OnePlus Nord 2 5G met cover

Review: OnePlus Nord 2 5G is nog niet dé smartphone killer

• Mooi toestel
  • Lekker snel
  • Veel betere camera's dan verwacht

• Gamers zullen het 'vlaggenschip killer' echt niet voelen in het toestel

OnePlus presenteerde de OnePlus Nord 2 5G als dé flagship killer. Met andere woorden, deze smartphone zou gemakkelijk te concurrentie met toestellen als de OnePlus 9 Series, Galaxy S21 Series en andere toptoestellen aankunnen. Dat valt tegen, maar het is wel een heel goed toestel.

OnePlus levert de Nord 2 5G met een 65 Watt Warp Charge lader, een USB-A naar USB-C kabel, SIMtool, documentatie, screenprotector en transparante cover. Met andere woorden, het toestel is mooi compleet.

Qua ontwerp lijkt het toestel sterk op de OnePlus 9 Series. Dit komt met name door het imposante camera-eiland. Voor- en achterkant zijn netjes van glas (Gorilla Glass 5 voor), maar het frame is van plastic. Het is dus een heel herkenbaar OnePlus toestel geworden. In tegenstelling tot de OnePlus Nord CE zien we ook de alert slider terug op de rand van het toestel en daar zijn we stiekem toch wel heel blij mee.

Met een formaat van 158,9 x 73,2 x 8,25 is de Nord 3 5G wel een wat dikker toestel, maar dat geeft voldoende ruimte voor de flinke accu en snelle laadtechniek. Het toestel is met 189 gram zeker op vlaggenschip-gewicht en ook dat is echt niet iets om over te klagen. De body is spatwaterdicht, maar ga er vooral niet mee onder de douche. Er zit namelijk geen IP rating op.

OnePlus Nord 2 5G met cover

Nog een complimentje voor de nieuwe covers. Voor het eerst zien we een cover van OnePlus met twee lagen drukwerk. Hierdoor onstaat een indrukwekkend 3D effect.

Het display meet 6.43 inches. Dat is 99,8 vierkante centimeter in de pocket. OnePlus heeft gelukkig voor een AMOLED display gekozen. Dat werkt erg prettig om de vrijwel alle lichtomstandigheden. Het display is redelijk energiezuinig. De selfiecamera is achter een gaatje in het display geplaatst. Deze zit in de linker hoek. De vingerafdruksensor is netjes onder het display geplaatst.

OnePlus Nord 2 5G

Accu

Het toestel komt met een forse 4.500mAh accu. Deze ondersteund snelladen tot 65 Watt. Met een half uurtje ga je van leeg naar vol. Hiervoor maakt het toestel gebruik van de PowerDelivery standaard. We houden het ruim een dag vol op het toestel.

Android 11 met OxygenOS

Zoals je mag verwachten, draait de OnePlus Nord 2 5G op Android 11 in combinatie met de laatste versie van OxygenOS. OxygenOS en ColorOS (van Oppo) ontwikkeling wordt momenteel samengevoegd om te zorgen dat de twee systemen goed onderhouden blijven worden. Beiden zijn erg prettig in gebruik, dus we verwachten hier erg veel van.

Het updatebeleid van OnePlus is ook erg goed voor dit toestel. Je krijgt twee grote Android updates. Dus Android 12 en Android 13. Daarnaast krijg je drie jaar lang beveiligingsupdates. Je kunt dus prima 3 a 4 jaar door met dit toestel. OnePlus plaatst geen ongwenste apps op het toestel. Daarnaast biedt OxygenOS een plekje om apps op te slaan die jouw partner niet mag zien.

Voor de streamer

Het toestel komt met een FullHD+ AMOLED display met een 20:9 ratio. Streamers hebben steeds vaker content dat lekker beeldvullend is voor dit soort toestellen. Het display kan HDR10+ content laten zien. Dat is er nog bijna niet, maar je profiteert dus altijd van de hoogste contrasten. Ook in de zon is het display nog bruikbaar.

Voor de gamer

Voor mobiele gamers is 90Hz tegenwoordig de bottomline van wat er op jouw verlanglijstje staat. Dan zit je dus goed, want in dit prijssegment is deze 90Hz AMOLED echt wel een stukje luxe. Uiteraard is de FullHD+ resolutie prima om voldoende details te zien tijdens het gamen.

Met de Mali-G77 MC9 krijg je wel een zwakkere GPU dan bij de gemiddelde Qualcomm chipset. Eigenlijk is de keuze voor MediaTek alleen voor gamers een nadeel, omdat je relatief weinig te maken hebt met de CPU. Toch mag je ook daar niet klagen. Als het okay is om niet superveel details in 3D games te zien, kan dit toestel het prima trekken tijdens een potje PubG of Fortnite.

Onder AnTuTu V9 haalt het toestel 598012 punten. Onder Geekbench tellen we 2798 punten en onder GFXBench 38fps.

Voor de audiofiel

Waar we in de OnePlus Nord CE ineens weer een analoge audioaansluiting aantroffen, is die voor de 2 alweer geschrapt. Qua DAC is de MediaTek MT6893 Dimensity 1200 5G ook geen heel spannende chipset. Ja, hij kan prima hi-res audio weergeven, maar we missen een beetje de sprankeling in de audioweergave. Qua bluetooth is het aantal audioprofielen voor de gemiddelde luisteraar afdoende, maar als audiofiel ben je beperkt tot Qualcomm aptX HD. Qua EQ ben je beperkt tot de drie standaard profielen van de Dirac Audio Tuner of het smart profiel dat het zelf uitzoekt. Als audiofiel ben je beter uit bij de Nord CE. De luidspreker in het toestel zelf is zeer goed.

Voor de gemiddelde gebruiker

Wij ontvingen van OnePlus het model met 256GB opslagruimte en 12GB RAM. Doordat OnePlus heeft gekozen voor UFS 2.1 starten apps lekker vlot op. Het toestel zorgt er zalf voor dat de 12GB aan werkgeheugen vrijwel nooit echt volloopt. Het blijft lekker vlot aanvoelen. Als doorsnee gebruiker merk je de nadelen die de gamer met de chipset van het toestel heeft echt totaal niet. Je hebt gewoon een toestel op vlaggenschip snelheid. Niets te klagen!

Voor de filmer

Op papier filmen de camera’s aan de achterkant op maximaal 4K met 30 frames per seconde. Wil je op 60 frames per seconde filmen, dan moet je terug naar FullHD. De selfiecamera filmt maximaal op FullHD op 30 frames per seconde. Dat is echt prima in dit prijssegment. Bovendien wordt het beeld in FullHD perfect gestabiliseerd en is de lichtgevoeligheid lekker hoog. Ik ben onder de indruk van de prestaties die OnePlus tijdens het filmen neerzet. Overigens kun je niet van de groothoek naar de main camera schakelen tijdens het filmen. Dit is iets waar MediaTek chipsets vaker moeite mee hebben. Alleen als je op de main camera start met filmen kun je van daaruit inzoomen.

Voor de fotograaf

Als fotograaf heb je het ook echt prima met de camera’s in het toestel. Laten we beginnen met de selfiecamera. Jammer voor de content creators met een 9 Series, want deze is heel veel beter. Met 32 megapixels krijg je de hoogste resolutie in een OnePlus ooit. De lichtgevoeligheid lijkt met f/2.5 matig, maar de 0.8µm pixelsize maakt een hoop goed. Ik ben echt heel blij met de prestaties. De selfiecamera biedt ook ondersteuning voor HDR fotografie.

Achterop krijg je ook een stuk pure luxe. De main camera is dezelfde Sony IMX camera die we kennen van de 9 series. Deze heeft een lichtgevoeligheid van f/1.9 en een hoek van 24mm. De pixels meten maarliefst 1.0µm. De lens is optisch gestabiliseerd.

De groothoekcamera heeft een resolutie van 8 megapixels en is met f/2.3 duidelijk een stuk minder lichtgevoelig. Dit zien we vooral tijdens nachtfoto’s terug.

Tenslotte krijg je ook nog een 2 megapixel monochrome camera van OnePlus. Leuk voor echt mooie monochrome fotografie, maar voor aan de muur wat beperkt in resolutie. Met f/2.4 is ook deze camera niet heel lichtgevoelig.

Conclusie: OnePlus Nord 2 5G

Voor de meeste soorten gebruikers is de OnePlus Nord 2 5G echt niet dé vlaggenschip killer. De overstap naar een goedkopere en toch snelle MediaTek chipset is erg slim geweest van OnePlus. Eigenlijk is het vooral de gamer die er onder te leiden heeft. Verder zal vrijwel ieder type gebruiker veel plezier beleven van dit toestel.

De OnePlus Nord 2 5G is vanaf nu verkrijgbaar vanaf €399.

kopen