Picture of Robert Gunsing
Robert Gunsing

Elektrisch vliegtuig wil zeven wereldrecords verbreken

Het elektrisch vliegen is de afgelopen jaren met grote sprongen vooruitgegaan, omdat motoren en batterijen zijn verbeterd. Morgen vertrekt een team van vijf enthousiaste elektrische vliegers in een elektrische Pipistrel Velis Electro-vliegtuig om te laten zien dat het mogelijk is!

Onderweg zijn ze van plan om zeven wereldrecords neer te zetten.

Het plan is om op te stijgen vanuit Zürich, Zwitserland in de Pipistrel Velis Electro en een route van 700 km door Duitsland te vliegen, die hen van de Alpen naar het Noordzee-eiland Norderney brengt.

De Pipistrel Velis Electro is een gecertificeerd volledig elektrisch trainervliegtuig dat is ontworpen om traditioneel aangedreven trainervliegtuigen met verbrandingsmotor te vervangen, de bedrijfskosten te verlagen en het vliegopleidingsproces te vereenvoudigen.

Als het weer het toelaat en de recordpoging volgens schema verloopt, zal het team morgen, 30 augustus, vertrekken vanaf Zurich Airport (LSZH) en uiteindelijk op 1 september landen op Norderney Airport (EDWY).

Omdat het vliegtuig slechts ±100 km per vlucht kan afleggen, moet het team onderweg zes stops maken. Het normaal opladen van de batterijen (van 35% naar 95%) duurt ongeveer 1 uur en 20 minuten. Het volledig opladen (30-100%) duurt maximaal 2 uur.

Tijdens de reis van Zürich naar Norderney hoopt het team de volgende zeven records te vestigen of te breken:

  • Laagste energieverbruik (kWh/100 km) tijdens een vlucht van meer dan 700 km
  • Hoogste gemiddelde snelheid over 700 km (km/u)
  • Hoogste hoogte ooit bereikt door een elektrisch vliegtuig (meter boven zeeniveau)
  • Snelste klimprestaties van 0-1000 m/1000-2000 m/2000-3000 m(m/s)
  • Hoogste gemiddelde snelheid over 100 km (km/u)
  • Laagste aantal tussenstops op 700 km afstand (aantal stops)
  • Langste elektrisch gevlogen afstand in 24/48/56 uur (km)

Teamlid Marco Bulhozer legt de reden voor de vluchtpoging uit:

“Vliegen met kerosine is buitengewoon schadelijk voor het klimaat. De luchtvaart is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer vijf procent van de opwarming van de aarde, en de trend neemt toe. Vooral de emissies op grote hoogte zijn een probleem dat ontstaat door het vliegverkeer. We willen laten zien dat er alternatieven zijn, ook al beheren we niet de hele route in één keer, CO₂-neutraal vliegen is vandaag al mogelijk! De meeste kleine vliegtuigen vliegen sowieso afstanden korter dan 200 kilometer, en dat zou elektrisch kunnen. “

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.