Review: Corsair M75 Air – Lichtgewicht gamemuis

• Goede prestaties
  • Te gebruiken via bluetooth, slipstream en bedraad
  • Al met al solide feel

• Prijs
  • Geen DPI-switch-optie

Zeer lichte gamemuizen zijn al enige tijd een ding. Met de M75 Air brengt Corsair opnieuw een dergelijke muis uit, maar nu in een zero-compromise-vorm.

We hebben natuurlijk al de nodige Corsair-muizen getest, denk aan de Katar Elite of de Sabre RGB Pro Wireless, twee andere lichte draadloze gamemuizen. Wat zou de M75 Air dan precies toevoegen? Om een antwoord te krijgen op deze vraag accepteerden we de vraag vanuit Corsair om de M75 Air te reviewen.

Sleutelfeatures:

• Lichtgewicht: 60 g
  • 100% PTFE voeten
  • Formaat: 128(L) x 65(B) x 41,6(H) mm
  • Connectie: Slipstream wireless, bluetooth en bedraad
  • Batterijduur: Via 2.4 GHz Slipstream tot 34 uur, via bluetooth tot 100 uur, volledig opgeladen in 75 minuten
  • Optische switches, quickstrike zero-gap knoppen
  • Configureerbare prestatie-optimalisaties via iCue

Uitpakken

De muis wordt geleverd met de Slipstream-dongle en de bekende braided USB-A-naar-USB-C-kabel van Corsair van 1,8 m. Voor een muis, zeker een gamemuis is dit niet de meest geschikte kabel. Ondanks dat de kabel vooral bedoeld is voor het opladen, hadden we graag gezien dat Corsair zou investeren in de ontwikkeling van een meer flexibele, lichte kabel die beter geschikt is voor muiswerk in het algemeen en gamemuizen in het bijzonder. Hoe dan ook, je kan deze kabel natuurlijk vervangen door een meer geschikte kabel. Zoveel opties die aan de gevergde eisen voldoen, zijn er echter niet.

Ontwerp

Bouw

Hét sleutelpunt als het om het ontwerp gaat, gaat over het gewicht. Met 60 gram is de M75 Air een van de lichtste gamemuizen op de markt, en onder de draadloze kandidaten van een regulier formaat wordt dat groepje nog kleiner.

We vroegen ons af of een dergelijke muis niet per definitie goedkoop zou aanvoelen. Dit valt gelukkig enorm mee. We merkten ook dat het lichte profiel het timen van richten makkelijker maakt. Onbewust houdt je altijd rekening met de het gewicht van de muis die je moet verplaatsen om op tijd je target in je vizier te hebben. Het verplaatsen gaat trager en om goed te richten beweeg je ook trager omdat het gewicht invloed heeft op hoe je hand beweegt.  Met de Katar Elite, die slechts 9 gram zwaarder is dan de M75 Air, hadden we door het kleine profiel een iets minder natuurlijk gevoel in deze. Wellicht dat dit ook te maken heeft met een persoonlijke voorkeur voor een vorm/formaat muis.

De voetjes zijn van 100% PTFE, waarmee deze in combinatie met het lage gewicht over onze muismat vliegt. Voor de sensor is gekozen voor de 26K (dpi) Marksman-sensor. Muisfabrikanten geven altijd hoog op over de gebruikte sensor, maar we hebben nooit een werkelijk één sensor er bovenuit zien steken, en dus hechten we aan deze opgave vrij weinig waarde. Al is het ook weer zo dat er mensen zijn die precicie-werk doen zoals verschillende grafische bezigheden die hiermee een lichte optie hebben. Maar zoals gezegd, de Marksman is slechts een van vele sensoren met dergelijke specs terwijl ook andere fabrikanten lichte muizen hebben. Het is vooral de handelbaarheid waar het verschil gemaakt wordt.

Als we het toch over de onderzijde hebben; je kan de slipstreamdongle onderin de muis kwijt. We zien verder een enkele knop waarmee je kan switchen tussen bluetooth en slipstream en eveneens de muis helemaal kan uitschakelen.

Corsair heeft voor de M75 Air gekozen voor een redelijk standaard vorm met een symmetrisch profiel. Het is daarmee een muis waarmee iedereen wel aan de gang moet kunnen. Hoewel velen misschien voor het comfort liever een wat ergonomische vorm zouden willen, denken we dat de gekozen vorm helpt bij het sneller bewegen, zowel met je hand erop, en zeker wanner je de muis rondgooit met je duim en pink. De matte afwerking biedt voldoende grip en hebben we niets over te klagen. De gekozen afwerking van het plastic helpt overigens ook enorm tegen het idee dat we met een goedkope muis te maken hebben. De algemene feel is gewoon solide te noemen, hoewel we wel een kraakje horen wanneer we licht op rechterzijde van de muis drukken. Waarschijnlijk eigen aan het gebruik van lichte materialen en het gebrek aan mogelijkheid de boel strak vast te lijmen en verder niets waar we ons aan storen.

Wanneer we teruggaan naar de standaard-muis van keus, de MX Master 3S, na een flinke pot gamen, dan voelt die enorm log en het is eigenlijk lastig voor te stellen dat dat het wapen van keus is voor veel gamers omdat dat de muis is die men toch al heeft. Dit geldt overigens ook voor uw reviewer die met de MX-serie flink wat games gespeeld heeft.

Als we het scrollwiel bekijken, zien we dat ook daar zo veel mogelijk gewicht bespaard is. De grip is erg goed en de feedback is prima voor elkaar. We hebben geen freewheel-modus zoals o.a. Logitechmuizen dit hebben. Niet perse relevant voor gaming, dus echt een gemis is het niet. Maar als je de muis ook naast het gamen wil gebruiken, wellicht wel. Uw reviewer vindt het in ieder geval een essentieel onderdeel van een algemene muis, en het is jammer dat Corsair nog altijd niet een eigen implementatie heeft. Al zou deze voor de M75 Air natuurlijk niet toegepast worden wegens het gewichtige wieltje dat daarvoor nodig is.

Het scrollwiel is op zich prima uitgevoerd, maar je merkt wel zoals bij veel muiswielen, dat deze niet perfect naar beneden beweegt wanneer je de muiswielknop indrukt. Duw je de muis naar rechts, dan activeer je de knip eveneens.

Connectiviteit

De M75 Air kun je op drie manieren gebruiken. Bluetooth, via Corsair’s eigen Slipstream-verbinding via de dongle en bedraad via de USB-kabel. De laatste is uiteraard vooral een noodoplossing. Via bluetooth lijkt de verbinding wat minder gevoelig en snappy te zijn. Je merkt dit echte wel alleen in snelle games. Uw reviewer test gamemuizen vooral in Doom Eternal. Hoewel de game prima speelbaar is op het lage niveau dat uw reviewer bereikt, merken we wel de meer snappy ervaring wanneer we via de Slipstream-verbinding gamen.

Een vervelende beperking aan de slipstream-implementatie is dat je slechts één muis kan pairen met een dongle. Heb je dus twee of meer muizen, dan moet je net zo veel ontvangers gebruiken. Het schijnt wel mogelijk te zijn een muis en een headset op één ontvanger te verbinden mits je een headset hebt die die ontvanger ondersteunt, maar niet twee headsets of twee muizen. Een beperking van de betreffende technologie.

Minimalisatie

Om zoveel mogelijk gewicht te besparen is de M75 Air zeer minimalistisch uitgevoerd. Zo hebben we geen RGB en een pairing/powerknop die niet met een makkelijke switch werkt, maar met een combinatie van toetsen. Tevens missen we een DPI-knop. Wil je de gevoeligheid veranderen, dan moet dit in de iCue-software. Er zijn mensen die afhankelijk van de game een andere gevoeligheid willen, en soms zelfs in de game per sectie (rijden in een auto vs lopend bijvoorbeeld) of zelfs per wapen. Dit is dus niet mogelijk met de M75 Air en een beperking voor de mensen die een dergelijk gamegebruik hebben. Het was handig geweest wanneer je bijvoorbeeld via een combinatie tussen een muisklik en scrollen de gevoeligheid kon aanpassen.

De vraag is natuurlijk wel mensen werkelijk deze optie gebruiken. Uw reviewer was iemand die dit ooit deed en kwam pas enige tijd geleden erachter dat de instellingen op zijn muis hiervoor niet in plaats waren.

Knoppen

De hoofdknoppen hebben een aflopende vorm zoals de meeste reguliere muizen en in tegenstelling tot veel van Corsair’s overige gamemuizen die een oplopende rand hebben. Door de vorm van de muis wordt de gebruiker uitgenodigd de hand plat op de muis te leggen, waardoor een minder ideale plaatsing van de vingers amper een probleem vormt, dus we zien in de vorm van de knoppen verder geen beperking. De quickstrike knoppen zijn dit keer toegepast in combinatie met optische switches en een zero-gap implementatie. Het geheel voelt zeer degelijk aan aan en hebben we nul klachten over. Eventuele zompigheid, die we bij bepaalde, vooral zakelijk georiënteerde, moderne muizen wel eens zien, is geen sprake van.

De duimknippen zijn glad afgewerkt, lekker groot en hebben eveneens een prima feedback. Dat ze wat platter uitgevoerd zijn met nét die ene bumb, maakt dat ze een stuk comfortabeler aanvoelen dan knoppen die meer uitsteken.

Batterijduur

De batterijduur hebben we niet getest. We hebben aardig wat gamesessies erop zitten in combinatie met de M75 Air, en daarmee beschouwen we de batterijduur gewoon als voldoende. De opgegeven cijfers zoals we deze bij de sleutelpunten opgeschreven hebben zijn leuk, maar lastig te testen, tenzij je daadwerkelijk tijden gaat bijhouden, waarbij je ook de intensiteit moet meenemen.

iCue-software

In de iCue-software vinden we alle standaard zaken zoals het instellen van de gevoeligheid en remappen van knoppen. Daarnaast is er een optie om je muis te kalibreren voor het oppervlak waarop je deze gebruikt. Dit betekent wel dat deze zich wellicht anders gedraagt op andere oppervlakken wanneer je de muis graag op verschillende systemen gebruikt.

De muis kan één instellingenconfiguratie op de muis opslaan. Wanneer je die gebruikt, zit je in de hardwaremodus wat ook de standaard modus is. Gebruik je de een van de configs via de iCue-software, dan zit je in de softwaremodus.

De M75 Air heeft zich tijdens de testperiode bewezen als een zeer prettige muis. De lichte eigenschappen bewezen hun voordeel tijdens het gamen en al met al voelde de M75 Air zeer snappy aan. De ervaring was dermate, dat we ons zijn gaan afvragen of office-muizen niet aanzienlijk lichter zouden moeten zijn, of op zijn minst dat het idee van dergelijke muizen misschien wat aandacht verdient. De M75 Air is de best presterende gamemuis die uw reviewer gebruikt heeft. Daarnaast waarderen we de extreme benadering waar Corsair voor koos.

Je betaalt hier echter wel 150 euro voor op het moment van schrijven. Is dat het waard? Voor competitieve gamers ongetwijfeld, mits mensen bereid zijn hun wapen van keuze die ze vaak al jaren gebruiken, in te wisselen. Voor overige spelers kan uw reviewer dit natuurlijk lastig bepalen. De M75 Air is geen alleenheerser in deze marktniche. Laten we zeggen dat als je bereid bent 150 euro aan een gamemuis uit te geven, de M75 Air zeker deel moet uitmaken van de conversatie.