Review: Tenet (4K Blu-Ray)

• Waanzinnig verhaal
  • Sterke cast
  • Veel extra's

Wie dacht dat Christopher Nolan’s Inception een mindfuck was; bereidt je voor op wat komen gaat in Tennet. Een film die je misschien wel vier keer moet kijken om echt alles gezien te hebben.

In 2020 was er eigenlijk maar één grote bioscoop release. Door de lockdowns in vele landen, werden vrijwel alle grote films uitgesteld naar 2021. In de hoop dat we dit jaar wel weer een beetje in de zachte rode stoelen mogen hangen. Het was dan ook een gewaagde stap van Warner Bros. om met een complex en origineel verhaal als dit te komen.

Het verhaal van Tenet

De deuren sluiten, de opera gaat beginnen. Terwijl het orkest begint te spelen, wordt een aanslag gepleegd. Een onbekende CIA agent die aanwezig is, probeert de aanslag te voorkomen. Tijdens het gevecht met de aanslagplegers bemerkt hij iets bijzonders. Kogels die naar het pistool toe vliegen in plaats van andersom.

John David Washington (zoon van Denzel) krijgt in Tenet zijn eerste grote tol als Protagonist. Protagonist is een CIA agent die wordt gerekruteerd door een geheimzinnige organisatie genaamd Tenet. Een organisatie die zich zorgen maakt om ‘omgekeerd’ materiaal. Materiaal die precies het tegenovergestelde doet van wat je verwacht. Zoals de kogel die niet het pistool verlaat, maar juist terugkeert naar het pistool.

Als een soort James Bond, moet Protagonist gaan jagen op de Russische miljardair Andrei Stor. Hij heeft iets te maken met het omgekeerde materiaal. Al snel blijkt dat het heden en de toekomst door elkaar heen bewegen in deze film. Meerdere keren in dezelfde scenes. Om uit te puzzelen hoe Stor verslagen kan worden, krijgt Protagonist hulp van Neill (Robert Pattinson) die over middelen en materialen beschikt om hem te helpen. Daarnaast ontstaat er een relatie tussen Protagonist en Kat (Elizabeth Debicki), de voormalig echtgenote van Stor.

Wat het team ook echt goed heeft gedaan, is de soundtrack van deze film. Geen herkenbare hits, maar wel tunes die echt passen bij het verhaal. Een soundtrack die onlosmakelijk verbonden is met deze film.

Wij ontvingen voor deze review de Steelbook uitgave van Tenet. De 150 minuten durende film is daarin op zowel 4K Blu-Ray gezet als op een reguliere Blu-Ray. Daarnaast krijg je een extra Blu-Ray met bonusmateriaal over het maken van deze enorme mindfuck van een film. Niet alleen voor de fans, maar ook voor iedereen die met open mond heeft gekeken, is het waanzinnig gaaf om al dat extra materiaal te bekijken. De disc ondersteunt ook Dolby Audio en DTS Master Audio.

Conclusie: Tenet

Tenet vraagt 150 minuten lang al je aandacht. Bijna alles dat je ziet gebeuren, keert weer terug in de film. Alles dat wordt gedaan, heeft meer dan ooit, invloed op wat nog komen gaat in het verhaal. Ik heb geprobeerd te begrijpen wat ik allemaal zag gebeuren, maar daarvoor heb ik de film wel echt meerdere keren moeten kijken. Dit is geen actiefilm, dit is pure kunst.

Ben jij Christopher Nolan fan? Volgende week hebben we de Christopher Nolan Collection in de review, waar ook de film Inception in zit.

Tenet kopen