MopTok Schermafbeelding en logo
Dennis van Dijk
Dennis van Dijk

GadgetGear lanceert MopTok op TikTok

Hier bij GadgetGear wilden we wat meer te weten komen over TikTok. Omdat we nog niet heel erg veel tractie zien op gadget video’s op het platform, besloten we een totaal ander, grappig kanaal te lanceren.

Waarom MopTok?

We bestuderen al enkele maanden goedlopende content op TikTok. Hoewel wat je ziet redelijk persoonlijk is, zien we dat er vooral veel volgers en likes worden gescoord op het gebied van humor. Hoe schunniger /of harder, hoe beter. Nederland is een moppenland, dus we besloten om een kanaal op te zetten enkel rondom moppen voor volwassenen. Met teksten zo aangepast dat toevallig kijkende jonge oortjes lang niet altijd meteen snappen wat de achterliggende boodschap is.

MopTok Schermafbeelding en logo

Waarom voorzichtigheid voor tere zieltjes?

TikTok heeft als minimale leeftijd om deel te nemen, 13 jaar. Doordat dit de minimale leeftijd is, zitten er veel kinderen op die zelf hun leeftijd omhoog hebben gegooid. TikTok levert ons geen filter om de content bijvoorbeeld alleen aan 16+ te laten zien. Daarnaast willen we rekening houden met andere gevoelige onderwerpen. We proberen discriminatie op basis van afkomst, religie en sexuele voorkeur te voorkomen in de content die we brengen. Het stereotype verschil tussen man en vrouw blijft natuurlijk wel in de moppen. Anders houden we helemaal niks over.

Waarom Nederlands?

Er zijn relatief weinig kanalen voor Nederlandse moppen en grappen op TikTok. Gezien niet iedereen even skilled is in het Engels, besloten we het gewoon Nederlands te houden.

Wanneer gingen we live?

Gisteravond 11:14 lanceerden we onze eerste mop. Tegen 01:00 stonden er drie op… en het bleef niet stil. We werden wakker met 11 volgers en 17 likes. Netjes, maar dat vroeg om een uitdaging.

De MopTok TikTok Challenge

Daarmee hebben we meteen een doel gesteld. Binnen 24 uur willen we 100 volgers, 1.000 likes en één mop die 10.000 keer is gezien door TikTok gebruikers… zonder enige vorm van PR. Dus ook niet door jullie, onze lezers, te vertellen over MopTok. Vandaar dat we deze post nu pas schrijven.

Waarom we dit doen?

TikTok is vaak in het nieuws. We willen het platform van binnen en van buiten kennen als we er over schrijven. Bovendien worden hier op de redactie veel moppen verteld die eigenlijk altijd binnen de muren van de redactievloer blijven. Op deze manier kunnen meer mensen met ons meegniffelen. Tof, toch?

Bovendien was de challenge belangrijk. TikTok is zeer actief in de VS. Daar kun je als content creator gemakkelijk geld krijgen vanuit het platform, op basis van de advertenties die ze daar laten zien. Maar hoe zit het in Nederland? Hoe kun je hier geld verdienen? Het begint eigenlijk allemaal met de eerste 100 natuurlijke volgers. Die geven tools mee om bijvoorbeeld analyses te krijgen van welke content werkt en welke content niet werkt.

Morgen is alle data van onze eerste 24 uur verwerkt. Dan kunnen we je meer vertellen over wat je als content creator te zien krijgt en hoe TikTok je stimuleert om meer en betere content te produceren.

De komende maand nemen we je dus mee in de wereld van contentgeneratie op TikTok. En als je gewoon even wilt lachen, volg ons dan op tiktok.com/@moptok.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.