Review: Arlo Ultra 2 Spotlight Camera

• Lokale opslagmogelijkheid
  • Aantrekkelijk ontwerp
  • Volledig draadloos

• De planner in de app kan echt wel beter onderhand.
  • Creditcard nodig voor activatie abonnement

Vandaag gaan we het hebben over de Arlo Ultra 2. De nieuwste generatie draadloze beveiligingscamera’s van Arlo die kunnen filmen in 4K. En ja, daar worden we wel heel blij van!

In de verpakking van deze Arlo Ultra 2 Spotlight Camera vinden we maar liefst drie van deze heerlijke 4K beveiligingscamera’s. Daarnaast vinden we één magnetische laadkabel, adapters en een WiFi router van Arlo zelf. Er is volop documentatie en één raamsticker. Wil je de lokale opslag gebruiken, dan moet je zelf een SD kaartje regelen. Wat ons betreft is de set meer dan compleet.

Qua ontwerp is het verschil tussen de Arlo Ultra en de Arlo Ultra 2 niet op het blote oog te zien. Het verschil blijkt van binnen te zitten. Het nadeel van de Ultra was dat deze erg dicht op de router moest worden geplaatst. Dit komt doordat de oude hardware nog gebruik maakte van 2.4GHz WiFi. De nieuwe Arlo Ultra 2 en haar router maken ook gebruik van 5.0GHz.

Daarmee krijg je meer bandbreedte op het netwerk. Een groter bereik krijg je in Europa helaas niet. Dit in verband met de regelgeving over de sterkte van WiFi routers hier. In de rest van de wereld straalt het 5GHz netwerk wel wat harder. Vandaar dat je qua uiterlijk dus geen verschil ziet tussen de twee (behalve dat het oudere model iets vies is geworden).

In het ontwerp zie je dat de lens van de camera echt een stukje uitsteekt. Dit is omdat Arlo voor een enorme 180-graden hoek heeft gekozen. Hierdoor leg je enorm veel beeld vast. Wanneer je de camera in pan & zoom modus zet, kan hij echt fraaien opnamen maken waarbij mensen echt worden gevolgd. Slim! Bovendien neemt de camera HDR beeld op. Breekt de pleuris echt uit, dan beschikt de camera nog over een sirene die je kunt activeren.

Spotlight

De originele Ultra was de tweede Arlo camera met spotlight functie. Een paar enorm felle, witte LED’s boven de lens zorgen ervoor dat je in het donker toch in kleur aan het filmen bent. Dit helpt je bij het identificeren van inbrekers en ander gespuis. Echt super handig!

Arlo Ultra 2

Dual microfoon

Met twee microfoons, pakt de Arlo camera spraak op. In onze video hoor je dan ook relatief weinig ruis. Wel blijft het zo dat we de audio flink moeten boosten op de opname. Ook zit er enkele seconden vertraging in de verbinding tussen camera en app.

Plaatsing

Voor de plaatsing vinden we in de door drie magnetische houders en één schroefhouder. Deze combinatie geeft je veel flexibiliteit om de camera’s handig te plaatsen. Het voordeel van de magnetische houders is dat je de camera’s er snel van af kunt trekken om ze tussentijds op te laden.

Arlo Ultra 2

Waarom een eigen WiFi router?

Toen Arlo begon, was het nog onderdeel van Netgear. Het was dus gemakkelijk om even een eigen WiFi router te produceren. In die tijd waren de WiFi netwerken snel overbelast. Met de eigen router zorgde Arlo ervoor dat jouw beveiligingsbeelden altijd over een eigen netwerk konden gaan.

Later werd daar ook een sirene aan toegevoegd en zelfs lokale opslag. Eerst in de vorm van een bruikbare USB poort. Tegenwoordig met een SD kaartje.

Hoewel de netwerken tegenwoordig snel genoeg zijn, is die lokale opslag misschien wel de belangrijkste reden dat Arlo voor haar 4K camera’s nog steeds verkiest een eigen router mee te leveren. Daarnaast vraagt 4K veel bandbreedte. Ook nu is het zo dat over het netwerk maar één 4K stream tegelijk kan. De overige camera’s moeten op dat moment op een lagere resolutie streamen. Dit is dus dé manier waarop Arlo probeert jouw camera’s zo goed mogelijk te presteren.

Heeft Arlo camera’s die zonder eigen router kunnen? Zeker. Dat zijn de FullHD camera’s. Die kunnen gewoon over jouw eigen WiFi broadcasten.

Arlo Smart 4K

Iedere camera die je activeert, activeer je met Arlo Smart 4K. Dit wil zeggen dat Arlo 4K beelden opslaat in de cloud. Bovendien kunnen camera’s beelden meteen analyseren. Zo kan Arlo Smart feilloos onderscheid maken tussen het detecteren van mensen, dieren en auto’s. Zo kan ik bijvoorbeeld aangeven dat ik geen notificaties wil wanneer dieren en auto’s op beeld staan. Handig! Bovendien kan de camera zelfs een pakketbezorger identificeren, zodat je een inhoudelijk belangrijkere melding krijgt. Extreem handig!

Arlo Ultra 2

Opladen

De camera’s laden enorm snel op met de magnetische laadkabels. Voordeel is dat je ze gemakkelijk kunt aansluiten. Er zijn ook solar panelen van Arlo verkrijgbaar alsmede een dual charger waarmee je de accu’s direct kunt opladen. Met twee tegelijk. Handig!

Waar kun je de Arlo Ultra 2 mee koppelen?

Arlo was de eerste fabrikant van IP beveiligingscamera’s die meteen heel smart ging. Inmiddels is het aantal koppelingen veel groter. Je kunt jouw camera’s aansturen via IFTTT, Alexa, HomeKit en Google Assistant.

Punten die onderhand aangepakt mogen worden

We zijn al jaren groot fan van Arlo. Toch zijn er een paar dingen die Arlo onderhand wel mag oppakken in haar software. Ten eerste is het niet mogelijk in de planner om in te stellen dat jouw camera’s van 19:30 tot 07:30 aan moeten. Je moet dan één blok maken van 19:30 tot 23:55 en een tweede blok van 0:00 tot 07:30. Je hebt dus een black-out van 5 minuten waar je niet omheen kunt. Hier lopen we al jaren tegenaan.

Ten tweede, je hebt een creditcard nodig om het systeem te kunnen gebruiken. Je krijgt namelijk 3 maanden gratis cloud services. Die zijn enorm goed en ook erg redelijk geprijsd. Er was echter ook altijd een eenvoudigere cloud service die 7 dagen gratis was wanneer je minder dan 5 camera’s bezat. Onder de vleugels va Verisure is die gratis dienstverlening eruit gehaald. Hoewel we het jammer vinden, balen we vooral dat Arlo nog steeds geen iDeal ondersteuning biedt in Nederland.

Tenslotte zouden we alle camera’s individueel willen kunnen plannen. Dit kan wel bij de Essential camera’s die direct met jouw WiFi verbinden, maar niet met camera’s die met een Arlo router verbinden. In dat geval schakel je alle camera’s op de router aan of uit. De reden dat je hier in wilt kunnen variëren? Als ik thuis ben, hoeft de achtertuin niet te filmen. De voordeur wil ik echter 24/7 aan hebben staan. Bij de originele Arlo Ultra kreeg je overigens een gratis jaarabonnement op Arlo Smart. Dat is nu teruggebracht naar 3 maanden.

Conclusie Arlo Ultra 2

Arlo was altijd zo’n enorm sympathiek merk omdat het als enige een best aardige gratis cloud dienst bood wanneer je niet wilde of niet kon betalen. Dat is er helaas af. Toch blijft Arlo ook nu weer een enorm dikke aanrader. Eenvoudigweg omdat de camera’s technisch enorm goed zijn, gemakkelijk te plaatsen zijn en de smart cloud functies echt enorm smart zijn. Een half sterretje aftrek voor de planner die beter kan en het gemis aan iDeal ondersteuning. Maar verder kunnen we echt geen reden bedenken om deze set niet in huis te halen!

Arlo Ultra 2 kopen