Review: Logitech G Astro A30 Wireless Gaming Headset – Met doorontwikkelde connectiviteit

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

THE GOOD

  • Bouwkwaliteit
  • Comfort
  • Slimme inzetbare connectiviteit
  • Ondersteuning Astro/G-Hub-app

THE BAD

  • Alleen configureerbaar via mobile app
  • Geluid valt een beetje tegen
  • Niet configureerbaar via de Windows G-Hub suite
  • Microfoonprestaties vallen tegen

Recent werd de A30 geïntroduceerd van Astro, een merk dat inmiddels alweer 5 jaar onder Logitech valt. De headset heeft de nodige features meegekregen die het zich laat onderscheiden van wat we over het algemeen zien. En vooral op het gebied van connectiviteit kunnen we wel zeggen dat het voor zover ons bekend is, gaat om iets unieks.

 

Sleutelfeatures

  • Compatibel met PC, Xbox Series X|S, PS4/5, Switch, iOS en Android met Lightspeed (via dongle waarbij de Playstation een eigen dongle vergt) en bluetooth en 3,5 mm jack
  • Bruikbaar op meerdere apparaten tegelijkertijd via verschillende connecties (bijv. via de Lightspeed-dongle op je PC en je mobiel via bluetooth)
  • Microfoonfunctie via de geïntegreerde microfoon of via de verwijderbare boommic
  • Verwijderbare/verwisselbare ‘tags’ voor een ander uiterlijk
  • Portabiliteit; meegeleverde hardcase, earcups plat te leggen
  • Configureerbaar via de Logitech G mobile-app (welke zich hernoemt naar Astro-app)
  • Batterijduur 27+ uur

 

Uitpakken

Wanneer we de Astro A30 uitpakken valt als eerste op dat Logitech ervoor koos om de ervoor te zorgen dat de doos echt fysiek aangebroken moet worden om deze te openen. Positief voor de consument omdat je op deze manier zeker weet dat je headset niet eerder in handen van iemand anders is geweest. Ondertussen moeten winkeliers headsets echt als ‘2e kans’, zoals een bekende retailer het noemt, verkopen in plaats van dat ze kunnen doen alsof het een volledig ongebruikte unit is. Ook trucs van tweedehandsverkopers die zaken opnieuw sealen worden op deze manier een stuk lastiger.

Hoe dan ook, we vinden een stevige hardcase waar de headset in geplaatst is. Wanneer we deze openritsen vinden we verder de Lightspeed-dongle (we hebben de Xbox/PC versie), boommicrofoon met 1,5 mm jackaansluiting, een 3,5 mm naar 3,5 mm jack-kabel van 1,5 meter lang en een USB-C naar USB-A-kabel van eveneens 1,5 meter lang.

 

Ontwerp

De A30 heeft een volledig plastic bouw. De eerste indruk is dat het een vrij stevig gebouwde headset is die wel een stootje kan hebben. We kunnen het ons voorstellen dat er mensen zijn die wat teleurgesteld zullen zijn over hoe het materiaal aanvoelt aangezien het echt hard, gladder plastic betreft wanneer we het over de earcups hebben. Uw reviewer had hier echter weinig moeite mee. We hebben over de jaren sowieso geleerd dat een soft-touch-afwerking zeker geen indicatie is voor bouwkwaliteit. Overigens is de hoofdband wel degelijk voorzien van een dergelijke afwerking.

De headset is te krijgen in het wit en donkerblauw. Daarnaast zijn de ‘tags’,  die magnetisch op de earcups bevestigd zijn, te vervangen met tags met een ander of eigen design die op de website van Astro te krijgen zijn. Het zal vast vaker gedaan zijn, maar deze aanpak deed uw reviewer denken aan de eerste review die hij voor deze website schreef, die van de Sudio Regent. Kritiek werd toen gegeven op de prijs van deze tags. Ondanks dat de A30 een aanzienlijk duurdere headset is, geldt deze kritiek ook voor Astro’s aanpak in deze. Je kan de tags overigens ook gewoon weglaten waarop er een interessant kleurenpatroon tevoorschijn komt.

 

Knoppen en aansluitingen

We vinden op de Astro A30 een 1,5 mm jack-aansluiting voor de boommic, een 3,5 mm jack-aansluiting voor een bedrade aansluiting, en een USB-C-aansluiting voor het opladen. Verder vinden we een powerknop, een knop voor het bluetooth-pairen en een soort joystick-knop waarmee het volume aangepast kan worden, de digitale assistent opgeroepen kan worden en de audiomix die je configureert in de Logitech G-app (die zichzelf overigens hernoemde naar ‘ASTRO’ vanaf het moment dat we de A30 eraan koppelde, verderop meer over de app) aangepast kan worden. Tenslotte is er nog een switch voor het in-/uitschakelen van de microfoon.

We hadden met ons exemplaar van de A30 als het om de joystick gaat overigens het probleem dat wanneer je naar boven drukte (om het volume te verhogen) de joystick ingedrukt werd in plaats van dat deze naar boven ging (in plaats van een verhoogde volume, activeerden we de digitale assistent). Pas als we echt vanaf onderen naar boven drukten zodat we niet per ongeluk de joystick konden indrukken, konden we ons volume verhogen. Het lijkt er dus op dat het indrukken minder weerstand vergt dan de richting naar boven. Geen enorm probleem en wellicht dat alleen ons exemplaar dit probleem had. Maar we wilden het toch opgemerkt hebben.

Dat de koptelefoon enkel via de mobiele app geconfigureerd kan worden, vinden we best een nadeel. Zat mensen zoeken het niet om een combinatie tussen PC en mobiel te gebruiken als het om hun headsetgebruik gaat.

 

Compatibiliteit & connectiviteit

De headset ondersteunt verschillende verbindingsmogelijkheden. Bluetooth, Logitech’s eigen Lightspeed via de dongle, en een bedrade aansluiting via jack. De headset is bruikbaar met eigenlijk ieder denkbaar modern systeem; PS4/5, Xbox series X/S, Switch, PC, iOS en Android. De Xbox-dongle is bruikbaar op de PC terwijl de Playstation een eigen dongle vergt. Deze is overigens ook los te koop, dus op deze manier kan je de headset op verschillende van je systemen gebruiken, mocht je dit willen.

Interessant is dat de verschillende connecties gewoon gecombineerd kunnen worden, tegelijkertijd, terwijl ook naadloos overschakelen mogelijk gemaakt is. Zoals het persbericht van Logitech het treffend omschrijft: “Naast de flexibiliteit om draadloos verbinding te maken met jouw game-apparaat naar keuze, kunnen gamers ook audio van meerdere apparaten tegelijk en onafhankelijk mixen en balanceren. Gamers kunnen spelen op hun PlayStation 5 via LIGHTSPEED 2,4GHz Wireless, terwijl ze via Bluetooth naar Spotify op hun telefoon luisteren, en hun Switch bij de hand hebben, aangesloten via 3,5mm aux voor een lange matchmaking wachtrij. Vervolgens kunnen ze vanaf de bank direct door naar hun pc-setup om de A30 naadloos over te schakelen via LIGHTSPEED 2.4GHz en via Bluetooth verbinding maken met hun Steam Deck.”

Tijdens onze test hebben we meermaals een telefoon via bluetooth en jack aangesloten terwijl we een game speelden op de PC wat zonder problemen werkte. Dit is best een unieke feature. Je kan met verschillende multipoint-ondersteunende headsets je game spelen terwijl je ook een telefoon gekoppeld houdt. Maar als je ook je microfoon wil gebruiken, moet je door de beperkingen van Windows genoegen nemen met mono-geluid.

Het bereik is altijd wat lastig te testen op een testlocatie omdat we niet oneindig kunnen weglopen. De opgegeven 15 meter wordt in ieder geval gehaald en de A30 heeft houdt op ongeveer dezelfde plek op met spelen wanneer we wat muren tussen de headset en de afspeelbron plaatsen.

 

Comfort

De oorkussens zijn voorzien van memoryfoam en voelen goed aan. Ook is de passieve ruisonderdrukking erg goed. De oorkussens sluiten je goed af van de omgeving, en het gebrek aan actieve ruisonderdrukking is dan ook geen factor tijdens het gamen. De oorkussens zijn vervangbaar en zitten met een simpel magnetisch mechanisme bevestigd aan de earcups. Niet dat we een idee hebben dat deze oorkussens snel zullen slijten, en het is maar de vraag of over een paar jaar deze nog te krijgen zijn, maar het blijft een positief gegeven.

Volgens de info van Logitech is ook de hoofdband voorzien van memoryfoam, maar dit voelen we niet perse terug. Aan de twee zijkanten knijp je al snel in een harder deel van het onderliggende construct, terwijl aan de bovenzijde de veerkracht vooral lijkt te komen uit hoe het materiaal over het plastic gespannen is. Niet dat dit echt nadelen oplevert voor het comfort.

De headset rust perfect op je hoofd. Er is een herkenbaar middenpunt en doordat in het midden de padding wat dunner is en aan de zijkanten van het midden wat dikker (enige plek waar je de memoryfoam voelt) is de perfecte plaatsing makkelijk te vinden. Goede keus is ook dat de trend van steeds minder brede hoofdbanden niet gevolgd is waardoor het gewicht aan de bovenzijde van je hoofd zich verdeelt over een groter oppervlak.

Wel denken we dat de A30 niet voor alle mensen met een wat groter hoofd is. De ‘klemkracht’ ligt vrij hoog. Sommige mensen vinden dit juist positief. Anderen zullen echter geen urenlange gamesessies met de A30 kunnen doen.

Het verstellen van de hoofdband gaat overigens traploos. De weerstand die je voelt tijdens het verstellen ligt vrij hoog. Het draagt bij aan een degelijke feel en gezien het herkenbare middenpunt is het verstellen terwijl je de headset op hebt niet lastig. Als totaal is deze aanpak een veel betere dan op o.a. de Sony WH1000XM5.

 

Hardcase

De hardcase voelt zeer degelijk aan. Wanneer we de case wat stressen in het midden geeft deze amper mee. Het compartiment in het midden is handig voor het opbergen van je kabels en misschien nog wat andere kleine dingen. Enigszins vervelend is dat het scharnier aan de linkerzijde zit in plaats van onderaan, wat betekent dat je de rits bijna rondom moet trekken om de case te openen.

 

Batterij

De batterijduur zou over de 27 uur heen gaan. We hebben dit niet getest, maar gezien het verloop van de batterijduur tijdens onze test, geloven we dat onder normale omstandigheden, de A30 dit makkelijk moet halen. Opladen van 0 naar 100% moet rond de 4,5 uur duren.

 

Geluid

De mix van het geluid is aanpasbaar, wat betekent dat je met deze koptelefoon niet persé één richting op hoeft te gaan. De app biedt slechts twee standaard presets, ‘immersive’ en ‘footsteps’. De laatste spreekt voor zich; in shooters wil je weten waar je tegenstanders vandaan komen en met deze mix moet je dus voetstappen duidelijker horen wat je een voordeel kan geven. Al helpt dit in een game als Doom Eternal, de shooter van uw reviewer’s keus met het high octane gehalte met veel geluid dat overal vandaan komt wat minder dan in een wat strakkere shooter als Rainbox Six Siege.

Het immersive profiel is meer van het typische dynamische met wat meer laag en hoog; een typisch V-signatuur. Dit is ook wat je krijgt wanneer je in de equalizer in de Astro-app alles in een rechte lijn zet wanneer je een extra eigen profiel toevoegt. Wil je een platter signatuur, dan zul je dus moeten spelen met een lager geconfigureerd hoog en laag. Maar goed, het is duidelijk dat voor de keus van de hardware er echt gekeken is naar wat voor geluid men wilde kunnen uitgeven en de Astro A30 neutraal proberen te krijgen is daarmee niet echt de moeite waard.

Als we het geluid dat uit de 40 mm drivers komt moeten beoordelen, denken we dat het functionele van het voetstappen-profiel goed door komt. Het immersive-profiel is wel aardig. Maar dat is het echter ook wel. Het is niet alsof je een geweldig filmische ervaring krijgt uit de A30. Directionele effecten komen aardig door, maar je voelt altijd dat je een koptelefoon hebt waar het geluid uit komt en de A30 geeft nooit echt het idee dat je zelf middenin de actie zit.

Wanneer het over muziekweergave gaat, moeten we simpelweg zeggen dat de A30 daar niet de koptelefoon voor is. Natuurlijk kun je prima lekker naar je tunes luisteren tijdens het werken of gamen. De A30 heeft voldoende power en de klankkleur zal de meesten die een game-headset gebruiken best aanspreken. Wanneer we echter wat kritischer kijken (luisteren) naar de output met bijvoorbeeld wat klassieke stukken met druk instrumentaal werk, missen we details als sub-effecten terwijl de separatie van elementen snel tegen een limiet aan loopt. Is dat erg voor een game-koptelefoon? Niet echt naar ons oordeel. Maar conclusie moet wel zijn dat met 250 euro als adviesprijs we de geluidsprestaties ietwat vinden tegenvallen.

 

Microfoon

De Astro A30 is voorzien van een boommicrofoon. We kiezen voor de demo voor Windows via Lightspeed, eerst mét en dan zonder boommic en daarna op Android via bluetooth, wederom eerst mét, daarna zonder boommic:

Het opvallende is dat op Android de audio beter lijkt te zijn zonder dongle. We moeten verder zeggen dat over het algemeen genomen, de microfoonprestaties niet bepaald indruk maken voor een headset in deze prijsklasse. Specifiek zijn de ‘t’ en ‘p’-klanken een lastig punt. Iets dat in deze klasse geen probleem zou mogen zijn.

 

Logitech G/Astro App

De Logitech G-app veranderde op ons Android-toestel van naam naar ‘ASTRO’ toen we onze headset pairden. Interessant gegeven, misschien toevallig, ondanks dat de app in de Playstore nog altijd ‘Logitech G’ heet.

In de app kun je feitelijk de audiomix tussen de game en microfoonaudio aanpassen en equalizersetting configureren.

 

 

Conclusie

Alles bij elkaar is de Astro A30 een prima headset. We zijn wat kritisch op het geluid, zowel qua uitvoer als invoer, maar daar staat een degelijke bouwkwaliteit tegenover terwijl in termen van connectiviteit iets gedaan wordt wat we nog niet eerder zijn tegengekomen. Het comfort is ook prima voor elkaar, al zullen de mensen met een wat groter hoofd de headset even moeten proberen. De meegeleverde hardcase is een zeer degelijk exemplaar die je headset goed beschermt en ook nog ruimte biedt om wat andere zaken mee te nemen.

De mogelijkheid om het uiterlijk te variëren met de tags is leuk bedacht, maar gezien de prijs die je hiervoor betaalt, verwachten we dat weinig mensen meer zullen doen dan het variëren tussen het gebruik mét versus zónder de tags. We vinden het verder jammer dat de headset niet gewoon ondersteund wordt in Logitech’s G-Hub zodat we op Windows de headset naar eigen wensen kunnen instellen.

Al met al is de Astro A30 zeker geen slechte headset. Maar de adviesprijs van 250 euro maakt het lastig om de headset een aanrader te noemen. Dit ondanks de innovatie op het gebied van connectiviteit. Uiteindelijk tellen de microfoon, audio en het comfort het zwaarst. Het pakket van deze elementen laat wat ons betreft iets te veel liggen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rajesh S. Chaitram

Rajesh S. Chaitram