Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Engwe L20 SE elektrische vouwfiets

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de Engwe L20 SE met 4 sterren.

THE GOOD

  • Extreem stevig
  • Mooi vormgegeven
  • Goed opvouwbaar
  • 31KG
  • Grote draagmand voorop
  • Erg fijn zadel
  • Goed geveerd

THE BAD

  • Bergop moet je echt bijtrappen
  • Gaspedaaltje op het stuur is niet aangesloten
  • Koplamp en draagmand zitten elkaar in de weg

BestBuyGear zond ons onlangs de elektrische Engwe L20 SE vouwfiets toe. De geestelijk opvolger van de bekende Engwe EP-2 Pro die we toch wel heel veel op straat tegenkomen en een uitdager voor de Rad Power Bikes RadExpand 5 die we afgelopen zomer letterlijk stuk fietsten. Beide fietsen zijn gemaakt voor mensen tot 120kg, maar Engwe heeft een aantal slimme stappen in haar ontwerp om de spaken van de fiets te ontzien van klappen bij zwaardere fietsers, waardoor deze opvallend genoeg steviger is dan die van de Amerikanen… maar toch heeft ook deze foutfiets wel een paar puntjes van zorg.

Unboxing ervaring

Wanneer je de Engwe L20 SE ontvangt, moet je daar zelf nog even het voorwiel in hangen, de trappers monteren, heet stuur, de zadelpin en de draagmand voorop het stuur plaatsen. Dit is prima te doen voor iemand die vaker ebikes monteert.

De uitdaging zit hem er namelijk in dat de documentatie halverwege het proces er mee stopt. Je moet het laatste stuk van de afbouw dus op eigen gevoel afmaken. Iemand die voor het eerst een fiets per post besteld, kan dus wat moeite hebben om de fiets in elkaar te krijgen.

Ontwerp

In vergelijking met de Amerikaanse Rad Power Bikes RadExpand 5, komt die Engwe L20 SE misschien wat ielig over. Het frame is smaller, maar voor de stevigheid, is de buis van het voorste deel van het frame naar het achterste, langwerpig gemaakt. Wat echt plezierig is, is dat zowel het zadel als het stuur relatief hoog gezet kunnen worden. Met mijn 184cm lengte, kan ik prima rechtop zitten en mijn been voldoende strekken om krachtig te fietsen. De stuurpin vouwt schuin weg en kan het frame daarbij bijna niet beschadigen. Engwe laat echt zien al veel ervaring te hebben in de ontwikkeling van dit soort fietsen.

High-end merken als VanMoof werken de kabels van het stuur weg in het frame. Engwe doet dit niet, wat flink in de kosten scheelt. Maar ze worden wel heel netjes samengebonden af fabriek. Hierdoor heb je relatief weinig risico dat je ergens achter blijfthaken. Het stuur komt met een fietsbel op de linker handrem en een kickstart gaspedaaltje op het rechter handvat. Maar… dat is helaas niet aangesloten. We vermoeden dat Engwe deze keus heeft gemaakt in verband met de wat zwakkere 250 Watt motor die in deze fiets ligt.

Er zit nog een slimmigheidje in het ontwerp. Je ziet dat de batterij onder het zadel zit. Het lijkt erop dat je het zadel iedere keer zou moeten verwijderen om de batterij te verwijderen. Maar er zit een scharnier met een handel meteen onder het zadel, waarmee het gemakkelijk uit de weg klapt. Geweldig bedacht.

Het zadel zelf is ook buitengewoon goed en luxe afgewerkt. Het zit heerlijk en heeft een eigen vering meegekregen. Hierdoor compenseert het zadel voor het gebrek van vering op het achterwiel. Met mijn 114kg blijft er ook genoeg speling over op deze vering. Dus voor zwaardere fietsers is dit prima.

Niet alleen het zadel is voorzien van vering. Ook de voorvork kent een dubbele veer om klappen van het wegdek op te vangen. Slim, want hiermee ontzie je als zwaardere fietser de fietsspaken. Maar hier heeft Engwe met deze fiets wel een hele suffe fout gemaakt.

De koplamp van de Engwe L20 SE wordt op een beugel die aan de onderkant van de voorvork zit gemonteerd. Met andere woorden, op het ongeveerde deel.

Meteen daarboven hangt de draagmand. Die zit op het frame, en dat deel is geveerd. Hierdoor tikt de mand de koplamp bij iedere hobbel in de weg omlaag. Het gevolg is dat hij met de eerste vluchtheuvel al omlaag wijst en enkel nog het spatbord voor verlicht. Daar heb je dus helemaal niks aan. De koplamp had aan de draadmand voorop moeten zitten.

We komen aan bij de trappers. Alles aan deze fiets is bedacht om hem zo klein mogelijk te maken. Ik geef toe, zeker met de mand is het een enorm ding. Ook opgevouwen. Maar opvallend genoeg, kun je de trappers toch ook nog opvouwen. Ik ken deze trappers heel goed. Zo’n twintig jaar geleden kocht ik een vouwfiets van Dahon met precies deze opvouwbare trappers. De fietsenmaker toen heeft ze 4 keer vervangen in het eerste jaar, omdat ik ze steeds kapot trapte. Nu, 20 jaar later, lijkt er een hoop veranderd. Ze blijken super stevig en dat verdient een compliment.

Qua opvouwbaarheid is het eigenlijk jammer dat de draagmand op het stuur niet los te klikken is. Voor wie opvouwbaarheid de prioriteit is om deze fiets te kopen, is het een no-go om de mand te monteren. Die zit al heel snel in de weg. De hele vouwfiets weegt overigens 31 kilo. Dat is niet slecht.

Veiligheid

Qua veiligheid hebben we echt niks te klagen De wielen komen met reflectoren en die zitten ook nog eens op de trappers. Verlichting is zowel voor- als achter aanwezig. Wel moet je de verlichting iedere keer aanzetten, waar je bij andere merken ziet dat verlichting standaard aan gaat, en je die dus uit moet zetten. Maar dit is verder prima. De koplamp, zonder de mand voorop, schijnt mooi breed en fel. Dat is super veilig.

Motorisch

De Engwe L20 SE is voorzien van een 250 Watt borstelloze motor. Koolborstelloos betekent dat de motor erg lang mee kan gaan omdat deze veel minder slijtagegevoelige onderdelen kent. Deze motor levert 38an aan koppel. Dat is heel prettig voor ondersteuning bij het rijden over relatief vlakke wegen. Moet je een flinke heuvel op, dan merk je dat de 250 Watt motor eigenlijk te licht is om je echt goed te helpen, en ben je zelf al snel flink veel meer kracht aan het zetten om voor de motor te compenseren. Hier kunnen de Amerikanen met dezelfde 250 Watt toch heel wat meer kracht leveren. Moet je veel kilometers door heuvelachtig landschap maken, dan is deze fiets niet ideaal. Voor al het andere fietsverkeer is deze motor prima. Bovendien zit je met deze motor toch ook al gemakkelijk aan de maximale 25 kilometer

Batterij

Engwe levert de fiets met een flinke 36 Volt 15,6 Ah batterij. Deze zit in een metalen behuizing met een stevig handvat en een handig draaiklepje voor de laadaansluiting. Alles voelt stevig en veilig aan. Wel is het zo dat de metalen behuizing er voor zorgt dat de batterij in de winter misschien iets te koud wordt. Hierdoor loopt de capaciteit op koude dagen flink terug. Beter bewaar je de batterij dan binnen.

Op warme dagen kan de batterij door het metaal juist gemakkelijker haar warmte kwijt, zodat deze niet snel oververhit. Daar is dus goed over nagedacht door Engwe. De batterij is wat kleiner dan die van de reguliere L20, maar kan wel met 3 ampère worden opgeladen met de meegeleverde lader. Hij zit dus snel vol. Een volledige lading duurt 5 uur. Ook dat is enorm snel in vergelijking tot de RadExpand 5.

Display

De Engwe L20 SE is op het stuur voorzien van een prachtig kleuren LCD display. Deze geeft heel duidelijk weer hoe hard je gaat, hoeveel je nog van de batterij mag verwachten en hoe sterk de trapondersteuning is. Het elektrische systeem is IPX2 waterdicht. Dus lang in de regen laten staan is een risico, maar een stuk in de regen fietsen niet.

Banden

De bandjes van de Engwe L20 SE zijn wat smaller dan we gewend zijn van fatbikes. Engwe levert deze fiets met 20 inch banden die drie inch breed zijn. In de eerste tien kilometer presteerde ik het om de band al lek te rijden op een veertje dat op het wegdek lag. Bij een reguliere fatbike moet ik naar de scooterwinkel voor een nieuwe binnenband, omdat de buitenband alleen machinaal te verwijderen is. Bij deze vouwfiets kan ik de buitenband met reguliere gereedschappen losmaken en de band gewoon zelf plakken.

De rijervaring

Door zowel vering op het zadel als de voorvork, voelt het echt alsof je op een volledig geveerde fiets zit. Met mijn gewicht zit ik wat meer richting met maximale draaggewicht van de fiets. Fijn is dat mijn rugtas met laptop in de mand voorop gaat, waardoor dat gewicht meer op het voorwiel ligt en mijn gewicht meer richting het achterwiel gaat. Voor mijn gevoel is dat een veel betere verdeling voor een lange levensduur van de fiets. De banden zijn breed genoeg voor veel grip. Ook in de gladdere dagen die we in Nederland kunnen hebben. Qua opvouwen is de fiets niet super compact, maar het kan. En het goede nieuws is dat hij op deze manier mee mag in het openbaar vervoer. Handig als je bijvoorbeeld een lekke band rijdt, zoals ik heb gedaan. De bagagedrager laat het goed toe om een kettingslot te monteren om de fiets extra te beveiligen. Dat is heel erg prettig.

Conclusie Engwe L20 SE

Ik was in eerste instantie niet heel overtuigd van de Engwe L20 SE, maar de fiets blijkt veel steviger en comfortabeler dan verwacht. Dat er te weinig ruimte is voor het voorlicht is wel echt een enorme blunder van de ontwerpers. Zelf heb ik inmiddels een beugel gemaakt om hem op de mand te monteren, waardoor ik wel een functionele lamp heb. Het is erg jammer dat het kickstart gaspedaaltje op het stuur niet werkt, maar doordat de versnellingen zeer snel schakelen, kan ik daar prima mee compenseren. Ik voel me veilig op de fiets en kom vlot van A naar B. Als ik dan kijk naar hoeveel goedkoper deze fiets bij BestBuyGear is dan bijvoorbeeld de Radexpand 5, dan is het geweldig wat Engwe weet neer te zetten en kunnen we prima leven met de paar minpunten die we hebben gevonden.

Disclaimer, de link naar BestBuyGear is een affiliate link. Wij krijgen geen deel van de omzet, maar jouw kliks en mogelijke aankopen bepalen wel voor ze of ze ons vaker producten laten beoordelen. Daar ze veel exclusieve modellen hebben, zoals deze fiets, vinden we het interessant voor jou als lezer om dit vaker te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.