Review: Rad Power Bikes RadWagon 4

De meeste eBikes op de Nederlandse markt, lijken wel heel sterk op elkaar. En als je mij een beetje volgt weet je, ik test alleen maar a-typische fietsen. Omdat het heerlijk is om op te vallen en omdat het heerlijk is om andere dingen met je eBike te kunnen doen dan andere mensen. Zo ook met deze Rad Power Bikes RadWagon 4.

“Wat is dat voor’n raar lang ding”

Als vader van twee kinderen, is dit iets dat ik de afgelopen maand enorm veel hoorde op het schoolplein. Wanneer mijn twee kids, soms nog met één a twee extra playdates, achterop sprongen, snapten ouders het meteen. Een bakfiets zonder bak… maar dat hebben ze mis.

De Rad Power Bikes RadWagon 4 is namelijk nog heel veel meer dan dat. Op ons kantoor, zo’n 12 kilometer van mijn woning, zitten we op een groot industrieterrein. Mijn persoonlijke doelstelling is dat we het milieu zo min mogelijk belasten, dus alle kleine kilometers worden met een eBike gemaakt. Zo ook met deze Rad Power Bikes RadWagon 4. En dan is het heerlijk dat je er enorme tassen op kunt gooien. Of als ie iemand van het station haalt, die gewoon achterop kan springen.

Unboxing

Rad Power Bikes (RPB) levert de fiets in een forse doos. Toen die binnenkwam, bekroop mij het gevoel dat de fiets een stuk minder lang uitviel dan verwacht. Tsjah, het voorwiel zat er niet op om de doos flink in te kunnen korten 😉

De Rad Power Bikes PowerWagon 4 wordt geleverd met zeer uitgebreide documentatie en een complete toolbox. In tegenstelling tot Urban Drivestyle en VanMoof, levert RPB meteen een handige etui mee voor al die gereedschappen. Het gevolg is dat die standaard in mijn rugzak zitten. Mocht ik onderweg eens moeten sleutelen aan de fiets (niet dat dat nodig is geweest).

Montage

Het voorwiel moet je dus zelf monteren, net als wat andere onderdelen. Denk aan de bredere trappers, voorverlichting etc. Handig is dat RPB echt een enorm uitgebreide handleiding meelevert. Online wordt die nog eens kracht bijgezet met enorm veel instructievideo’s.

Dit monteren van alle onderdelen vraagt niet heel veel handigheid, maar vooral de durf om het te doen. Ik zag er als een berg tegenop en had al overwogen naar een fietsenzaak te gaan om daar de opdracht neer te leggen deze fiets af te monteren. Maar…

Ik maakte een voorzichtige start en ben echt enorm blij dat ik heb doorgezet. Met de documentatie was het eigenlijk prima te doen. Bovendien leerde ik de fiets meteen door en door kennen. Ik weet nu zelfs hoe ik schijfremmen moet afstellen. Met andere woorden, ik verwacht nu minder op de fietsenmaker te leunen wanneer ik tegen kleine problemen aanloop.

(overigens heb ik de versnellingen wel professioneel laten afstellen, maar dat heeft nog geen tientje gekost).

Design

De Rad Power Bikes PowerWagon 4 valt onder de groep utility bikes. Fietsen met een verzwaard frame en verschillende montagepunten om extra zaken te kunnen monteren. Zo kun je de fiets naar eigen doelstellingen aanpassen. Zo kun je deze fiets moeiteloos met 158 kilo belasten. Het frame is gemaakt van 6061 aluminium.

Opvallend is de opbouw van de lange achterdrager. Wanneer je de plankjes verwijderd, krijg je twee montagepunten waar je Yepp Maxi, Caboose of Deckhand kinderzitjes op kunt plaatsen. In samenwerking met de tray plankjes of pedaaltjes, kunnen koters ook hun voeten veilig plaatsen.

Dat de fiets snel aangepast moet kunnen worden op verschillende gebruikers, zie je ook terug in het ontwerp. Zo is de zadelpen telescopisch en daarmee geschikt voor fietsers tot 193 CM lang (minimaal 155CM). Ook het stuur is met de verstelbare stuurpen van Satori snel in hoogte en hoek aan te passen.

Voor het Hollandse weer is het fijn dat spatborden bij de Rad Power Bikes PowerWagon 4 standaard inbegrepen zijn. Daarnaast is het achterwiel keurig van een op maat gemaakte jasbeschermer voorzien. Opvallend is een trekfeer tussen frame en voorvork. Fiets je met losse handjes, forceert deze veer het wiel om recht vooruit te wijzen om zo de veiligheid te vergroten. Al moet je gewoon niet met losse handen willen rijden.

Het enige waar ik minder happy mee ben, is de dubbele standaard. Deze werkt prima, maar de verf schraapt er al snel vanaf waardoor je braampjes krijgt. Wanneer je de standaard dan eens op een mooie vloer moet gebruiken, loop je meer risico op beschadiging dan wanneer deze aan de onderkant met rubber was afgewerkt. Het is maar een detail, maar toch…

De fiets meet 2 meter lang. De fiets heeft geen bescherming om de lange ketting, maar daar staat tegenover dat de trappers extra breed zijn. Dat is niet alleen comfortabeler tijdens het fietsen, maar maakt de kans ook kleiner dat jouw broek met de ketting in aanraking komt. De fiets weegt 34,8 kilo.

Display

Opvallend op het stuur, is het grote LCD display dat RPW keurig onder eigen merk laat produceren. Dit LCD display laat uitgebreid zien wat de status van de accu is, hoeveel kilometers je in de beentjes hebt en wat de status van de verlichting is. Doordat deze iets hoger, midden op het stuur zit, is deze goed in de gaten te houden.

Verlichting

Wat Rad Power Bikes PowerWagon 4 echt goed doet, is dat de verlichting standaard komt bij deze eBike. Het merk levert een kwalitatief zeer goede koplamp mee alsmede een duidelijk achterlicht. Dit achterlicht doet ook dienst als remlicht waardoor anderen duidelijk zien dat je aan het remmen bent. Slim!

Ook het display van de Rad Power Bikes PowerWagon 4 is verlicht en schakelt mee met de fietsverlichting. Wanneer je de eBike aan zet, gaat de verlichting altijd aan en moet je deze zelf uitzetten als je dit niet wilt. Dit is in mijn ogen sterk veiligheid verhogend.

RPW heeft ook de banden die ze heeft ontworpen, van een reflecterende rand voorzien zodat je ook van opzij beter opvalt. Daarnaast is het eigen merk met reflecterend materiaal op de fiets gezet.

Accu

RPW kiest voor een 48 Volt lithium NMC accu van Samsung. Deze is geschikt voor 800 laadcycli en heeft een capaciteit van 672 Wh. Ik fiets vrijwel altijd met maximale ondersteuning en dan haal ik zo’n 60 kilometer uit een volle acculading. Met deze accu, levert RPW een luxe 2 ampère acculader mee. De accu is van een slot met 3 standen voorzien. Zo kun je de fiets wel stroomloos schakelen, terwijl de accu op slot blijft om diefstal te voorkomen. Handig!

Elektromotor

Ik heb op aardig wat eBikes gezeten en allemaal met maximaal een 250 Watt motor. Meer kracht mogen eBikes in Europa niet hebben en dat is niet erg. Toch weet de 250 Watt Bafang naafmotor van de Rad Power Bikes PowerWagon 4 mij een flinke kick te geven. Het koppel (80Nm) van deze motor lijkt echt sterk geoptimaliseerd waardoor je binnen no-time op snelheid fietst. De fiets trapt vlot door naar zo’n 27 kilometer per uur op de eigen teller. Officieel zou 25 kilometer per uur de topsnelheid zijn, dus hier lijkt op het oog iets mis. Zet ik mijn GPS ernaast, zie ik dat ik toch net niet boven de 25 kilometer per uur uit kom. Door deze strategie fiets ik in de praktijk menig andere eBike voorbij.

250 Watt Bafang Elektro Motor

Met de Twist Power Assist gashendel is het mogelijk om de motor vlotter te laten starten vanuit stilstaande positie. Dan kun je de motor tot 6 kilometer per uur op laten lopen. Handig!

7 Versnellingen

Om een beetje plezierig te blijven trappen, komt de Rad Power Bikes PowerWagon 4 met zeven versnellingen. Hiervoor levert RPW een versnellingssysteem van Shimano en met high-end Shimano Acero derailleur.

Eigen bandjes

De Rad Power Bikes PowerWagon 4 is voorzien van banden die het merk zelf heeft ontworpen. Met een maatvoering van 22 inch bij 3 inch zijn de banden wat kleiner en zeker breder dan bij standaard fietsen. Toch lijkt het profiel sterk op dat van een stadsfiets waardoor de weerstand met de weg minimaal wordt gehouden. Dit scheelt enorm in de kracht die jij als fietser en de elektromotor moeten zetten om deze fiets voort te bewegen. De bandjes worden geproduceerd door bandenfabrikant VEE Tire Co.

Remschijven

De Rad Power Bikes PowerWagon 4 is een eBike met 180mm geperforeerde remschijven. Dit is nodig, want je maakt aardig wat vaart en met het stevige frame, verplaats je ook aardig wat gewicht. De mechanische schijfremmen worden geklemd door Tektro Aries MD-M300 remklauwen.  Qua veiligheid had ik het wel gewaardeerd als er een optie was om te upgraden naar hydraulische remmen, maar dat is persoonlijk.

Tektro Aries MD-M300
Tektro Aries MD-M300

Conclusie Rad Power Bikes PowerWagon 4

Ik heb ruim 150 kilometers gemaakt op deze fiets voor ik deze review wilde schrijven. Gewoon om echt aan te voelen hoe het is om op dit enorme vehikel voort te bewegen. Ondanks haar formaat gaat dat dus echt heel snel. Hoewel we op een enkele plek een stukje besparing zien, is het opmerkelijk voor hoe weinig geld RPW de Rad Power Bikes PowerWagon 4 in elkaar kan zetten. Voor nog geen €1.600 haal je deze fiets in huis en dat is voor een eBike sowieso al niet zo gek duur. Laat staan met deze luxe en comfort.

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Handig accuslot
  • Grote actieradius
  • Enorm veelzijdige fiets
  • Zeer veilig in het donker
  • Gemakkelijk en snel verstelbaar
  • Motor met opvallend sterke koppel

THE BAD

  • Hydraulische remmen zouden wenselijk zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Events