Review: Apple iPhone 12 Pro; dé camera telefoon

• draadloze verbindingen
  • camera's
  • accu duur
  • ios

• prijs

Oktober 2020 toonde Apple de iPhone 12 serie aan de wereld. Wij hebben een dikke maand met de Pro gewerkt. Wat is onze ervaring? Is de iPhone 12 Pro echt goed?

Apple introduceerde in Oktober maar liefst vier modellen van de nieuwe iPhone 12. De standaard iPhone 12; mini voor wie een klein formaat wil; de Pro met extra zoom lens en de Pro Max voor wie het allerbeste en een groot scherm wil. Kortom voor iedereen is er wel een model. Voor wie op budget moet letten, blijven er de Se, de Xr en de iPhone 11. Apple heeft zo een hele reeks aan iPhone modellen. Alle met het voordeel van het Apple iOS besturingssysteem. Een systeem wat zonder twijfel het meest om jouw privacy geeft. Er is veel geschreven en gepraat over de macht die Apple uitoefent op hun eco systeem. Uiteindelijk ervaart de gebruiker wel een systeem dat niet zo maar alle data met adverteerders deelt en kan je in iOS ook nog eens veel zelf instellen. Abonnementen sluit ik het liefst af via iOS. Waarom? Omdat ik exact kan controleren wat loopt en wat ik wil beëindigen. Dat is gewoon in andere besturingssystemen minder goed geregeld. Terug naar de hardware; de iPhone 12 Pro.

Het ontwerp van een telefoon anno 2020/2021 blijft zoeken naar de plaatsing van camera’s, het verkleinen van randen , de gewichtsverdeling en grip. En dan zijn er natuurlijk nog de aansluitingen en plaatsing van knoppen. Het belangrijkste is de rand. Deze is terug naar een oud ontwerp ala de iPhone 5 met hoekiger randen. Niet afgerond zoals de laatste modellen. De iPhone 12 Pro voelt als vertrouwd in de hand. Het Apple siliconen hoesje wat wij bij het review model ontvingen, kan ons niet verblijden. De stevige grip van de kale telefoon wordt opeens een glibberige ervaring. Het materiaal glijdt te gemakkelijk uit de handen. Direct hebben we een ander hoesje gekocht waar de grip veel beter door is. Jammer. Vaak heeft Apple toch echt wel de betere hoesje voor hun telefoons.

Apple introduceert met ‘Ceramic Shield’ een nieuw soort glas. Een samensmelting van glas en keramiek. Dit zou het glas vier keer betere valprestaties geven dan de vorige modellen, met dezelfde krasbestendigheid. Een extra laagje ter bescherming blijft een aanrader. Binnen een week hadden wij een diepe kras in het scherm door sleutels die op het glas blijkbaar hebben gedrukt.  Het OLED-scherm van de iPhone 12 Pro is groter dan dat van de iPhone 11 Pro, met 6,1 inch, en de telefoon is daardoor iets groter. Het scherm is verder in wezen hetzelfde als vorig jaar wat betreft helderheid en pixeldichtheid. Dit betekent dat het er uitstekend uitziet. Zwart is echt zwart en de kleuren spatten van het scherm. De verversingssnelheid van 60 Hz van het scherm is vergelijkbaar met de betere Android-telefoons.

De luidsprekers

Het geluid uit de iPhone 12 Pro is een verademing. Op papier is het audio systeem vergelijkbaar met de 11 versies. Toch vinden wij de iPhone 12 beter klinken. Vooral bij films is het stereobeeld ronduit erg goed. Naast de twee luidsprekers voor stereoweergave, heeft de iPhone 12 Pro twee microfoons voor het onderdrukken van achtergrondgeluid en Dolby Atmos-technologie die belooft dat geluiden om je heen bewegen in de 3D-ruimte, zodat je het gevoel hebt dat je in de actie zit. Ook vermeldenswaard is dat audiozoom beschikbaar is bij het filmen van video’s.

Bij het afspelen van muziek behoort de iPhone 12 Pro tot de beste mp3 spelers. Bestaat die categorie nog eigenlijk? Met krachtige dynamiek (zelfs bij zachte volumes); realistische ruimtelijke weergave en een zeer bevredigend maximaal volume, heb je met de iPhone 12 een prima audio/video speler.

Camera’s

Apple heeft met hun camera technologie inmiddels zichzelf bewezen. Zelfs professionele films worden met iPhones gefilmd. Wanneer wij een filmpje maken met een iPhone is het enige probleem dat een opdrachtgever soms denkt dat dit niet professioneel is. Op een bruilof kan je beter nog met een grote camera komen als je er voor betaald wordt… Toch laten wij de grote camera’s (zowel voor foto als video) steeds vaker thuis. Sinds de iPhone 11 Pro Max film ik vrijwel alles met de smartphone. Het beeld is fantastisch en delen op sociale media gaat super snel. Je bent een beetje gebonden in de lens mogelijkheden maar voor snelle montages en delen van content, is de iPhone inmiddels de standaard. Met de 12 Pro is dit helemaal duidelijk geworden. Ik had net een Canon PowerShot G7 X Mark III gekocht naar aanleiding van mijn review. Een prima compact camera met audio in en net wat betaalbaarder dan de Sony ZV-1. Na een dag fotograferen en filmen met de iPhone 12 Pro heb ik de Canon direct op marktplaats gezet. Dat zegt denk ik voldoende. Wow wat een beelden komen uit de iPhone 12 Pro. Bij elk licht zorgt de snelle rekenkracht dat het beeld er gewoon beter uitziet dan wat een compact camera fotografeert of camcorder filmt. De foto/video merken kunnen gewoon niet in deze prijsklasse meekomen. De camera’s hebben te weinig rekenkracht vergeleken bij wat een smartphone tegenwoordig kan. De iPhone 12 Pro is daar een goed voorbeeld van. Avond foto’s zijn super eenvoudig te maken en het resultaat is prachtig. Portret foto’s  zijn met het nieuwe bokeh effect ongeslagen mooi. Met de drie lenzen kan je goed creatief uit de voeten qua uitsnedes. Andere apps zoals DoubleTake geven je zelfs mogelijkheden die onmogelijk zijn met traditionele camcorders. In het begin van de digitale fotografie bleven professionals lang afgeven op de inferieure resultaten. Inmiddels weten we beter. De chips in de smartphone en zeker in de iPhone 12 Pro maken duidelijk dat we in een nieuwe fase zijn belandt. De rekenkracht is bepalend aan het worden. En die is met de A14 Bionic-chip in de iPhone 12 Pro werkelijk op t hoogste nivo anno nu. De CPU en GPU zijn volgens Apple tot 50 procent sneller dan de snelste smartphonechips van de concurrentie. Hierdoor is de zogenaamde computationele fotografie mogelijk geworden. De Lidar technologie helpt overigens enorm bij de avondmogelijkheden.

De avondfotografie resultaten zijn verbluffend.

Gebruik

Oh ja, je zou het bijna vergeten. Je kan ook bellen met deze telefoon. De geluidskwaliteit is super. De verbindingen zijn erg goed. Het lijkt alsof de ontvangst zelfs beter is met de 12 dan met de 11 modellen. In kritische ontvangst gebieden hebben we opeens een puntje betere ontvangst. Dat zou ook kunnen door de zendmast, maar dat hebben we niet nagevraagd. De 5G verbindingen werken prima, maar geven niet de verblindend snelle ervaring als waar we op hoopten. Ook dat kan aan het netwerk liggen. Wat wel opvalt is dat de het iOS besturingssysteem slim schakelt tussen te diverse verbindingsopties. Alles om de accuduur optimaal te verlengen. Wanneer je geen snelle data nodig hebt, gaat de telefoon over op 4G. Is er wifi, dan gebruik de telefoon die verbinding voor data. Het eindresultaat is een telfoon die de hele dag te gebruiken is voor video, socials ect zonder steeds aan de lader te moeten. Een beursdag is voor ons de norm. Helaas hebben we dat in Corona tijd niet kunnen testen.

De iPhone 12 modellen hebben Magsafe. Dit is een magnetisch veld aan de achterkant waardoor allereerst de draadloze connecties duidelijker contact maken. Je kan dezelfde magnetische plek ook gebruiken voor allerlei accessoires. In de auto, op de fiets of om een creditcard houdertje op te klikken. Als je een hoesje om je telefoon gebruikt, moet je er wel zeker van zijn dat hier ook Magsafe inzit. Let daar op. Wij hebben nog niet de accessoires kunnen testen.

Bij de aanschaf krijg je tegenwoordig geen oortjes en geen oplader meer. Dat blijft een gemis. Zeker als je weet dat je snel 200 Euro kwijt bent als je van Apple een oplader en oortjes los wilt kopen.

Vergeleken met de iPhone 11 Pro Max is de iPhone 12 Pro een waardige upgrade. Het is ongelooflijk hoe goed de camera’s zijn. Apple heeft alles gedaan om de accuduur te verlengen. De snelheid van de telefoon is super en de geluidskwaliteit maakt het kopen van een audio/video speler overbodig. Een erg complete alleskunner in een handzaam formaat.