Jeroen
Jeroen

Review: HOLO de Holografische Laser Gevarendriehoek

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Better Safe then Sorry
  • Sterke laser
  • Opladen via USB
  • Magneet achterkant
  • Compact

THE BAD

  • (Nog) geen vervanging van huidige driehoek
  • Opgeladen in de auto houden

Jaarlijks worden er in Europa meer dan 7.000 mensen geraakt door het plaatsen van de gevarendriehoek op slecht verlichte straten. MAK Wheels heeft daarom naast hun velgen de innovatie holografische laser gevarendriehoek op de markt gebracht. HOLO! Wat?! Yes, je leest het hier!

MAK Wheels hebben we tijdens ons Project From Scratch To Sport leren kennen. Innovators op het gebied van sportvelgen. Maar daarnaast vertelde zij mij dat ze iets innovatiefs hebben uitgevonden wat echt iets was voor GadgetGear. In 2017 heeft Fabio Lettieri de bedenker van HOLO een crowdfunding actie met succes gestart en behaald. Dit betrof de HOLO. Voor 29,- euro konden liefhebbers de eerste HOLO’s bemachtigen en daarbij de Crowdfunding actie steunen.

HOLO

HOLO is ‘s werelds eerste holografische gevarendriehoek. Eenvoudig magnetisch te bevestigen op de achterkant van elk voertuig projecteert het een gevarendriehoek die zichtbaar is tot 30 meter op de grond en trekt de aandacht van tegemoetkomende voertuigen dankzij het heldere, rode licht.

Gevarendriehoek

Oke, de gevarendriehoek is verplicht en hij mag (nog) niet vervangen worden door de HOLO. Toch zie ik duidelijk het voordeel van deze gadget. Gooi dus niet je huidige driehoek direct de prullenbak in, want het product is nog in ontwikkeling en in afwachting van een europees label. Tot die tijd konden wij de Holo testen en zagen daar wel iets moois in.

Holo

Holo? Ja, vanuit een laser wordt een holografische driehoek op de grond geprojecteerd. Snap je em? Holografisch… Deze laser is uitklapbaar en de onderkant heeft een magneet. Zo kan je deze (zonder je lak te beschadigen) op de achterkant van je auto plaatsen en de driehoek projecteren op de grond.

Voordelen

Het plaatsen van een veiligheidsdriehoek is verplicht. Wanneer je dit op slecht verlichte wegen plaatst levert die actie meer gevaar op dan veiligheid. Dankzij de HOLO klik je de laser op je auto en projecteer je de driehoek duidelijk op de weg. Door middel van deze simpele stappen is het voor andere weggebruikers direct duidelijk dat er iets aan de hand is. Wanneer je de HOLO hebt geplaatst kun je veilig de verplichte gevarendriehoek plaatsen zonder risico te lopen.

De HOLO is compact en strak van design. Door De magneet is erg praktisch aan de achterzijde en ook het uitklapbare deel waar de laser bevestigt zit, maakt het een innovatieve vondst.

USB

De holo heeft een batterij van 3,7 volt/1000 mAH en wordt geladen via een meegeleverde USB kabel. Het laden van de Holo duurt ongeveer een uur waarna je vijf uur lang de driehoek kunt projecteren op één lading.

Nadeel

Het is nog even wachten tot de HOLO officieel is goedgekeurd op onze Nederlandse wegen, want een product met rood licht mag niet zomaar bij ons de weg op. Nu raad ik niemand aan de HOLO te vervangen van de huidige driehoek, maar als ik op een slecht verlichte weg sta, dan zou ik zeker de HOLO gebruiken. Omdat het verplicht is zou ik de ouderwetse driehoek alsnog plaatsen, maar het voelt een beetje dubbel.

De HOLO heeft een batterij en die laad snel op, maar een batterij loopt altijd leeg en ik vraag mij af of je HOLO nog werkt, wanneer je die na een half jaar niet gebruikt te hebben, uit je auto haalt wanneer de situatie zich voordoet.

Nat weer

Hoe werkt de HOLO met een nat wegdek? Weerspiegelt de laser in de ogen van de medeweggebruikers? Ik heb een flinke emmer water op de weg gegooid en ‘s avonds de HOLO aangezet. Het spiegelt niet in mijn ogen of in de camera. Maar ik heb de HOLO niet met ernstige regenval op de snelweg getest. Want dat is nog niet toegestaan.

 

Conclusie

HOLO is ‘s werelds eerste holografische gevarendriehoek. Eenvoudig magnetisch te bevestigen op de achterkant van elk voertuig projecteert het een gevarendriehoek die zichtbaar is tot 30 meter op de grond en trekt de aandacht van tegemoetkomende voertuigen dankzij het heldere, rode licht. Op dit moment is de HOLO geen vervanger van de oude gevarendriehoek. Dat is nog even afwachten. Dat het een goede uitvinding is, dat is het zeker.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.