Review: Ravensburger Minecraft Builders & Biomes (bordspel)

• Uitgebreid
  • Lekker tactisch
  • Lange speelduur
  • Veel variatie

• Mis een spelbord
  • Zonder gamekennis wel wat lastig

In een tijd van thuisblijven en binnenzitten is niets leuker dan een bordspel. Ravensburger komt met een oplossing om deze tijden toch iets leuker te maken; Ravensburger Minecraft Builders & Biomes (bordspel)

Minecraft, het typerende online blokkenspel, vol avontuur komt naar het bord. Thuis op de keukentafel! Het speelt zich af in weidse landschappen waarbij je oneindig veel werelden kunt creëren; maar hoe is dit als bordspel?

Om dat uit te vinden zijn mijn zoon en ik het bordspel gaan spelen. Maar voordat er gespeeld kan worden is er een behoorlijke kennis van zaken nodig. Ken je Minecraft al, dan gaat het je makkelijk af. Anders is het even puzzlen.

Eerst halen we alle onderdelen uit de verpakking en ordenen we het speelbord. Oh wacht even, er is eigenlijk geen speelbord. Je loopt gewoon op tafel tussen wat geplaatste kaarten in die je volgens de instuctie hebt geplaatst. Dat mis ik wel een beetje, het houdt het wat minder overzichtelijk.

Oke, in een notendop dan maar. Iedere speler doet steeds twee acties. Eerst actie is dat je twee blokjes van een grote stapel mag pakken. Hiermee kan je gebouwen kopen. Ieder gebouw kost een aantal blokjes en van een specifieke kleur. Die moet je dus verzamelen. Ondertussen moet je karakter lopen over het speelveld. Maximaal twee passen en dan sta je voor een keuze. Kies je voor een gebouwenkaart (om iets te kopen) kies je een monsterkaart (knokken) of kies je een wapenkaart (om je gevechten in de toekomst gemakkelijker te winnen.)

De sleutel ligt in het verzamelen van blokken en de mooiste gebouwen bouwen. Kijk uit voor je tegenspelers en de bekende monsters uit de online game. Het Ravensburger Minecraft bordspel speel je niet langer achter je PC, maar gewoon aan tafel met 2 – 4 personen vanaf circa 10 jaar. Dit tactische en slimme spel is de oplossing voor een stukje gezelligheid in roerige tijden.

Minecraft van Ravensburger is een familiespel voor jong en oud en is zowel online als bij speelgoedwinkels verkrijgbaar voor een prijs van circa € 34,99. Ga je Minecraft spelen, reken dan op een speelduur van circa 30 – 60 minuten. Ingewikkeld is het niet als je thuis bent in de game. Mijn zoontje van 7 kon het mij beter uitleggen, dan ik hem, maar dat zegt helemaal niets 😛  Het spelverloop en de puntentelling wijzen voor zichzelf zodra je de eerste ronde hebt gespeeld!

Ravensburger Minecraft Builders & Biomes (bordspel) is een tof bordspel voor jong en iets ouder. Of de 50 plussers onder ons het spel zouden spelen, dat vraag ik mij af. Maar ik weet zeker dat je jeugd er goed mee uit de voeten kan. Het spel is uitgebreid en snel onder controle. Met een beetje inzicht en tactisch vermogen kan je dit spel goed onder de knie krijgen en met veel plezier spelen. Kennis van de game is niet vereist, maar wel erg handig en beeldend.