bonus geven. Schieten doe je uiteraard met inkt spetters. Zodra de eerste drie tanks verslagen zijn, krijg je weer een nieuwe wave met tanks voor je kiezen.

Het eerste gevecht is vrij makkelijk, maar al snel kom je er achter dat het commanderen van drie tanks niet zo makkelijk is als het eruitziet. De vijand heeft de neiging om van alle kanten aan te vallen behalve de achterkant. Het is dus van groot belang om jouw tanks zo op te stellen dat de vijand je niet zal omsingelen. Sterker nog, wanneer de tegenpartij op moet breken, heb jij tactisch voordeel. Je zal ook merken dat de afstand vanwaar je schiet ook belangrijk is met betrekking tot het aantal schoten dat nodig is om een vijandelijke tank uit te schakelen.

Grafisch is Panzer Panic zeer sterk. De Doodle stijl is zeer goed gekozen en heeft door het spel heen toch een uniforme uitstraling. De inkt die over het slagveld wordt geschoten maakt het geheel mooi af. De geluiden en muziekjes die HandyGames in het spel heeft gestoken zijn niet bijzonder, maar wel passend.

De besturing is echter een stuk lastiger. Niet omdat je aan veel verschillende bewegingen moet denken, maar meer omdat Panzer Panic behoorlijk gevoelig lijkt te zijn. Met name wanneer je voor het eerst speelt zal je daardoor weleens een tank verplaatsen terwijl je eigenlijk had willen schieten en dat kan frustrerend zijn. Speel je het spel wat vaker, dan zal het een stuk makkelijker worden om hier mee om te gaan. Het is overigens wel zo dat het probleem groter lijkt op mijn Nexus One dan op mijn HTC Hero.

Als extraatje beschikt Panzer Panic over een 2 player modus. Door voor twee spelers te kiezen verander je het spel in een turn based strategy game waarin de bewegingen van jouw bataljon beperkt worden op tijd en hoeveelheid. Je speelt om de beurt en geeft daarom het toestel door.

Graphics: 9
Gameplay: 8
Geluid: 8