Shell start bouw grootste waterstofcentrale van Europa, in Rotterdam

Logo Shell

Het ooit half-Nederlandse Shell is in Rotterdam met een ambitieus project gestart. Nu de transitie naar elektrisch rijden in volle gang is, zet het concern in op waterstof, daar waterstofauto’s qua range nog altijd flinke voordelen genieten ten opzichte van auto’s met een accu.

Shell is al jaren expert in fossiele brandstoffen, waaronder LPG. Het bedrijf beschikt dus al over kennis in het verplaatsen van gassen richting de automobilist. Waterstofauto’s hebben doorgaans grotere tanks aan boord dan brandstofauto’s, maar zijn toch veelal lichter dan volledig elektrische auto’s. Bovendien is het voltanken van een waterstofauto een veel vlottere actie dan het opladen van een EV.

Shell investeert om deze reden flink in de opbouw van wat ze noemen Holland Hydrogen I. De grootste waterstofcentrale van Europa die in 2025 al operationeel moet zijn. De fabriek moet dan 60.000 kilogram waterstofgas per dag produceren vanuit haar locatie op de Tweede Maasvlakte. Dit staat gelijk aan een capaciteit van 0,2 GigaWatt.

Shell kijkt verder dan inzet van waterstofgas dan alleen auto’s. Ook voor de zware industrie, die rond de productiefaciliteit te vinden is, kan de overstap naar waterstof interessant zijn. Bovendien is het een goede manier om een overschot aan groene energie om te zetten in energie die on-demand op te vragen is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.