Review: Google Nexus 6P

• robuuste aluminium behuizing
  • prima camera
  • groot 45K scherm
  • USB-C

• accu prestatie
  • formaat (is persoonlijk)

Mijn eerste kennismaking met Google Nexus was eind 2011 met de Galaxy Nexus van Samsung. Samsung was hét merk en de Nexus een prettige ervaring met hoe Android bedoeld is. Een paar maanden later zagen wij op de Mobile World Congres in Barcelona voor het eerst Huawei. Nu vier jaar later is Huawei het nieuwe Samsung in telecomland. De Nexus 6P is door Huawei voor Google gebouwd. Een prachttelefoon die in het dagelijks gebruik wel wat tegenstrijdige gevoelens oproept.

De Nexus 6P is een forse telefoon en is verkrijgbaar in 32GB, 64GB en 128GB-versies in vier kleuren; wit, zilver antraciet en sinds kort ook goud. De aluminium behuizing telefoon heeft dual-front-facing speakers met een 64-bit processor hart en 3450 mAh batterij. De camera voor selfies moet het met 8MP doen. De hoofdcamera is de “beste camera ooit in een Nexus” met 12,3MP. Opladen en synchroniseren gaan via een USB-C aansluiting. Dit is voor ons het eerste USB Type-C kabeltje en dus oppassen geblazen dat we ‘m niet verliezen. De ingebouwde vingerafdruksensor op de achterkant van de telefoon werkt super en heefteen nieuwe manier van authenticatie; “Nexus Imprint”. Dit werkt met Android Pay. De Nexus6P draait op Android 6.0 Marshmallow. Inmiddels hebben wij de update 6.01 op de 6P.

nexus-6p-1

Google heeft originele hoesjes te koop. Wij hebben een leren versie online gekocht bij Google. Binnen een paar dagen was het hoesje in huis. De pasvorm is perfect en het leer oogt zeer fraai op de goudkleurige aluminium behuizing. Een gat in de achterkant zorgt voor prima toegang tot de vingerafdruk scanner. Het karakteristieke van de camera in het design blijft ook in het hoesje behouden. Design is erg persoonlijk, maar wij vinden het een prachtontwerp. In de praktijk is het folio hoesje wel wat minder handig. Met één hand het hoesje openen en de telefoon bedienen is haast niet mogelijk. Twee handen blijven noodzakelijk. De Nexus 6P is vergelijkbaar qua grootte met de iPhone6S Plus. Die telefoon vinden wij in gebruik ook wat minder handig. De 6P voelt extreem degelijk aan, maar wel ten kosten van wat gewicht. Het blijft een forse en relatief zware telefoon.

Het display van de Google Pixel C meet 5,7 inch. Het QHD scherm levert 518 pixels per inch en is dus goed voor 4K beelden. Met de HDMI adapter levert de Nexus 6P voldoende pixels om op een groot beeldscherm foto’s en films te bekijken. De processen heeft er geen enkel probleem mee. Wel valt het op dat de telefoon warm kan worden.

Geluid

De Nexus 6P heeft twee relatief grote luidsprekers aan de schermkant. Het geluid kan echt luid zonder extreem te vervormen. Het voordeel van de plaatsing van de speakers is een prima stereo beeld bij het bekijken van films. Als muziekspeler met ingebouwde luidspreker kan de Nexus6P prima meekomen. Voor een klein feestje moet je natuurlijk een luidspreker aansluiten. Het blijft een telefoon, maar voor een telefoon overtuigd het geluid. Het aardige van de luidsprekers aan de voorkant is dat je ook snel het geluid kan dempen door de telefoon op de schermkant te leggen.

Nexus 6P - Stevig metalen frame - Huawei - Nexus - Android-telefoons - Google StoreCamera

De camera chip in deze telefoon is van een kwaliteit die we nog niet zo heel lang geleden in een camcorder aantroffen. De Nexus 6P camera filmt 4K-video met 30 frames per seconde. De camera kan erg goed met zwak licht omgaan en is één van de betere camera’s op dit moment. De camera app mag Google nog wel wat doorontwikkelen.

nexus2cee_case-3Gebruikservaring

De accu van de Nexus6P moet super zijn. Wij ervaren dat de telefoon relatief snel leeg loopt wanneer we deze in vliegtuigstand op de kast leggen. De 6P kan bijna een dag zwaar gebruik ondersteunen, maar presteert wel wat minder dan Google ons verkoopt op de productpagina. Het formaat is niet onze voorkeur maar wie een forse telefoon zoekt zal in de Nexus 6P een moderne telefoon vinden die zich kan meten met de beste telefoons op dit moment. Maar je houdt dan wel een honderd Euro op zak. Het is duidelijk dat de Nexus 6P ontworpen is op specs voor Phablet gebruikers die een degelijk product zoeken. De robuustheid is zonder twijfel de benchmark van telefoons op dit moment.

De Google Nexus 6P is een forse telefoon met prima prestaties, een fantastisch scherm, goede camera en normale accu prestaties. De USB-C aansluiting is toekomst bestendig en maakt het mogelijk om de telefoon met adapter op een 4K of HD televisie aan te sluiten. Huawei heeft een pracht product voor Google gemaakt en doet haar reputatie eer aan; value for money.