KTM onthuld 1290 Super Duke RR

KTM blijft verrassen, door het immer populaire KTM 1290 Super Duke R basismodel nog krachtiger te maken met een RR model.   Dit is de eerste machine die dreigend genoeg is voor een ‘RR’-badge en deze beperkte oplage staat als flagship-model bovenaan de KTM-straatserie. Deze motor is ontwikkeld rondom één doel: pure prestaties.


Er worden slechts 500 van deze Naked-motoren gebouwd, waarvan het Europese deel exclusief beschikbaar is via een online pre-orderportal.

 

De RR is gebaseerd op het meest recente KTM 1290 Super Duke R model. De cijfers spreken voor zichzelf: 1.301 cm3 cilinderinhoud, 180 pk, 180 kg en 140 Nm, wat wil zeggen dat de verhouding tussen vermogen en gewicht 1:1 is, met genoeg koppel om het asfalt op te eten. De RR is maar liefst 9 kg lichter, wendbaarder, stijver en nog stabieler bij hoge snelheden dan de standaard KTM 1290 Super Duke R.

Zelfs de velgen zijn onder handen genomen en 1,5 kg lichter gemaakt. In de bouw van de KTM 1290 Super Duke  is veel koolstofvezel gebruikt en zelfs het subframe heeft nu lichtgewicht koolstofvezel onderdelen. Hierdoor konden ontwerpers de achterkant ook opnieuw uitwerken, met als resultaat een eenzitter met herontworpen ledachterlicht, geïntegreerd in de nieuwe ledrichtingaanwijzers. Ook is KTM's adaptieve remlicht geïnstalleerd.

Al dat vermogen is beschikbaar via de nieuwe quick-turn-gasdraaigrip met een draaibereik van 65 graden – 7 graden minder dan de standaard 72 graden van de draaigrip van de KTM 1290 Super Duke R. . Deze is ontwikkeld voor een betere gasrespons, maar ook om de buiging van pols en elleboog bij vol gas te verminderen.


En zoals alle circuitbeesten zou ook de RR niet compleet zijn zonder lichtgewicht Akrapovic -uitlaatsysteem. Deze uitlaat van titanium met een koolstofvezel eindkap zorgt dat de RR niet alleen bijt maar ook brult. Wij zijn erg benieuwd naar het rijgedrag van de Super Duke RR.

De exclusieve KTM 1290 Super Duke RR is in beperkte aantallen verkrijgbaar en kan voor de Europese markt vanaf 8 april, 10.00 CET hier worden besteld.    Mocht er de kans zijn om deze te rijden houden wij jullie op de hoogte!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Robert Gunsing
Sinds 2015 volgt Robert Gunsing de wereld van innovatie & duurzame vervoersmiddelen. Voor GadgetGear stort Robert zich op (elektrische) motoren, auto's en alles wat daarbij komt kijken. Niet alleen schrijft Robert hierover, met zijn adviesbureau Mobilyze helpt hij bedrijven en gemeenten op dit gebied.

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram