Picture of Rajesh S. Chaitram
Rajesh S. Chaitram

Review: Joyroom Auto Match Coil Wireless Car Charger + 3-in-1 Wired Car charger – Draadloos laden in je auto + met PD en QC

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Techy oplossing is leuk
  • Te verwachten prestaties worden gehaald

THE BAD

  • Praktisch wat probleempjes

Een draadloze lader is voor velen niet meer weg te denken uit een een kantoor of bureausetup thuis. Ook in de auto hebben inmiddels veel mensen een pad waarmee je telefoon draadloos geladen kan worden. Wij waren echter benieuwd naar wat de kwaliteit is van beschikbare telefoonhouders voor in de auto die draadloos laden ondersteunen. We vroegen een optie aan bij Joyroom en zij stuurden ons de Wireless car charger voorzien van de auto match coil.

We zijn ons bewust van het feit dat draadloos laden via een houder als dit geen echt draadloze ervaring is. Het is immers nodig om de dock van stroom te voorzien wat gebeurt via een kabel die naar een USB-poort loopt, of een losse oplader die je in de sigarettenaansteker plaatst. Kortom, feitelijk hetzelfde probleem als met draadloze laders voor thuis. De ervaring is echter wel veel makkelijker, en natuurlijk lekker techy, zeker met auto match coil-implementatie (later meer hierover).

 

Sleutelfeatures

Auto Match Coil Wireless Car Charger

  • Draadloos laden met 15W via de Qi-standaard.
  • Brengt toestel automatisch in positie om draadloos laden te laten werken
  • Input: 5V/2A, 9V/2A, 12V/1,5A
  • Output: 5W, 7,5W, 10W, 15W
  • Voor toestellen van een grootte van 4,5″ tot 6,7″

Auto Match Coil Wireless Car Charger

  • In totaal 55W output (25W over PD, 30 W via QC)
  • Ondersteuning voor meerdere snellaad protocollen, waaronder: PD3.0, QC3.0, PPS, Samsung AFC, HUAWEI FCP
  • Drie apparaten tegelijkertijd opladen via de kabel, USB-A en USB-C-poort
  • Output over Type-C-kabel: output: 5V/3A, 9V/3A, 12V/2.25, 15V/2A, 20V/1.5A
  • Output over PD: 5V/3A, 9V/2.77A, 12V/2,08A
  • Output over Type A via QC 3.0: 5V/3A, 9V/2A, 12V/1.5A

 

Uitpakken

Als we de houder uitpakken vinden we de dock, een verstelbare arm en USB-C kabel. Eigenlijk hebben we hiermee alles dat nodig is als er ook een USB-aansluiting aanwezig is in de auto met voldoende stroom-output. Joyroom raadt zelf echter een stroombron aan met ondersteuning van QC 3.0.

Wij kozen voor een combinatie met een tweede product van Joyroom, namelijk de 3-in-1 Wired Car Charger. Deze komt eigenlijk heel simpel verpakt; gewoon het item zelf.

 

Ontwerp/gebruik

Wij kozen voor de draadloze lader in combinatie met de verstelbare arm. Wanneer je het item bestelt op de site van Joyroom kun je ook ervoor kiezen de dock geleverd te krijgen in een pakket met een ventilatorrooster-bevestiging of een zuignap die aan de voorruit bevestigd kan worden. De dock is een redelijk bulky unit, die natuurlijk de tech moet huisvesten voor het automatische gripsysteem, de draadloze lader en natuurlijk het construct om deze te bevestigen aan de arm.

Voor de bouw is gekozen voor glossy en mat plastic. We zijn normaal gesproken geen groot voorstander van glossy plastic, maar in het geval van deze houder komt het eigenlijk prima over. Op de armen en basis zijn rubberen elementen aangebracht die je telefoon zouden moeten behoeden voor krassen. Waarom ze dit kennelijk niet nodig vonden voor de achterzijde is een raadsel.

De arm is verstelbaar in lengte en kantelt daarnaast omhoog. Verder kan over het bolvorming uiteinde de dock in alle kanten bijgesteld worden. Via een zuignap en een plakkend materiaal bevestig je de arm op het dashboard. Het was voor ons hierbij wel nodig om handmatig de zuignap strak te houden zodat het zuignap-effect bij het overhalen van de hendel maximaal werkte. Deden we dit niet, dan raakte de zuignap na verloop van tijd steeds los. Uiteindelijk hadden we echter een goede fix.

Plaatsen van een telefoon in de dock

Zonder handmatig straktrekken kregen we de zuignap niet goed werkend

Wanneer je een telefoon in de dock plaatst, positioneert de dock het toestel eerst in de juiste positie om de spoelen van de lader en het toestel in lijn te brengen (zie de video verderop in de review). Vervolgens sluit de dock zich. Het is hiermee zaak om, wanneer de dock hoog geplaatst is, alleen een telefoon te plaatsen wanneer je stilstaat met de auto. Wil je je telefoon snel even plaatsen tijdens het rijden, dan kan dit enkel wanneer de dock achterover gekanteld is of wanneer je je telefoon tegen de dock aanhoudt. Doe je dit niet, dan heb je grote kans dat je telefoon uit de houder valt omdat er niets is wat deze in de houder houdt. De Auto Match Coil wireless car charger heeft hiermee wel een nadeel ten opzichte van een niet-automatische houder waarin je een telefoon meteen kan vastklemmen. Maar goed, dat is de prijs die we betalen om een fancy automatische werking te hebben.

Openen van de dock

Aan de bovenzijde van de dock zien we een touch-sensitive knop met wat uitstulpingen. Hiermee kun de dock openen. We moeten zeggen dat dit geen geweldige ervaring is. Als je er wat handigheid in krijgt, werkt het prima. Maar de eerste paar keren lijkt het op een hit-or-mis-ervaring en iemand die niet bekend is met het systeem zal het niet perse ervaren als een prettig oplossing.

De dock klemt je toestel vrij stevig vast. Met wat kracht krijg je je toestel wel uit de dock getrokken, maar een prettige ervaring is dit uiteraard niet. We hebben het een enkele keer ook meegemaakt dat na het uitschakelen van het contact de dock niet automatisch open ging.

3-in-1 Wired Car charger

De sigarettenplug betreft eigenlijk hetzelfde concept als wat dit soort laders al jaren zijn. Opvallend designdetail is de statische RGB-verlichting. Het brandt niet vervelend fel en helpt in het donker om de aansluiting te vinden. Joyroom communiceert de lader als een 55W-lader. In werkelijkheid betekent dit niet dat er met een vermogen van 55W geladen kan worden over één connectie, maar met 25 Watt over Power Delivery en 30 Watt via Quick Charge.

 

Metingen

Draadloos via de Auto Match Coil Wireless Car Charger haalden we met ons testtoestel gemiddeld rond de 1330 mA met een piek van 1360 mA. Dit is in lijn met wat we normaal krijgen uit 15W draadloze opladers.

Met onze testnotebook kwamen we tot waarden die in de buurt lagen van de opgegeven 25W over PD en 30W over QC.

 

Conclusie

De Joyroom Auto Match Coil Wireless Car Charger presteert in lijn met wat we gewend zijn als het om het laadvermogen van 15W draadloze laders gaat. Het is verder een dockoplossing qua design die prima in iedere auto zou moeten passen. Minder tevreden waren we over het bevestigingsconstruct. De enige manier waarop we deze goed op het dashboard konden bevestigen was middels een aangepaste manier van plaatsen. Uiteindelijk lukte dit echter wel en bewees de arm zich als een stabiele basis.

De vraag is of de Wireless Charger zo’n voordeel is ten opzichte van een simpele houder waar je een kabeltje in drukt en welke je handmatig of via het gewicht van een toestel sluit. Het antwoord is ‘ja’ en ‘nee’. Een simpele houder zal voor velen net zo makkelijk werken als het plaatsen van een kabeltje geen bezwaar vormt. Echter geldt dit natuurlijk ook voor het bedraad vs draadloos opladen thuis. Het argument voor de draadloze houder is dus feitelijk hetzelfde als een draadloze houder thuis in termen van convenience. Daarbij heb je een leuke techy gadget in de auto. Ook dat is wat waard.

 

 

 

Eén reactie

  1. Bedankt voor deze review. Leest prettig en fijn dat je ook een demo geschoten hebt van hoe het precies werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.