Viaplay logo
Arjan Olsder
Arjan Olsder

Zo slecht gaat het met Viaplay

Ongeveer twee jaar geleden besloten vele, met name internationale partijen, de markt voor streaming TV te bestormen. Allemaal met eigen, exclusieve content. Viaplay behoorde tot de duurste streamers, wat het wilde verantwoorden met de exclusieve rechten op de Formule 1 en de Premier League om het verder toch niet heel spannende Video on Demand (VOD) aanbod wat aan te dikken. Maar helaas, dat lijkt niet genoeg te zijn.

Viaplay stelde al meerdere keren de publicatie van haar cijfers over het derde kwartaal van 2023 uit. Niet geheel onverwacht zijn die cijfers slecht. Het bedrijf lijkt die uitstel vooral gebruikt te hebben om meteen met een grondig herstructureringsplan op de proppen te komen.

In het derde kwartaal wist Viaplay haar omzet met 15% toe te laten nemen. Toch leverde ook dat nog altijd een verlies van 61 miljoen op. Jaar op jaar is dit ruim acht keer zoveel verlies als hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Het bedrijf trapt dan ook meteen af met een nieuwe investeringsronde. Het wil 4 miljard nieuwe aandelen uitgeven met als doel om 4 miljard aan kapitaal op te halen. Bestaande aandelen verliezen hierdoor flink aan waarde. Een investering van 300 miljoen vanuit bestaande investeerders is echter ook een optie.

Voor aandeelhouders lijkt dit vooral een slikken of stikken situatie. Wanneer aandeelhouders niet akkoord gaan met dit herstructureringsplan, is de kans groot dat Viaplay op zeer korte termijn niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen en ophoudt te bestaan.

Er ligt ook nog een ander gevaar op de loer. Viaplay is genoteerd aan een listing in eigendom van het Amerikaanse Nasdaq. Die techbeurs heeft als regel dat bedrijven niet langer dan 30 dagen een aandeelwaarde mogen hebben die lager is dan $1. Gebeurt dat wel, dan bestaat de kans dat Nasdaq het aandeel Viaplay van de beurs haalt en daarmee de handel in aandelen via het snelle circuit stillegt. Met andere woorden, eigenlijk is herfinanciering vanuit de huidige aandeelhouders het enige logische pad dat de streamer kan volgen en daarmee zet ze haar aandeelhouders het mes op de keel.

Daarnaast is het bedrijf aan het consolideren gegaan en alleen nog actief in Nederland en Scandinavië. Uitbreiding zit er wat de Viaplay Group voorlopig dan ook niet in en er wordt ook nagedacht over het uitdelen van sub licenties op exclusieve sportrechten en andere content. Op die manier kan Viaplay met behulp van concurrenten haar investeringen in content proberen terug te verdienen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.